Emerging learnings from different roles played by students in the Sport Education model

Authors

  • Camila Amato Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0001-5036-2577
  • Eduardo Rodrigues de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0001-9031-1037
  • Thiago José Leonardi Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0002-3843-2648
  • Guy Ginciene Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS http://orcid.org/0000-0001-9709-4223

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.114101

Keywords:

Sport Pedagogy. Sport Education. Invason Sports.

Abstract

In order to analyze the events that emerged from the use of the Sport Education (SE) model in an invasion sports teaching unit, focusing on the different roles played by students, an action-research was carried out on an extension project. The study involved two coordinators and three teachers who, in a process of reflection and action, taught 14 children from seven to 11 years old. The meetings were recorded and later transcribed. Classes were recorded in individual field diaries by the three teachers. All this information underwent thematic analysis. The results showed that the code of conduct and the role of coach helped to direct the students' attention to the objects of the didactic unit, such as attitudes and tactical-technical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Amato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS

Mestranda em Ciências do Movimento Humano, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduanda em Educação Física, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharel em Administração de Empresas. Membra do LEME (Laboratório de Estudos Multidisciplinares em Esporte), atuando principalmente nos seguintes temas: esportes de invasão, esportes de rede/parede, Prática Pedagógica e Pedagogia do Esporte.

Eduardo Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS

Licenciado e Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestrando do Programa de Pós-graduação em Ciência do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro e pesquisador do LEME (Laboratório de Estudos Multidisciplinares em Esporte), atuando principalmente nos seguintes temas: Pedagogia do Esporte (métodos de ensino/treino), Educação Física escolar e Formação de Professores/Treinadores.

Guy Ginciene, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS

Professor Adjunto da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano. Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009). Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP Rio Claro/SP. Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP Rio Claro/SP. Membro e coordenador do LEME (Laboratória de Estudos Multidisciplinares em Esporte), atuando principalmente nos seguintes temas: esportes coletivos (handebol e basquetebol), esportes individuais (atletismo), esportes de rede/parede (tênis, tênis de mesa, badminton e peteca), Pedagogia do Esporte (métodos de ensino/treino) Educação Física Escolar e TIC.

Published

2022-03-20

How to Cite

AMATO, C.; OLIVEIRA, E. R. de; LEONARDI, T. J.; GINCIENE, G. Emerging learnings from different roles played by students in the Sport Education model. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28015, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.114101. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/114101. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles