DANCE TEACHING IN NATIONAL PROGRAMS IN BRAZIL AND PORTUGAL

Authors

  • Maria João Alves Faculdade de Motricidade Humana - Universidade de Lisboa - Instituto de Etnomusicologia - Música e Dança
  • Adriana de Faria Gehres Escola Superior de Educação Física - Universidade de Pernambuco
  • Elisabete Alexandra Pinheiro Monteiro Faculdade de Motricidade Humana - Universidade de Lisboa - Instituto de Etnomusicologia - Música e Dança
  • Lívia Tenorio Brasileiro Escola Superior de Educação Física - Universidade de Pernambuco http://orcid.org/0000-0002-5864-1148

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.64767

Keywords:

Dance. Physical education. Art. Curriculum.

Abstract

 

This study examines the fundamental principles of dance teaching (GEHRES, 2008) in national programs in Brazil and Portugal. In Brazil we selected the Curricular Orientations and Parameters in Physical Education and Art; in Portugal we focused on the Programs of Physical Education and the Alternative Proposal for Dance Education for the second part of Primary Education. Taking the aim of the investigation into consideration, we chose to conduct analytical philosophical research which, according to Thomas and Nelson (2002), aims at critical investigation, the study of facts and the synthesis of variables to analyze the existing material under a viable theoretical model. The investigation of the guideline documents of the two countries showed predominance of subjective proposals in both nations. However, Portugal and Brazil diverge in terms of their focuses; Portugal has an objective approach while Brazil focuses on interactionism.

 

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Author Biographies

Maria João Alves, Faculdade de Motricidade Humana - Universidade de Lisboa - Instituto de Etnomusicologia - Música e Dança

Professora Auxiliar na Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, Área da Dança. Departamento de Educação, Ciências Sociais e Humanidades, ,

Adriana de Faria Gehres, Escola Superior de Educação Física - Universidade de Pernambuco

Possui graduação em Licenciatura Em Educação Física pela Universidade Federal de Pernambuco (1988), graduação em Licenciatura em Dança pela Faculdade de Motricidade Humana (1999), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e doutorado em Curso de Doutouramento em Ciências da Motricidade Humana pela Universidade Técnica de Lisboa (2001). Atualmente é professor auxiliar convidado do Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares e professor adjunto da Universidade de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: dança, educação, educação especial, dança popular e corpo.

Lívia Tenorio Brasileiro, Escola Superior de Educação Física - Universidade de Pernambuco

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2009) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2001). Graduada em Licenciatura em Educação Física e Técnico em Desporto pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (1992). Atualmente é professora da Escola Superior de Educação Física da Universidade de Pernambuco - UPE, atuando na área de Educação Física. Temas de pesquisa: educação física escolar, dança e educação física, currículo, prática pedagógica e produção do conhecimento. Coordenadora do Grupo de Estudos Etnográficos em Educação Física e Esporte - ETHNÓS. Professora do Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física UPE/UFPB na linha Prática Pedagógica e Formação Profissional em Educação Física 

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Published

2017-06-21

How to Cite

ALVES, M. J.; GEHRES, A. de F.; MONTEIRO, E. A. P.; BRASILEIRO, L. T. DANCE TEACHING IN NATIONAL PROGRAMS IN BRAZIL AND PORTUGAL. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 489–502, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.64767. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/64767. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

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