THEORETICAL-METHODOLOGICAL CHALLENGES OF ETHNOGRAPHIC RESEARCH IN A PHYSICAL EDUCATION SCHOOL

Authors

  • Cláudia Aleixo Alves Universidade Federal do Espírito Santo
  • Zenólia Christina Campos Figueiredo Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.72941

Keywords:

Ethnography.Curriculum. Physical Education.

Abstract

The present article seeks to describe the trajectory of theoretical methodological decisions and the challenges regarding the use of ethnography in a study on the daily curricular experience of a Physical Education school. It is important to highlight the process that involved the procedures to carry out the study; the implications of the choice of ethnography as a methodological theoretical reference; the initiation to ethnography; and the process of field research resulting from monitoring the curricular routine for a whole school year. It finds that ethnography enhances the understanding of the curriculum as a social construction.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Aleixo Alves, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada e Bacharel em Educação Física pela universidade Federal de Viçosa. Mestre em Educação Física pela universidade federal do Esírito Santo. Doutorado em andamento na linha de estudos de formação profissional e currículo na Universidade Federal do Espírito Santo.

Zenólia Christina Campos Figueiredo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação. Professora Associada do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Coordenadora do Práxis - Centro de Pesquisa de Formação Inicial e Continuada em Educação Física. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física do CEFD/UFES. Espírito Santo, Brasil

Published

2017-11-25

How to Cite

ALVES, C. A.; FIGUEIREDO, Z. C. C. THEORETICAL-METHODOLOGICAL CHALLENGES OF ETHNOGRAPHIC RESEARCH IN A PHYSICAL EDUCATION SCHOOL. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 1297–1310, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.72941. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/72941. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles