The Privatization Process of Early Childhood Education within the Scope of Fundeb

Authors

Keywords:

Educational Policy. Fundeb. Early Childhood Education Privatization. Early Childhood Education in Campo Grande. Early Childhood Education in Porto Alegre.

Abstract

This paper reveals the privatization process of early childhood education through the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and Valorization of Education Professionals (Fundeb) in two capitals: Campo Grande (MS) and Porto Alegre (RS) between 2009 and 2020. We have worked based on the educational legislation, data from the National Fund for the Development of Education, data from the UFPR educational policies laboratory, data from the educational systems from both capitals and press material. We verified during the period of the research that both cases had different processes regarding the early childhood privatization process through the Fundeb.

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Author Biographies

Monique Robain Montano, Secretaria Municipal de Educação (SMED), Porto Alegre/RS

Monique Robain Montano pertence ao Grupo de Pesquisa Relação entre o Público Privado em Educação (GPRPPE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Vera Maria Vidal Peroni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

Vera Maria Vidal Peroni é doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil (1999). Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil.

Maria Dilnéia Espíndola Fernandes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande/MS

Maria Dilnéia Espíndola Fernandes é doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (2001). Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil.

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Published

2021-10-14

How to Cite

Montano, M. R., Peroni, V. M. V., & Fernandes, M. D. E. (2021). The Privatization Process of Early Childhood Education within the Scope of Fundeb. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 11. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/113825

Issue

Section

Seção Temática - Os Recursos Públicos em Disputa: reflexões sobre a privatização da educação em distintos contextos

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