Beyond Soft (and Hard) Sciences towards complementarity in the ways of knowing

a commentary on the centrality of Critical Qualitative Research in the field of Health

Authors

  • Edison de Jesus Manoel Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esporte, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.145680

Keywords:

Health sciences, Postgraduate studies, Complementarity principle

Abstract

In the present comment on Gastaldo and Eakin’s proposal for practising Soft Sciences in the field of Health, I have argued that the label Soft might not work in non-English language academic field to stress the importance of Human and Social Sciences. I agree with their emphasis on the importance of teaching about critical thinking in postgraduate programmes, but I suggest a more radical enterprise to review all postgraduate programmes towards a more encompassing view articulating science, philosophy and arts. Finally, I argued for the importance of the complementarity principle as a starting point to articulate knowledge not only from different sciences, Natural and Social, but also encompassing many ways of knowing, including ancient wisdom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edison de Jesus Manoel, Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esporte, São Paulo, SP

Professor Titular do Departamento de Pedagogia do Movimento do Corpo Humano da Escola de Educação Física e Esporte - USP; Investiga processos de desenvolvimento da ação motora envolvendo modularidade e variabilidade na ação e o contexto do desenvolvimento; Investiga a cognição encarnada e suas implicações para o entendimento do conhecimento na educação física escolar e para o desenvolvimento de programas de esporte para crianças e jovens.

References

AYRES, José Ricardo C. M. Uma concepção hermenêutica de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 17, n. 1, p.43-62, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312007000100004

BOHR, Niels. Atomic physics and human knowledge. New York: Interscience Publications, 1961.

BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2019.

BRACHT, Valter. Educação Física, método científico e reificação. In: STIGGER, Marco Paulo. Educação Física + Humanas. Campinas, SP: Autores Associados, 2015. p. 1-21. (Coleção Educação Física e Esportes).

BRUNER, Jerome S.; CONNOLLY, Kevin Joseph. Competence: the growth of the person. In: CONNOLLY, Kevin J.; BRUNER, Jerome S. (org.). The growth of competence. London: Academic Press, 1974. p. 309-313.

BRUNER, Jerome S. Acts of meaning. New York: Harvard University Press, 1990.

CARVALHO, Yara Maria; GOMES, Ivan; FRAGA, Alex Branco. Educação Física + ciências humanas + saúde. In: STIGGER, Marco Paulo. Educação Física + Humanas. Campinas, SP: Autores Associados, 2015. p. 129-153. (Coleção Educação Física e Esportes).

CHAUÍ, Marilena. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora da UNESP, 2001.

CHOMSKY, Noam. Problems of knowledge and freedom: The Russell Lectures. London: Fontana, 1972.

GOULD, Stephen Jay. The mismeasure of man. Revised and expanded. New York: W. W. Norton & Company, Inc., 1996.

HONNETH, A. Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. São Paulo: Editora UNESP, 2018.

JAMMER, Max. Conceitos de força: estudo sobre os fundamentos da dinâmica. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2011.

KRENAK, Ailton. Vamos invocar Parangolés. In: ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento; SAES, Alexandre Macchione; TAVARES, Abílio (org.). Dilemas do Brasil. São Paulo: EDUSP, 2023. p. 73-78.

RIBEIRO, Renato Janine. A universidade e a vida atual: Fellini não via filmes. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

RIBEIRO, Renato Janine (org.). Humanidades: um novo curso na USP. São Paulo: Editora da USP, 2001.

SAID, Edward. Representações do intelectual: as conferências Reith de 1993. São Paulo: Cia. das Letras, 2005.

SALLES OLIVEIRA, Paulo de. Caminhos de construção da pesquisa em ciências humanas. In: SALLES OLIVEIRA, Paulo de (org.). Metodologia das ciências humanas. 2. ed. São Paulo: Editora HUCITEC, 2003. p. 17-26. (Coleção Paidéia – Lazer).

SHAPIN, Steven. Hard science, soft science: a political history of a disciplinary array. History of Science, v. 60, n. 3, p. 287-328, 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/00732753221094739

SNOW, Charles Percy. As duas culturas e uma segunda leitura. São Paulo: Editora da USP, 1995.

STEFANONI, Pablo. A rebeldia tornou-se de direita? Campinas: Editora da UNICAMP, 2022.

STENGERS, Isabelle. Uma outra ciência é possível: manifesto por uma desaceleração das ciências. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023.

TINBERGEN, Niko. On aims and methods of ethology. Zeitschrift für Tierpsychologie, n. 20, p. 410–433, 1963. Disponível em: https://www.esf.edu/biology/faculty/documents/Tinbergen1963onethology.pdf Acesso em: 15 jan. 2025.

WEBSTER, Fiona; GASTALDO, Denise; DURANT, Steve; EAKIN, Joan; GLADSTONE, Brenda; PARSONS, Janet; PETER, Elizabeth; SHAW, James. Doing science differently: a framework for assessing the careers of qualitative scholars in the Health Sciences. International Journal of Qualitative Methods, v. 18, p.1-7, 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/1609406919838676

WILSON, Edward. Consilience: the unity of knowledge. New York: Vintage Books, 1998.

WULF, Christoph; BAITELLO JUNIOR (org.). Sapientia: uma arqueologia de saberes esquecidos. São Paulo: Edições SESC, 2018.

Published

2025-03-05

How to Cite

MANOEL, E. de J. Beyond Soft (and Hard) Sciences towards complementarity in the ways of knowing: a commentary on the centrality of Critical Qualitative Research in the field of Health. Movimento, [S. l.], v. 31, p. e31001, 2025. DOI: 10.22456/1982-8918.145680. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/145680. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Controversial Topics