The New Fundeb and the Guarantee of the Right to Education of Manauara Children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/2236-5907119439

Keywords:

Children from Manaus, Early Childhood Education and Care (ECEC), Fundeb, Right to Education

Abstract

After more than two decades of the insertion of Early Childhood Education and Care (ECEC) as the first stage of Basic Education, this article will discuss how compliance with the legislation on access and quality of care for children from zero to five years of age to public education has occurred, with a view to a preliminary analysis of the new Fundeb and the social quality of ECEC in Manaus. This is a documentary research, in which already available sources will be analyzed, demonstrating how Fundeb resources are used to guarantee or not the rights of children. The city of Manaus concentrates a significant child population, among them there are indigenous children, from different peoples that inhabit the Amazon, Venezuelan children, newcomers to the city, Haitian and riverside children. Do these children have their right to education guaranteed? Do Fundeb resources prioritize quality education and care for these populations? Such issues will be addressed in the course of the text, which seeks a first approach to understand how the city of Manaus, in this dramatic health, political, cultural and educational crisis, has directed public resources to ensure the fundamental rights of young children.

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Author Biographies

Vanderlete Pereira da Silva, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus/AM – Brasil

Vanderlete Pereira da Silva é professora assistente da Universidade do Estado do Amazonas. Mestra e Doutora em Educação. Vice-coordenadora do Curso de Pedagogia. Grupos de Pesquisas GEPEC e GEPEDISC – linha Culturas Infantis. Atua na área de Educação Infantil, crianças e infâncias.

Roberto Sanches Mubarac Sobrinho, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus/AM – Brasil

Roberto Sanches Mubarac Sobrinho é professor associado da Universidade do Estado do Amazonas. Mestre e Doutor em Educação, com aprofundamento de estudos em Sociologia da Infância. Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação da UEA. Grupo de Pesquisa, Infância e Educação no Contexto Amazônico.

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Published

2022-05-17

How to Cite

Silva, V. P. da, & Mubarac Sobrinho, R. S. (2022). The New Fundeb and the Guarantee of the Right to Education of Manauara Children. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 12. https://doi.org/10.22491/2236-5907119439

Issue

Section

Seção Temática - O Novo FUNDEB e a Qualidade Social da Educação Infantil