Teacher's salaries: explanatory factors for the variation in the average remuneration among municipal primary schools
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907111148Keywords:
Teacher Remuneration, Education Financing, Educational PoliciesAbstract
In times of uncertainty about the continuity of funding policies, research on educational policies reaffirm the importance of analyzes regarding the impact of education funding on the valuation of teaching professionals. Teacher appreciation comprises several aspects, but this work specifically deals with the remuneration of teachers with higher education in public schools of basic education in the municipal network of the state of Acre, in 2017, with the objective of analyzing some factors that may be related to the inequality of teacher remuneration among the municipalities of Acre. As sources, reports and analytical data from SIOPE and data from the Educational Data Laboratory based on microdata from the 2017 School Census were used. The study did not find enough evidence to indicate a significant relationship between the analyzed variables and the average remuneration of the analyzed group, nor clear evidence on how much the potential of resources linked to education explains this inequality.
Downloads
References
ALVES, Thiago; SONOBE, Aline Kazuko. Remuneração média como indicador da valorização docente no mercado de trabalho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, p. 446-476, 2018.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 1971.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 1988.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014.
CARVALHO, Fabrício Aarão Freire. Financiamento Da Educação: Do Fundef Ao Fundeb - Repercussões Da Política De Fundos Da Valorização docente Da Rede Estadual De Ensino Do Pará -1996 a 2009. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
DIEESE. Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos. Nota Técnica n. 141. Transformações recentes no perfil do docente das escolas estaduais e municipais de educação básica. São Paulo: Dieese, 2014.
FARENZENA, Nalú. A política de financiamento da educação básica: rumos da legislação brasileira. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2006.
GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. E-book. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf. Acesso em: 19 set. 2019.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010: resultados gerais da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. v. 42. E-book. Disponível em: https://doi.org/ISSN 0101-4234. Acesso em: 19 set. 2019.
JACOMINI, Márcia A.; ALVES, Thiago; CAMARGO, Rubens B. de. Remuneração docente: desafios para o monitoramento da valorização dos professores brasileiros no contexto da Meta 17 do Plano Nacional de Educação. Archivos Analíticos de Políticas Educativas /Education Policy Analysis Archives, Arizona, v. 24, p. 1-35, 2016.
MORICONI, Gabriela M. Os professores públicos são mal remunerados nas escolas brasileiras? Uma análise da atratividade da carreira do magistério sob o aspecto da remuneração. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2008.
OLIVEIRA, Cleiton et al. Municipalização do Ensino no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário brasileiro da educação básica. São Paulo: Moderna, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html