The distribution of municipal ICMS resources in Alagoas by educational criteria: indicators of quality in education
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907136708Keywords:
Educational Public Policy, Funding of Education, Quality of Education, Basic EducationAbstract
The ICMS is the main tax collected by the states and one of the main sources of funds for investments in social actions under their competence, including education. Part of its collection is divided among the municipalities, and may occur under different criteria, including the use of educational indexes, such as the IDEB. This work aims to understand how the ICMS distribution process takes place among the municipalities of Alagoas based on educational criteria. The methodology of the work has a qualitative approach, through the bibliographic survey and norms that will support the analysis and discussions around the theme. The use of these indicators would aim to "encourage" investments in education and the improvement of the quality of education, ensuring a supposed fair distribution among municipalities. This favors the dispute for these resources, stimulating competitiveness and ranking, based on a supposed quality of education.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Para uma concetualização alternativa de accountability em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 471–484, 2012. ISSN: 0101-7330. DOI: 10.1590/S0101-73302012000200008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-73302012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 19 out. 2023.
ALAGOAS. Gabinete do Governador. Lei n.o 8.744, de 25 de agosto de 2022. Altera a Lei estadual n.o 5.981, de 19 de dezembro de 1997, que consolida os critérios de apuração, define os prazos de entrega das parcelas do produto da arrecadação dos impostos que menciona e das transferências, asseguradas aos municípios alagoanos, e dá outras providências. Diário Oficial do estado de Alagoas, Maceió, 2022a.
ALAGOAS. Gabinete do Governador. Decreto n.o 85.568, de 16 de novembro de 2022. Regulamenta a apuração do Índice Municipal de Qualidade Educacional de Alagoas – IQEAL, previsto na Lei estadual n.o 5.981, de 19 de dezembro de 1997, que dispõe sobre os critérios de distribuição do imposto sobre operações relativas à circulação de mercadorias sobre a prestação de serviços de transportes, interestadual e intermunicipal, de comunicação – ICMS pertencente aos municípios, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Alagoas, Maceió, 16 nov. 2022b.
ALAGOAS. Secretaria de Estado do Planejamento, Gestão e Patrimônio. Instrução Normativa n.o 10/2022. Disciplina a forma de apuração do Índice Municipal de Qualidade Educacional de Alagoas – IQEAL, previsto na Lei Estadual n.o 5.981, de 19 de dezembro de 1997, conforme dispõe o Inciso III, Art. 2o, do Decreto Estadual n.o 85.568, de 16 de novembro de 2022. Diário Oficial do Estado de Alagoas, Maceió, 24 nov. 2022c.
ALAGOAS. Gabinete do Governador. Decreto n.o 91.401, de 30 de maio de 2023. Regulamenta a apuração do Índice Municipal de Qualidade Educacional de Alagoas – IQEAL, previsto na Lei estadual n.o 5.981, de 19 de dezembro de 1997, que dispõe sobre os critérios de distribuição do imposto sobre operações relativas à circulação de mercadorias sobre a prestação de serviços de transportes, interestadual e intermunicipal, de comunicação – ICMS pertencente aos municípios, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Alagoas, Maceió, 31 maio 2023a.
ALAGOAS. Gabinete do Governador. Lei n.o 8.234, de 10 de janeiro de 2020. Altera a Lei estadual n.o 5.981, de 19 de dezembro de 1997, que consolida os critérios de apuração, define os prazos de entrega das parcelas do produto da arrecadação dos impostos que menciona e das transferências, asseguradas aos municípios alagoanos, e dá outras providências. Diário Oficial do estado de Alagoas, Maceió, 20 out. 2023b.
ALAGOAS. Secretaria de Estado do Planejamento, Gestão e Patrimônio. Instrução Normativa n.o 03/2023. Disciplina a forma de apuração do Índice Municipal de Qualidade Educacional de Alagoas – IQEAL, previsto na Lei Estadual n.o 5.981, de 19 de dezembro de 1997, conforme dispõe o Inciso II, Art. 2o, do Decreto Estadual n.o 91.401, de 31 de maio de 2023. Diário Oficial do Estado de Alagoas, Maceió, 31 maio2023c.
BROOKE, Nigel. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p. 377-401, 2006. ISSN: 0100-1574. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000200006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742006000200006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 6 nov. 2023.
CAMARGO, Rubens Barbosa De; OLIVEIRA, João Ferreira De; GOUVEIA, Andréa Barbosa; CRUZ, Rosana Evangelista Da. A qualidade na educação escolar: dimensões e indicadores em construção. In: FARENZENA, Nalú (Org.). Custos e condições de qualidade da educação em escolas públicas: aportes de estudos regionais. 1. ed., Brasília, DF: INEP/MEC, 2005. p. 203-220. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/financiamento_da_educacao/custos_e_condicoes_de_qualidade_da_educacao_em_escolas_publicas_aportes_de_estudos_regionais.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A Nova Razão do Mundo: Ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016. 416 p. ISBN: 978-85-7559-484-1.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira De. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos CEDES, São Paulo, v. 29, p. 201-215, 2009. ISSN: 0101-3262, 1678-7110. DOI: 10.1590/S0101-32622009000200004. Disponível em: http://www.scielo.br/j/ccedes/a/Ks9m5K5Z4Pc5Qy5HRVgssjg/. Acesso em: 25 abr. 2023.
FREITAS, Luiz Carlos De. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018. 160 p. ISBN: 978-85-7743-344-5.
IRFFI, Guilherme; SIMÕES, Armando; CARNEIRO, Diego; SILVA, Cristiano Da. Impacto educacional do mecanismo de repartição da quota-parte do ICMS com os municípios do estado do Ceará. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Brasília, DF, v. 3, n. 4, p. 163-197, 2021. ISSN: 2763-5139. DOI: https://doi.org/10.24109/27635139.ceppe.v3i4.4891. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/4891. Acesso em: 13 out. 2023.
SASSO, Maiara; VARELA, Patrícia Siqueira; RIGHETTO, Patricia. Distribuição da cota-parte do ICMS: como pode ser utilizada para promover melhores resultados na educação? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, p. e260071, 2021. ISSN: 1413-2478, 1809-449X. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260071. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbedu/a/fYbk3FBsrw5qYkKw8zGrwQC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 out. 2023.
SILVA, Marcelo Soares Pereira Da; GONÇALVES, Paulo Celso Costa. Qualidade da educação e planejamento: um olhar a partir de marcos regulatórios nacionais. Em Aberto, Brasília, DF, v. 33, n. 109, p. 49-60, 2020. ISSN: 2176-6673. DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v34i109.4511. Acesso em: 20 out. 2023.
SIMÕES, Armando Amorim; ARAÚJO, Erika Amorim. O ICMS e sua potencialidade como instrumento de política educacional. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Brasília, DF, v. 3, p. 48-48, 2019. ISSN: 2763-5139. DOI: https://doi.org/10.24109/9786558010074.ceppe.v3a1. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/3990. Acesso em: 18 out. 2023.
SOUZA, Allan Solano. Responsabilização na administração da educação: a política de responsabilidade educacional como engrenagem de controle de resultados. 2016. 315 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Natal, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/22697. Acesso em: 27 out. 2023.
SOUZA, Allan Solano; CABRAL NETO, Antonio. Políticas de Accountability e suas configurações na educação brasileira. In: SOUZA, Débora Quetti Marques De; LEITE, Célio Rodrigues; SOUZA, Allan Solano; SILVEIRA, Rosilene de Fátima Koscianski Da (Org.). Políticas, Práticas Educativas e Tecnologias na Educação: desafios na contemporaneidade. 1. ed. Recife: EDUPE, 2019. p. 27-47.
SOUZA, Débora Quetti Marques De; BOTLER, Alice Miriam Happ. Nova Gestão Pública e Gerencialismo: racionalidades econômica nas políticas públicas para a gestão da educação. In: SOUZA, Débora Quetti Marques De; LEITE, Célio Rodrigues; SOUZA, Allan Solano; SILVEIRA, Rosilene de Fátima Koscianski Da (Org.). Políticas, Práticas Educativas e Tecnologias na Educação: desafios na contemporaneidade. 1. ed. Recife: EDUPE, 2019. p. 71-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html