Analysis of the perception of physical education interns about inclusion in school

an integrative review

Authors

  • Marcio Luiz Borges Barbosa Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD), Seropédica, RJ https://orcid.org/0000-0003-1851-7772
  • Ricardo de Almeida Pimenta Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Departamento de Educação Física (DEF), Florianópolis, SC https://orcid.org/0000-0002-2432-1277
  • Rodrigo Lema Del Rio Martins Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Teoria e Planejamento do Ensino (DTPE), Seropédica, RJ https://orcid.org/0000-0002-1082-2425
  • Valéria Nascimento Lebeis Pires Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD), Seropédica, RJ
  • Vitor Alexandre Rabelo de Almeida Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD), Seropédica, RJ

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.130615

Keywords:

Internship, Trainee, Adapted Physical Education, Inclusive Physical Education, Inclusion

Abstract

This study aimed to analyze the scientific literature regarding the perception of Physical Education trainees about the inclusion of students with disabilities in School Physical Education classes. An integrative review was carried out with searches in the following databases: Scopus, Web of Science, SciELO, BVS/Lilacs, PubMed, and ERIC via CAPES Portal. We used the descriptors: “Trainee”, “Adapted Physical Education”, “Inclusive Physical Education”, “School Inclusion”, “Student with Disabilities” and “Perception”, in Portuguese and English. 11 scientific articles were analyzed. For data analysis, 3 categories were created. The first category concerns the difficulty encountered by trainees in conceptualizing inclusion; the second category deals with the role of the internship in the inclusive initial teacher training, in which the interns highlight the function as assistants in the school physical education processes and report that the internship added values and knowledge about inclusion; finally, the third category reports the interns' difficulties regarding inclusion, these being of a pedagogical nature, directly linked to gaps in initial training.

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Author Biographies

Marcio Luiz Borges Barbosa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD), Seropédica, RJ

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro em 2022.

Ricardo de Almeida Pimenta, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Departamento de Educação Física (DEF), Florianópolis, SC

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Atividade Física Adaptada pela Universidade do Porto - Portugal (revalidação - UNICAMP) e doutorado em Ciências do Movimento Humano (Área: Comportamento Motor) pela Universidade do Estado de Santa Catarina, com período de Doutorado Sanduíche no Developmental Motor Cognition Lab da University of Texas at Arlington.

Rodrigo Lema Del Rio Martins, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Teoria e Planejamento do Ensino (DTPE), Seropédica, RJ

Doutor e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Especialista em Gestão Escolar (UFES). Licenciado Pleno em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professor Adjunto da UFRRJ, lecionando no curso de graduação em Educação Física, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Física em Rede Nacional (PROEF).

Valéria Nascimento Lebeis Pires, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD), Seropédica, RJ

Graduação em Licenciatura Plena Em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Especialização em Performance Humana em Academia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Mestrado em Ciência da Motricidade Humana pela Universidade Castelo Branco e Doutorado em Epidemiologia em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública- Fundação Oswaldo Cruz - FIOCRUZ.

Vitor Alexandre Rabelo de Almeida, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD), Seropédica, RJ

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEDUC-UFRRJ). Graduado em Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

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Published

2023-10-31

How to Cite

BARBOSA, M. L. B.; PIMENTA, R. de A.; MARTINS, R. L. D. R. .; PIRES, V. N. L.; ALMEIDA, V. A. R. de . Analysis of the perception of physical education interns about inclusion in school: an integrative review. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29046, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.130615. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/130615. Acesso em: 24 jun. 2025.

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Original Articles