Analysis of the perception of physical education interns about inclusion in school
an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.130615Keywords:
Internship, Trainee, Adapted Physical Education, Inclusive Physical Education, InclusionAbstract
This study aimed to analyze the scientific literature regarding the perception of Physical Education trainees about the inclusion of students with disabilities in School Physical Education classes. An integrative review was carried out with searches in the following databases: Scopus, Web of Science, SciELO, BVS/Lilacs, PubMed, and ERIC via CAPES Portal. We used the descriptors: “Trainee”, “Adapted Physical Education”, “Inclusive Physical Education”, “School Inclusion”, “Student with Disabilities” and “Perception”, in Portuguese and English. 11 scientific articles were analyzed. For data analysis, 3 categories were created. The first category concerns the difficulty encountered by trainees in conceptualizing inclusion; the second category deals with the role of the internship in the inclusive initial teacher training, in which the interns highlight the function as assistants in the school physical education processes and report that the internship added values and knowledge about inclusion; finally, the third category reports the interns' difficulties regarding inclusion, these being of a pedagogical nature, directly linked to gaps in initial training.Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BEZERRA, Maria José da; OLIVEIRA, Gislene Farias de. Escola inclusiva: articulação curricular. ID online. Revista de Psicologia, v. 10, n. 31, p. 237-245, 2016. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i31.564
BISCONSINI, Camila Rinaldi; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Possibilidades de aproximação do cenário escolar na formação inicial em Educação Física. Journal of Physical Education, v. 30, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/sZ8qVY4kCKXq5cXBcfdrPzq/abstract/?lang=en. Acesso em: 18 out. 2023.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 maio 2022.
BRASIL. Decreto-Lei n. 6.571 de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto no 6.253, de 13 de novembro de 2007. 2008a. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2008/decreto-6571-17-setembro-2008-580775-publicacaooriginal-103645-pe.html. Acesso em 17 maio 2022.
BRASIL, Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a lei de diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 maio 2022.
BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Lei 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm Acesso em: 17 maio 2022.
BRIANT, Maria Emília Pires; OLIVER, Fátima Corrêa. Inclusão de crianças com deficiência na escola regular numa região do município de São Paulo: conhecendo estratégias e ações. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 18, n. 1, p. 141-154, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000100010
BRITO, Raull Felippe de Almeida; LIMA, João Franco. Educação Física adaptada e inclusão: desafios encontrados pelos professores de educação física no trabalho com alunos com deficiência. Corpo, movimento e saúde, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2012.
CARVALHO, Camila Lopes et al. A percepção dos discentes de Educação Física sobre a inclusão escolar: reconstruções por intervenção na formação inicial. Motrivivência, v. 29, n. 50, p. 153-169, 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p153
CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da; KRUG, Hugo Norberto. Formação inicial de professores de educação física frente a uma realidade de inclusão escolar. Revista Educação Especial, v. 22, n. 34, p. 237-249, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/276. Acesso em: 4 set. 2023.
COSTA, Vanderlei Balbino da. Inclusão escolar na educação física: reflexões acerca da formação docente. Motriz: Revista de Educação Física, v. 16, n. 4, p. 889-899, 2010. DOI: https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n4p889
DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. UNESCO, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 17 mar. 2022.
DECLARAÇÃO MUNDIAL DE EDUCAÇÃO PARA TODOS: Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. UNESCO, 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 17 mar. 2022.
EL TASSA, Khaled Omar Mohamad; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Formação docente e inclusão escolar em um curso de Licenciatura em Educação Física. Revista Educação Especial, v. 29, n. 54, p. 121-131, 2016. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X17629
ERCOLE, Flávia Falci; MELO, Laís Samara de; ALCOFORADO, Carla Lúcia Goulart Constant. Revisão integrativa versus revisão sistemática. Revista Mineira de Enfermagem, v. 18, n. 1, p. 9-12, 2014. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/reme.org.br/pdf/v18n1a01.pdf. Acesso em: 16 out. 2023.
FERNANDES, Mayra Matias; COSTA, Roraima Alves da; IAOCHITE, Roberto Tadeu. Autoeficácia docente de futuros professores de educação física em contextos de inclusão no ensino básico. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, n. 2, p. 219-232, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000200003
FIORINI, Maria Luiza Salzani. Recursos e estratégias para o ensino do aluno com deficiência visual na atividade física adaptada. Revista Gestão & Saúde, v. 4, n. 4, p. 1497-1498, 2013. DOI: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/371
FIORINI, Maria Luiza Salzani; MANZINI, Eduardo José. Inclusão de alunos com deficiência na aula de Educação Física: identificando dificuldades, ações e conteúdos para prover a formação do professor. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 20, n. 3, p. 387-404, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000300006
GARCIA, Dorcely Isabel Bellanda; FAVARO, Neide de Almeida Lança Galvão. Educação Especial: políticas públicas no Brasil e tendências em curso. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e184973894, 2020. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/341262825_Educacao_Especial_politicas_publicas_no_Brasil_e_tendencias_em_curso. Acesso em: 18 out. 2023.
GIANOTTO, Dulcinéia Ester Pagani; CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Diário de aula e sua relevância na formação inicial de professores de Ciências Biológicas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 14, n. 2, p. 131-156, 2015. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen14/REEC_14_2_2_ex898.pdf. Acesso em: 4 set. 2023.
GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise; FONTES, Rejane de Souza. Educação inclusiva & educação especial: propostas que se complementam no contexto da escola aberta à diversidade. Educação, v. 32, n. 2, p. 343-355, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/678. Acesso em: 4 set. 2023.
GOMES, Nilton Munhoz; BOTH, Jorge. Estágio curricular em educação especial na formação inicial docente em Educação Física. O caso de uma universidade pública brasileira. Educación, v. 30, n. 59, p. 213-236, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202102.011
KRUG, Hugo Norberto et al. As dificuldades enfrentadas pelos acadêmicos de Educação Física em situação de estágio curricular supervisionado frente aos alunos com deficiência. Itinerarius Reflectionis, v. 13, n. 1, p. 1-13, 2017. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v13i1.43283
MAUERBERG-DECASTRO, Eliane et al. Attitudes about inclusion by educators and physical educators: effects of participation in an inclusive adapted physical education program. Motriz: Revista de Educação Física, v. 19, n. 3, p. 649-661, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-65742013000300017
NEVILLE, Ross D.; MAKOPOULOU, Kyriaki; HOPKINS, William G. Effect of an inclusive physical education (ipe) training workshop on trainee teachers’ self efficacy. Research Quarterly for Exercise and Sport, v. 91, n. 1, p. 102-114, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.2019.1650877
OUZZANI, Mourad et al. Rayyan - a web and mobile app for systematic reviews. Systematic Review, v. 5, n. 210, 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s13643-016-0384-4
PONTES JUNIOR, Jose Airton F. et al. Perspectivas dos acadêmicos de educação física no contexto da educação inclusiva. International Journal of Development al and Educational Psychology, v. 3, n. 1, p. 87-98, 2014. Disponível em: https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/485. Acesso em: 4 set. 2023.
QUARANTA, André Marsiglia; PIRES, Giovani de Lorenzi. Formação de professores de Educação Física na EAD: inserção na cultura escolar através do estágio supervisionado. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 21, n. 1, p. 51-65, 2013. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/3333. Acesso em: 4 set. 2023.
SALERNO, Marina Brasiliano et al. O conceito de inclusão de discentes de educação física de universidades públicas do estado de São Paulo no contexto social da sua prática. Movimento, v. 24, n. 3, p. 721-734, 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.78055
SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos. Estágio curricular supervisionado em educação física: experiência e implicações para a formação de professores. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 2, p. 193-201, 2019. DOI: https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p193
SANTOS, Cristina Mamédio da Costa; PIMENTA, Cibele Andrucioli de Mattos; NOBRE, Moacyr Roberto Cuce. A estratégia PICO para a construção da pergunta de pesquisa e busca de evidências. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 15, n. 3, p. 508-511, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000300023
SILVA, Marlon André et al. O estágio docente e a produção/alteração de sentidos à docência em educação física. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 45, p. 10-27, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4320. Acesso em: 4 set. 2023.
SOUZA, Priscilla de Araújo Costa de. Educação Física e inclusão: experiências no estágio supervisionado na educação infantil. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 15, n. 1, p. 246-265, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/12144. Acesso em: 4 set. 2023.
SOUZA NETO, Samuel de; SARTI, Flavia Medeiros; BENITES, Larissa Cerignoni. Entre o ofício de aluno e o habitus de professor: os desafios do estágio supervisionado no processo de iniciação à docência. Movimento, v. 22, n. 1, p. 311-324, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.49700
TELLES, Cassiano; KRUG, Hugo Norberto. A inclusão de alunos com deficiência na Educação Física Escolar. Revista Gestão Universitária, v. 7, p. 1-9, 2014. Disponível em: http://gestaouniversitaria.com.br/artigos/a-inclusao-de-alunos-com-deficiencia-na-educacao-fisica-escolar. Acesso em: 4 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
