PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL AND STANDARDIZED EXAMINATION: AN ANALYSIS OF THE ENEM QUESTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.113585

Keywords:

Examination questions. Physical Education. Education, primary and secondary. Qualitative research.

Abstract

The article analyzes the new Enem questions that contain Physical Education knowledge objects, understanding the relationships established by and between knowledge areas mediated by competences and abilities. Being qualitative in nature, it employs document-critical analysis as its methodology. Sources include: 49 questions related to Physical Education in the examination (2009 to 2017), the National Guidelines for Secondary Education, the Basic Enem Document, and the Enem Reference Matrix. Uses and appropriations of Physical Education contents, due to their multidisciplinary nature, favors examination’s questions focused on interdisciplinarity by and between knowledge areas, exploring subjects’ daily relationships. Interaction between the objectives of the “Languages and their Technologies” area, promoted by the examination, allows us to understand Physical Education within a broad context of training, in addition to domain knowled

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Marques, Prefeitura Municipal de Vila Velha, Vila Velha, ES

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Rede Municipal de Ensino de Vila Velha-ES. Membro pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Jean Carlos Freitas Gama, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Doutorando em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Membro pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Geraldo Luzia Oliveira Junior, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Mestre em Educação, Gestão e Desenvolvimento Regional pela Faculdade Vale do Cricaré.  Gestor Municipal. Membro pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba. Professor titular do Departamento de Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor Adjunto do Departamento de Ginástica da Universidade Federal do Espírito Santo. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Published

2021-12-28

How to Cite

MARQUES, R.; GAMA, J. C. F.; OLIVEIRA JUNIOR, G. L.; FERREIRA NETO, A.; SANTOS, W. dos. PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL AND STANDARDIZED EXAMINATION: AN ANALYSIS OF THE ENEM QUESTIONS. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27076, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.113585. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/113585. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles