IN THE BEGINNING IS LUDENS: INTEGRATION OF THE INFANT’S SELF THROUGH PLAYING AT NURSERY SCHOOL

Authors

  • Danielle Menezes de Oliveira Gonçalves Prefeitura Municipal de João Pessoa. Membro do laboratório de estudo e pesquisa em corporeidade, cultura e educação - Lepec/UFPB
  • Pierre Normando Gomes-da-Silva Universidade Federal da Paraíba - UFPB.
  • Fernando Cézar Bezerra de Andrade Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.64286

Keywords:

Recreation. Infant. Nursery Schools.

Abstract

This article analyzes the process of integration of the infant’s self when playing. It is a descriptive, qualitative, ethnographic research. Data were collected with 12 nurslings from a Public Nursery School for 72 hours during recreation time. Considering their movements, communication, and expressed intentionality, infants’ play was examined in order to identify creativeness in frequent, fluent and focused actions. Those subjects choose inanimate objects to play with, which allows inferring their need for possessing and manipulating objects. According to Winnicott’s theory, their actions were interpreted as evidence of as a state of almost complete absent-mindedness, which suggests that they experienced playing as an activity integrating their selves as oneness, also integrating with their environments. Therefore, playing deserves understanding and appreciation by professionals at Nursery Schools.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Menezes de Oliveira Gonçalves, Prefeitura Municipal de João Pessoa. Membro do laboratório de estudo e pesquisa em corporeidade, cultura e educação - Lepec/UFPB

Professora da Faculdade Maurício de Nassau/JP, no curso de graduação em Bacharelado em Educação Física. Professora Efetiva da Prefeitura Municipal de João Pessoa, lecionando no Ensino Fundamental II. Professora Orientadora do curso de Pedagogia da UFPB Virtual.  Coordenadora do Grupo de Trabalho: O brincar na Infância-LEPEC/GEPEC.  

Pierre Normando Gomes-da-Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Dr. líder do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Corporeidade,Cultura e Educação – LEPEC/GEPEC-Cnpq. Professor lotado no Departamento de Educação Física, Centro de Ciências da Saúde, da Universidade Federal da Paraíba. Professor no Programa de Pós-Graduação
em Educação – Centro de Educação/UFPB e no Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física UPE/UFPB.

Fernando Cézar Bezerra de Andrade, Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Doutor em Educação pela Université de Paris X - Nanterre. Professor do Departamento de Fundamentação da Educação, dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE-Centro de Educação) e em Direitos Humanos (PPGDH-Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes) da UFPB.

Published

2017-06-21

How to Cite

GONÇALVES, D. M. de O.; GOMES-DA-SILVA, P. N.; ANDRADE, F. C. B. de. IN THE BEGINNING IS LUDENS: INTEGRATION OF THE INFANT’S SELF THROUGH PLAYING AT NURSERY SCHOOL. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 617–632, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.64286. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/64286. Acesso em: 27 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles