The New Fundeb and the Guarantee of the Right to Education of Manauara Children
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907119439Keywords:
Children from Manaus, Early Childhood Education and Care (ECEC), Fundeb, Right to EducationAbstract
After more than two decades of the insertion of Early Childhood Education and Care (ECEC) as the first stage of Basic Education, this article will discuss how compliance with the legislation on access and quality of care for children from zero to five years of age to public education has occurred, with a view to a preliminary analysis of the new Fundeb and the social quality of ECEC in Manaus. This is a documentary research, in which already available sources will be analyzed, demonstrating how Fundeb resources are used to guarantee or not the rights of children. The city of Manaus concentrates a significant child population, among them there are indigenous children, from different peoples that inhabit the Amazon, Venezuelan children, newcomers to the city, Haitian and riverside children. Do these children have their right to education guaranteed? Do Fundeb resources prioritize quality education and care for these populations? Such issues will be addressed in the course of the text, which seeks a first approach to understand how the city of Manaus, in this dramatic health, political, cultural and educational crisis, has directed public resources to ensure the fundamental rights of young children.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 set. 2021.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996a. Disponível em: https://www.mec.gov.br/legislação. Acesso em: 23 set. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.424 de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do magistério, na forma prevista no art. 60 § 7º, do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias e dá outras providencias. Diário Oficial da União, Brasília, 1996b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9424.htm: Acesso em: 25 set. 2021.
BRASIL. Emenda Constitucional n° 53. Dá nova redação aos artigos 7, 23.30,206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de dezembro de 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc53.htm Acesso em: 25 set. 2021.
BRASIL. Emenda Constitucional n° 59. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias para reduzir, anualmente, a partir do exercício de 2009. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de novembro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm. Acesso em 02 out. 2021.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011- 2014/2013/Lei/L12796.htm#art1. Acesso em: 28 set. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 2014. Disponível em: https://www.mec.gov.br/legislação. Acesso em: 29 set. 2021.
BRASIL. Instituições conveniadas e alunos considerados na distribuição dos recursos do Fundeb. Brasília: FNDE, 2021. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/component/k2/itemlist/category/293?Itemid=1300 Acesso em: 13 set. 2021.
CASTIONI, Remi; CERQUEIRA, Leandro de Borja Reis; CARDOSO, Monica Aparecida Serafim. Novo Fundeb: aperfeiçoado e permanente para contribuir com os entes federados na oferta educacional. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 1, p. 280-298, jan./abr. 2021. ISSN 2238-8346.
CORRÊA, Serafim. Cartilha das Transferências dos Governos Federal e Estadual para os municípios amazonenses – 2017 a 2020. Manaus, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/17lXrhWVpwJ4a5iEHP4sXGkgypyhxUXsF/view. Acesso em: 19 ago 2021.
FERREIRA, Cleber de Oliveira. Fundeb em Manaus: composição e aplicação dos recursos no Sistema Municipal de Educação na capital do Estado do Amazonas. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Amazonas, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2018.
IBGE. Cidades: Manaus. Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/manaus/pesquisa/38/47001?tipo=ranking Acesso em: 14 ago. 2021.
MAGRO, Fabiano Cottica. Federalismo, políticas educacionais e qualidade do gasto público: uma análise do Fundeb no Tocantins. 2014. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, 2014.
MANAUS. Câmara Municipal de Manaus. Lei Orgânica do Município de Manaus. Manaus, 2001.
PAUDERNEY critica gastos de Arthur e diz que herdou obras de creches abandonadas. Estado Político, 2018. Disponível em: https://www.estadopolitico.com.br/pauderney-critica-gastos-de-arthur-e-diz-que-herdou-obras-de-creches-abandonadas/. Acesso em: 03 out. 2021.
PREFEITURA DE MANAUS E MP-AM realizam sorteio para vagas nas creches municipais. Manaus, 30 mar. 2021. Disponível em: https://www.manaus.am.gov.br/noticia/prefeitura-de-manaus-e-mp-am-realizam-sorteio-para-vagas-nas-creches-municipais/. Acesso em: 16 set. 2021.
PREFEITURA DE MANAUS INICIA O PROCESSO de matrícula on-line para as creches nesta terça-feira. Manaus, 08 mar. 2021. Disponível em: https://www.manaus.am.gov.br/noticia/prefeitura-de-manaus-inicia-o-processo-de-matricula-on-line-para-as-creches-nesta-terca-feira/. Acesso em: 16 set. 2021.
ROSEMBERG, Fúlvia. Organizações Multilaterais, Estado e Políticas de Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 25-63, mar. 2002.
SANTOS, Joedson Brito; SOUSA JUNIOR, Luiz de. Os Recursos Direcionados às Crianças de 0 a 5 Anos de Idade no Contexto do Fundeb em João Pessoa/PB. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 11, n. 1, p. 1-18, 2021.
SILVA, Vanderlete Pereira da. Organização e gestão da Educação Infantil em Manaus – uma análise de seus marcos regulatórios. 2012. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html