Academic Production in Brazil on Information Science: a study based on Habermas's Theory of Knowledge

Authors

  • André Felipe de Albuquerque Fell Universidade Federal de Pernambuco
  • Luciane Paula Vital Universidade Federal de Santa Catarina
  • Murilo Artur Araújo da Silveira Universidade Federal de Pernambuco
  • Fabio Assis Pinho Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco
  • Anna Elizabeth Galvão Coutinho Correia Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

Information Science. ENANCIB. Knowledge Theory. Jürgen Habermas.

Abstract

Information Science has searched for elements from other sciences in order to expand its understanding of its main object of study: information. It is important to analyze how the process of theoretical construction has been taking place. Our objective is to evaluate the condition of Information Science in Brazil using proceedings from one of its most important events, the ENANCIB, in the years that range from 2003 to 2009, having as our theoretical foundation Jürgen Haberman’s knowledge theory. This work can be considered as a documental research in which a qualitative approach of interpretative nature prevails. Among other findings, it was possible to determine that nearly 91% of all papers present a technical interest, while practical interests represent nearly 8% and emancipatorial interests represent only 1% of all papers. It was also possible to verify a strong tendency to use technical methods, underestimating the practical and emancipatorial interests that consider and enhance the presence of different social actors.

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Author Biographies

André Felipe de Albuquerque Fell, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor e Mestre em Administração pela UFPE. Bacharel em Administração de Empresas pela UPE. Professor no Departamento de Ciência da Informação da UFPE, atuando nos cursos de graduação e Pós-graduação em Ciência da Informação.

Luciane Paula Vital, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra e Doutoranda em Ciência da Informação pela UFSC. Bacharel em Biblioteconomia pela UFSC. Professora no Departamento de Ciência da Informação da UFSC, atuando nos cursos de graduação.

Murilo Artur Araújo da Silveira, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Comunicação e Informação pela UFRGS. Mestre em Ciência da Informação pela PUCCAMP. Bacharel em Biblioteconomia pela UFPE. Professor no Departamento de Ciência da Informação da UFPE, atuando nos cursos de graduação.

Fabio Assis Pinho, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco

Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela UNESP. Bacharel em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela UFSCar. Professor no Departamento de Ciência da Informação da UFPE, atuando nos cursos de graduação e Pós-graduação em Ciência da Informação.

Anna Elizabeth Galvão Coutinho Correia, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Ciência da Informação pela UFMG. Mestra em Ciência da Informação pela UFSC. Bacharel em Biblioteconomia pela UFPE. Professora no Departamento de Ciência da Informação da UFPE, atuando nos cursos de graduação e Pós-graduação em Ciência da Informação.

Published

2014-06-11

How to Cite

FELL, A. F. de A.; VITAL, L. P.; SILVEIRA, M. A. A. da; PINHO, F. A.; CORREIA, A. E. G. C. Academic Production in Brazil on Information Science: a study based on Habermas’s Theory of Knowledge. Em Questão, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 127–150, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/40811. Acesso em: 23 jun. 2025.

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