The Plan of Articulated Actions and the financing of state education networks considering the goal 7 of the National Education Plan

Authors

Keywords:

Plan of Articulated Actions. Cooperative Federalism. National Education Plan. Fundeb. Ideb.

Abstract

The article presents a comparative analysis between the financing of works in public schools, through the Plan of Articulated Actions (PAR), between 2011 and 2015, the complementary transfers from the Federal Government within the scope of the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and Valorization of Education Professionals (Fundeb), and the evolution of the Basic Education Development Index (Ideb). It is a descriptive and exploratory research, through a bibliographical and documentary review. The approach is quantitative, using data from the Ministry of Education (MEC), the National Education Development Fund (FNDE) and the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). It is concluded that the voluntary transfers of the FNDE through the PAR, to carry out the works, are not necessarily carried out to the states with greater financial difficulties and educational deficiencies, impairing the achievement of goal 7 of the PNE.

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Author Biographies

Andressa Maria Rodrigues Klosovski, Universidade de Brasília (UnB), Brasília/DF

Andressa Maria Rodrigues Klosovski possui graduação em Direito pelo Centro Universitário de Brasília (2005) e pós-graduação em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas (2013). Mestrado em educação, em andamento, pela Universidade de Brasília (2019). Atualmente é analista industrial IV no SESI - Departamento Nacional. Tem experiência na área de gestão educacional e financiamento da educação.

Bárbara Akemi Sato, Universidade de Brasília (UnB), Brasília/DF

Bárbara Akemi Sato possui graduação em Letras pela Universidade de Brasília (2004). Atualmente é especialista em financiamento programas educacionais do Fundo Nacional de Desenvolvimento Educacional - FNDE. Tem experiência na área de Educação e Gestão.

Nathália de Paula Vieira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília/DF

Nathalia de Paula Vieira é mestranda em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2013). Tem experiência na área de Administração Pública e Educação, com ênfase em Avaliações Educacionais.

Cristina Helena Almeida de Carvalho, Universidade de Brasília (UnB), Brasília/DF

Cristina Helena Almeida de Carvalho possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Católica de Santos (1991), mestre em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e doutora em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Campinas (2011) na área de Política Social. Atualmente, é Professora Associada I do Departamento de Planejamento e Administração da Educação (PAD) da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UNB).

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Published

2020-11-10

How to Cite

Klosovski, A. M. R., Sato, B. A., Vieira, N. de P., & Carvalho, C. H. A. de. (2020). The Plan of Articulated Actions and the financing of state education networks considering the goal 7 of the National Education Plan. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 10. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/92925

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