Bibliometric Study of the Academic Production on Public K-12 Education Teacher Remuneration in Brazil (2005-2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v9-89895

Keywords:

Teacher Remuneration. K-12 Education. Bibliometrics. Archaeology of Knowledge.

Abstract

The article presents a bibliometric study, extracted from the methodological chapter of the PhD dissertation entitled The discourse on Public K-12 Education teacher remuneration in Brazil (2005-2015). A survey was conducted on the academic production on the topic by means of a bibliometric analysis between 2005 and 2015. Therefore, the texts listed are part of a research branch on training in the field of education financing, and in their construction process they are sometimes polysemic, polyphonic, dispersed, discontinuous and intertextual due to the great offer of topics and inputs in the analysis of the remuneration phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiza Freire, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR

Luiza Freire é doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR/PPGE/NUPE), pedagoga (UFPR) e consultora educacional MEC/UNESCO.

References

ALVARENGA, Lídia. Bibliometria e arqueologia do saber de Michel Foucault – traços de identidade teórico-metodológica. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 3, set de 1998.

COSTA, Maria Teresa et al. A Bibliometria e a Avaliação da Produção Científica: indicadores e ferramentas. In: CONGRESSOS NACIONAIS DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 11., Lisboa. Actas... Lisboa, 2012.

CURRÁS, Emilia. Tesauros: linguagens terminológicas. Brasília, DF: IBICT, 1995.

DAVIES, Nicholas. Levantamento Bibliográfico sobre Financiamento da Educação no Brasil de 1988 a 2014. Educação em Revista, Marília, v. 15, n. 1, p. 91-162, jan./jun. 2014.

FERNANDES, Maria Dilneia Espíndola; BASSI, Marcos Edgar; ROLIM, Rosana Maria Gemaque. Remuneração de professores de escolas públicas de educação básica no Brasil: percursos teórico-metodológicos de pesquisa. In: SILVA, F. de C.T.; M, M.G. (Org.). Escrita da Pesquisa em Educação no Centro-Oeste. Editora Oeste, 2016. v. 2. p. 131-148.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1999.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do Saber. 8. ed. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

FREIRE, Luiza. O Discurso sobre a Remuneração do Magistério da Educação Básica Pública no Brasil (2005-2015). 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

LÍNGUA KIT BETA. Site de ferramentas linguísticas. Disponível em: <https://linguakit.com/

pt/frequencia-de-palavras>. Acesso em: 01 out. 2018.

PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Fontes ou recursos de informação: categorias e evolução conceitual. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2006. Disponível em: <http://www.ibict.br/pbcib/include/getdoc.php?

id=76&article=251&mode=pdf>. Acesso em: 11 nov. 2016.

Published

2019-05-20

How to Cite

Freire, L. (2019). Bibliometric Study of the Academic Production on Public K-12 Education Teacher Remuneration in Brazil (2005-2015). FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 9. https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v9-89895

Issue

Section

Seção Temática - Carreira e Remuneração Docente

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.