DIDACTIC-METHODOLOGICAL ADJUSTMENTS IN SURFING PRACTICE FOR PEOPLE WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS

Authors

  • Letícia Baldasso Moraes Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, SC https://orcid.org/0000-0002-6095-9235
  • Alcyane Marinho Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Centro de Desportos (CEFID), Florianópolis, SC https://orcid.org/0000-0002-2313-4031

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.114664

Keywords:

Physical Education. Social inclusion. Autism Spectrum Disorder.

Abstract

This article aims to identify the didactic-methodological adaptations used in surfing classes for people with autism spectrum disorder (ASD) at Associação Onda Azul (AOA) in Florianópolis (SC) and propose a pedagogical strategy for teaching surf sport to that population. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach to data, carried out with volunteers from the AOA, which used participant observations, semi-structured interviews and a field diary as data collection instruments. Contents related to class planning, content, adaptations, communication and transmission of content and forms of assessment were analyzed. The study presents a pedagogical proposal that goes beyond the considerations made by the volunteers and brings to light strategies to facilitate the teaching of surfing for people with ASD. Surfing presented itself as a fertile development opportunity for people with ASD, and teachers must respect the individuality of students willing to make adaptations.

 

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Author Biographies

Letícia Baldasso Moraes, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, SC

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestra em Educação Física na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Especialista em Educação Inclusiva na Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC)

Alcyane Marinho, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Centro de Desportos (CEFID), Florianópolis, SC

Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Física (Mestrado e Doutorado) do Centro de Desportos da UFSC, na área de concentração "Teoria e Prática Pedagógica em Educação Física" e na linha de pesquisa "Teorias sobre o Corpo, Movimento Humano, Esportes e Lazer".

Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano (Mestrado) do CEFID/UDESC, na linha de pesquisa "Atividade Física e Saúde".

Líder do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF) do CEFID/UDESC.

Sócia fundadora da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Estudos do Lazer (ANPEL).

Published

2021-11-15

How to Cite

MORAES, L. B.; MARINHO, A. DIDACTIC-METHODOLOGICAL ADJUSTMENTS IN SURFING PRACTICE FOR PEOPLE WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27067, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.114664. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/114664. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

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Original Articles