Relationships to knowledge and (self)educative experiences in Physical Education

teacher educators’ perspectives on confronting social justice issues in adverse teaching-learning situations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.122698

Keywords:

Self-study, Relationship to knowledge, Physical Education, Educational technology, Social justice

Abstract

Although new forms of media and technology have contributed to teaching and learning in Physical Education Teacher Education (PETE) since the turn of this century, an abrupt expansion in the use of interactive technologies occurred more recently due to the need for social distancing on a global scale because of the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic. In the Brazilian context, pedagogical relationships became mediated synchronously and asynchronously via online platforms. This reconfiguration restricted movement-related experiences in Physical Education, which affected the diversity of students’ embodiment of knowledge and their relationships to knowledge as “subject-bodies”. We understand that there is an anthropological foundation in the theory of the relationship to knowledge — pointed out by Charlot (2020) — that comes close to the anthropological demands explained by Daolio (2001) in Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Sanches Neto, Federal University of Ceará

Bacharel e Licenciado em Educação Física (USP); Mestre em Educação Física Escolar e Doutor em Formação Profisisonal no Campo de Trabalho da Educação Física (Unesp - com estágio de pesquisa na Université de Montréal, Québec, Canadá); Pós-Doutor em Educação (Unesp - com estágio de pesquisa na University of Auckland, New Zealand); Membro da International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT). Professor Adjunto do Instituto de Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Ceará, campus de Fortaleza.

References

ARAÚJO, Edna M. et al. Morbimortalidade pela covid-19 segundo raça/cor/etnia: a experiência do Brasil e dos Estados Unidos. Saúde em Debate, v. 44, n. especial 4, p. 191-205, dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E412.

ARROYO, Miguel G. Tempos de exceção? Quais identidades docentes e educadoras reafirmar? In: RIOS, Jane A. V. P. (org.). Profissão docente em questão. Salvador: EdUFBA, 2021. p. 25-35.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20/12/1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 1996. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Accessed on: 25 Feb. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da educação básica 2021: notas estatísticas. Brasília-DF: Inep, 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Consulta matrícula, 2020. Brasília-DF: Inep, 2020. Available at: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/consulta-matricula. Accessed on: 25 Feb. 2022.

CHARLOT, Bernard. As figuras do diabo no discurso pedagógico. Educação em Questão, v. 56, n. 48, p. 14-31, 2018. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15171

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie?: uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020.

CHARLOT, Bernard. Ensinar a educação física ou ajudar o aluno a aprender o seu corpo-sujeito. In: DANTAS JÚNIOR, Hamilcar S.; KUHN, Roselaine; RIBEIRO, Sérgio D. D. (org.). Educação física, esporte e sociedade: temas emergentes. São Cristóvão-SE: UFS, 2009. v. 3, p. 231-246.

CHARLOT, Bernard. Os fundamentos antropológicos de uma teoria da relação com o saber. Revista Internacional Educon, v. 2, n. 1, e21021001, p. 1-18, 2021c. DOI: https://doi.org/10.47764/e21021001

CHARLOT, Bernard. Por que (e quem) Paulo Freire incomoda? In: CHARLOT, Bernard et al. (org.). Por uma educação democrática e humanizadora. São Paulo: Uniprosa, 2021b. p. 52-54.

CHARLOT, Bernard. “Qualidade da educação”: o nascimento de um conceito ambíguo. Educação em Revista, v. 37, n. e81286, p. 1-15, 2021a. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.81286

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização. Porto Alegre: Artes Médicas, 2005.

CRAIG, Cheryl J. Curriculum making, reciprocal learning, and the best-loved self. London: Springer, 2020.

CRAIG, Cheryl J. Metaphors of knowing, doing and being: capturing experience in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, v. 69, p. 300-311, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.09.011

CRAIG, Cheryl J. Teacher education and the best-loved self. Asia Pacific Journal of Education, v. 33, n. 3, p. 261-272, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/02188791.2013.788476

CRAIG, Cheryl J.; CURTIS, Gayle A. The theoretical roots of self-study research. In: KITCHEN, Julian et al. (org.). International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. London: Springer, 2020. p. 2-32.

CRAIG, Cheryl J.; YOU, JeongAe; OH, Suhak. Collaborative curriculum making in the Physical Education vein: a narrative inquiry of space, activity and relationship. Journal of Curriculum Studies, v. 45, n. 2, p. 169-197, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2012.732118

CRAIG, Cheryl J.; YOU, JeongAe; OH, Suhak. Why school-based narrative inquiry in Physical Education research? an international perspective. Asia Pacific Journal of Education, v. 32, n. 3, p. 271-284, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/02188791.2012.711295

CTC - CENTRO TECNOLÓGICO CIENTÍFICO. Diferenças sociais: pretos e pardos morrem mais de covid-19 do que brancos, segundo NT11 do Núcleo de Operações e Inteligência em Saúde (NOIS). Rio de Janeiro: PUC, 2020. Available at: https://www.ctc.puc-rio.br/diferencas-sociais-confirmam-que-pretos-e-pardos-morrem-mais-de-covid-19-do-que-brancos-segundo-nt11-do-nois/. Accessed on: 20 Feb. 2022.

DAOLIO, Jocimar. A antropologia social e a educação física: possibilidades de encontro. In: CARVALHO, Yara M.; RUBIO, Katia. (org.). Educação física e ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 2001. p. 27-38.

FAÏTA, Daniel; MAGALHÃES, Elisandra M. Autoconfrontation et formation des enseignants: dialogues et contributions. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 1, p. 409-436, 2021. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-6787

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARBETT, Dawn; THOMAS, Lynn. Developing inter-collegial friendships to sustain professional wellbeing in the academy. Teachers and Teaching, v. 26, n. 3/4, p. 295-306, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1832062

GOMES, Nilma L. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, v. 33, n. 59, p. 435-454, 2021. Available at: https://periodicos.pucpr.br/aurora/article/view/27991/25100. Accessed on: 25 Feb. 2022.

GOMES, Nilma L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.

HAMILTON, Mary L.; PINNEGAR, Stefinee. Conclusion: the value and the promise of self-study. In: HAMILTON, Mary L. et al. (org.). Reconceptualizing teaching practice: self-study in teacher education. Bristol: Falmer, 1998. p. 235-246.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF, 2013.

OVENS, Alan; FLETCHER, Tim (org.). Self-study in Physical Education teacher education: exploring the interplay of practice and scholarship. Dordrecht: Springer, 2014.

SANCHES NETO, Luiz; VENÂNCIO, Luciana. A luta por visibilidade dɘs afrolatinɘs como desafio curricular à educação física antirracista. In: FILGUEIRAS, Isabel P.; MALDONADO, Daniel T. (orgs.). Currículo e prática pedagógica de educação física escolar na América Latina. Curitiba: CRV, 2020. v. 43, p. 19-33.

SANCHES NETO, Luiz; VENÂNCIO, Luciana; OVENS, Alan; GARBETT, Dawn; THOMAS, Lynn. A explicitação de assunções a partir do estágio supervisionado em educação física na perspectiva do autoestudo. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, v. 4, n. 2, pp. 122-158, 2018. Available at: https://47e1bf12-b02d-4d36-84f4-15827910c76d.filesusr.com/ugd/db85a1_5545467536494be58810e3de2b8ce00f.pdf. Accessed on: 25 Feb. 2022.

SANCHES NETO, Luiz; VENÂNCIO, Luciana; SANTOS, Felipe N.; SILVESTRE, Lis B.; VIDAL, Deyve J.; SANTOS, Aldemir B. A argumentação prática de professores/as preceptores/as da residência pedagógica e supervisores/as do PIBID: indícios de uma perspectiva freireana na educação física escolar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE A FORMAÇÃO E A PROFISSÃO DOCENTE - BRASIL, 2. 2021, [Anais…] Brasília: Universidade de Brasília, 2021. Available at: https://brasil2021.crifpe.ca/pt. Accessed on: 25 Feb. 2022.

SCHUCK, Sandy; RUSSELL, Tom. Self-study, critical friendship, and the complexities of teacher education. Studying Teacher Education, v. 1, n. 2, p. 107-121, 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/17425960500288291

SILVA, Antonio J. F.; SILVA, Cybele C.; TINÔCO, Rafael G.; ARAÚJO, Allyson C.; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz; FREIRE, Elisabete S.; CONCEIÇÃO, Willian L. Dilemmas, challenges and strategies of Physical Education teachers-researchers to combat covid-19 (SARS-CoV-2) in Brazil. Frontiers in Education, Lausanne, v. 6, n. 583952, p. 1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.583952

VENÂNCIO, Luciana. O que nós sabemos? Da relação com o saber na e com a educação física em um processo educacional-escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente-SP, 2014. Available at: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/122255. Accessed on: 25 Feb. 2022.

VENÂNCIO, Luciana. A relação com o saber e o tempo pedagogicamente necessário: narrativas de experiência com a educação física escolar. Revista de Estudos de Cultura, v. 5, n. 14, p. 89-102, 2019. DOI: https://doi.org/10.32748/revec.v5i14.13268

VENÂNCIO, Luciana.; BRUNO, Brena D.; SILVA, Iury C. C.; FLOR, Breno J. M. S.; GONÇALVES, Yasmin; SANCHES NETO, Luiz. Temas e desafios (auto)formativos para professorǝs de educação física à luz da didática e da justiça social. Cenas Educacionais, v. 4, n. e10778, p. 1-40, 2021. Available at: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/10778. Accessed on: 20 Mar. 2022.

VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. A relação com o saber em uma perspectiva (auto)biográfica na educação física escolar. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 4, n. 11, p. 729-750, 2019. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n11.p729-750

WHO - WORLD HEALTH ORGANISATION. WHO director-general’s opening remarks at the media briefing on covid-19. Online Communication, 2020. Available at: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. Accessed on: 25 Feb. 2022.

ZYLBERBERG, Tatiana P. A internet como uma possibilidade do mundo da (in)formação sobre a cultura corporal. In: BETTI, Mauro (org.). Educação física e mídia: novos olhares, outras práticas. São Paulo: Hucitec, 2003. p. 45-70.

Published

2022-04-14

How to Cite

VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; CHARLOT, B.; CRAIG, C. J. Relationships to knowledge and (self)educative experiences in Physical Education: teacher educators’ perspectives on confronting social justice issues in adverse teaching-learning situations. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28020, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.122698. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/122698. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Focus #1