Indicators of scientific field: analysis of PQ 1 and PQ 2 Communication fellows’ productivity (2004-2013)
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245230.9-30Keywords:
Communication. Productivity fellows. Higher education — Research. Sociology knowledge.Abstract
A survey about 124 PQ communication fellows’ productivity is presented, aiming to associate the 7,820 PQ1 and PQ2 fellow’s articles, published between 2004–2013, to the communication scientific field’s characterization in Brazil. The nature of the present research is qualitative and exploratory and the pattern matching method was used as a subsidiary analysis strategy. The indicators which were found helped to understand some elements of the communication scientific field. The composition of this field is originated from social relations between the agents and from the use of knowledge and recognition of their productions acts, which strengthens the non-random feature of both agents and institution’s acts.Downloads
References
BOURDIEU, P. O campo científico. In: BOURDIEU, P.; ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. Tradução Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983. p.122-155.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução Denice Barbara Catani. São Paulo: UNESP, 2004.
BOURDIEU, P. Para uma sociologia da ciência. Tradução Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições 70, 2008.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Resolução RN nº 016/2006, de 06 de julho de 2006. Bolsas individuais no país. Disponível em: <http://www.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100343#16061>. Acesso em: 7 ago. 2014.
CORREIA, A. E. G. C. A influência exercida pelo sistema de avaliação da CAPES na produção científica dos programas de pós-graduação em Física. 2012. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
GUIMARÃES, J. A. C.; GRACIO, M. C. C.; MATOS, D. F. O. Produção científica de bolsistas pesquisa em Ciência da Informação do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) – um estudo com artigos de periódicos. Datagramazero, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. A05, 2014.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Tradução Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: UFMG, 1999.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
MELO, W. M. Indicativos sobre o campo científico da comunicação: uma análise da produção científica dos bolsistas de produtividade em pesquisa entre os anos de 2004-2013. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
MELO, W. L.; CORREA, A. E. G. C. A produção científica dos bolsistas de produtividade PQ 1 em Comunicação (2004-2013): indicativos sobre o campo científico. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais... João Pessoa: ANCIB, 2015.
MELO, W. L.; CORREA, A. E. G. C. C. A produtividade dos bolsistas PQ 2 (2004-2013): possíveis leituras sobre o campo científico. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 5., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2016. p. A10.
MERTON, R. K. A ciência e a estrutura social democrática. In: MERTON, R. K.; MARCOVICH, A.; SHINN, T. (Org.). Ensaios de sociologia da ciência. Tradução Sylvia Gemignani Garcia e Pablo Rubén Mariconda. São Paulo: Associação Filosófica Scientiae Studia; São Paulo: Editora 34, 2013. p. 181-198.
MIRANDA, M. L. C. A. A organização do conhecimento e seus paradigmas científicos: algumas questões epistemológicas. Informare: Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 64-77, 1999.
MOREL, R. L. M. A pesquisa científica e seus condicionamentos sociais. Rio de Janeiro: Achiamé, 1979.
PINHO, F. A. Fundamentos da organização e representação do conhecimento. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.
SHINN, T.; RAGOUET, P. Controvérsias sobre a ciência: por uma sociologia trasversalista da atividade científica. Tradução Pablo Rubén Mariconda e Sylvia Gemignani Garcia. São Paulo: Associação Filosófica Scientia Studia; São Paulo: Editora 34, 2008.
SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA. Ciência, tecnologia e inovação para um Brasil competitivo. São Paulo: SBPC, 2011.
VIOTTI, E. B. Doutores 2010: estudos da demografia da base técnico-científica brasileira. In: CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Doutores 2010: estudos da demografia da base técnico-científica brasileira. Brasília: Centro de Gestão de Estudos Estratégicos, 2010. p.10-50.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.