PERFORMANCE EVALUATION
INSTRUMENT TO IDENTIFY NEEDS FOR EDUCATIONAL PRACTICES IN PRIMARY CARE TEAMS IN PORTO ALEGRE – RS
DOI:
https://doi.org/10.54909/sp.v4i1.100730Keywords:
Performance Evaluation, Health Education, Primary Health Care, Human ResourcesAbstract
Performance evaluation can be an important tool for local managers of the Unified Health System (SUS) when formulating strategies for the professional development of workers. This research has as main objective to analyze the annual performance evaluations of the workers in the Primary Care teams of the Municipal Health Department of Porto Alegre – RS, in the year 2016. It is proposed to identify the educational needs that emerge from the results of performance evaluations and that demand new practices. For this, a quantitative and descriptive approach was used. The study was conducted based on the functional assessments of Primary Care workers in the municipality of Porto Alegre who performed it in 2016, totaling 1,288 assessments from different professional categories. The data were obtained without the individual identification of the participants. In the analysis, four
main educational needs emerged that demand new practices: (i) the difficulty of health workers to promote community mobilization and participation in the implementation of social control, reinforcing the importance of the formation and/or effectiveness of Health Councils; (ii) infrequent participation in health education actions for Health Unit workers and little contribution to the teaching-learning processes developed at the local level; (iii) identification of partners and resources in the community that can enhance intersectoral actions; and (iv) insufficient frequency of carrying out health education
activities with the population. Data made available would allow an even greater breakdown of information to be analyzed, however due to the concentration given off in the proposed approach, the authors stopped at the information they considered most relevant. Strategic planning is essential in order to enable data from performance evaluations to be annually analyzed and used to continuously improve the local management of health workers.
Downloads
References
BARROS, A. J. P.; LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de Metodologia Científica. 3. ed. São Paulo: Makron, 2007.
BARBOSA, V. B. A.; FERREIRA, M. L. S. M.; BARBOSA, P. M. K. Educação permanente em saúde: uma estratégia para a formação dos agentes comunitários de saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 56-63, 2012. DOI: 10.1590/S1983-14472012000100008
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 335, de 25 de novembro de 2003. Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Executiva. Diretrizes operacionais dos Pactos pela Vida, em Defesa do SUS e de Gestão. Brasília, DF, 2006.
BRASIL. Portaria nº 198/GM, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Diário Oficial: República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 13 fev. 2004.
BUSANA, J. A.; HEIDEMANN, I. T. S. B.; WENDHAUSEN, A. L. P. Participação popular em um Conselho Local de Saúde: limites e potencialidades. Texto & contexto enferm., Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 442-449, 2015. DOI: 10.1590/0104-07072015000702014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v24n2/pt_0104-0707-tce-24-02-00442.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
CABRITO, B. G. Avaliar a qualidade em educação: Avaliar o quê? Avaliar como? Avaliar para quê? Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 178-200, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n78/v29n78a03.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.
CECCIM, R. B. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface comun. saúde educ., Botucatu, v. 9, n. 16, p. 161-178, set. 2004/fev. 2005.
DALMAU, M. B. L.; BENETTI, K. C. Avaliação de desempenho. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2009.
DIAS, V. P.; SILVEIRA, D. T.; WITT, R. R. Educação em saúde: o trabalho de grupos em Atenção Primária. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 12, n. 2, p. 221-227, abr./jun. 2009.
FEUERWERKER, L. M. Educação na saúde – educação dos profissionais de saúde – um campo de saber e de práticas sociais em construção. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, p. 3-4, 2007. DOI: 10.1590/S0100-55022007000100001
GUIMARÃES, P. R. B. Métodos quantitativos estatísticos. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2008.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2001.
MATUOKA, R. I.; OGATA, M. N. Análise qualitativa dos Conselhos Locais da atenção básica de São Carlos: a dinâmica de funcionamento e participação. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 13, n. 4, p. 396-405, 2010.
PIERANTONI, C. R.; VARELLA, T. C.; FRANÇA, T. Recursos humanos e gestão do trabalho em saúde: da teoria à prática. In: BARROS, A. F. R. et al. (org.). Observatório de recursos humanos em saúde no Brasil: estudos e análise. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2004. p. 51-70.
PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE/INSTITUTO MUNICIPAL DE ESTRATÉGIA DE SAÚDE DA FAMÍLIA (PMPA/IMESF). Manual do trabalhador do IMESF. Porto Alegre: IMESF, 2016. Disponível em: http://lproweb.procempa.com.br/pmpa/prefpoa/imesf/usu_doc/manualimesf2016.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.
RICALDONI, C. A. C.; SENA, R. R. Educação Permanente: uma ferramenta para pensar e agir no trabalho de enfermagem. Rev. latinoam. enferm. (Online), Ribeirão Preto, v. 14, n. 6, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v14n6/pt_v14n6a02.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
SILVEIRA, L. M. C.; RIBEIRO, V. M. B. Grupo de adhesión al tratamiento: espacio de "enseñanza" para profesionales de la salud y pacientes. Interface comun. saúde educ., Botucatu, v. 9, n. 16, p. 91-104, set. 2004/fev. 2005. DOI: 10.1590/S1414-32832005000100008
SCHERER, M. D. A. O trabalho da equipe de Saúde da Família: possibilidades da construção da interdisciplinaridade, 2006. Tese de conclusão de curso (Doutorado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.
WERMELINGER, M. et al. A força de trabalho do setor de saúde no Brasil: focalizando a feminização. Divulgação em Saúde para Debate, Rio de Janeiro, n. 45, p. 54-70, maio 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Saberes Plurais: Educação na Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).