Constitutional Amendment n.º 95/2016 and its effects on student assistance at the Federal Institute of Paraíba - Campus João Pessoa
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907130248Keywords:
Constitutional Amendment 95/2016, National Student Assistance Program (PNAES), Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba (IFPB), Campus João PessoaAbstract
This study analyzes the effects of Constitutional Amendment 95/2016 on public higher education. For a greater evidence of these effects under the public policies directed to the Federal Institutions of Higher Education, the budget destined to the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba (IFPB) - Campus João Pessoa during the period from 2016 to 2022 was analyzed, aiming to understand how budget cuts in Education, starting in 2016, affected the student assistance policy on the aforementioned campus. The study is characterized as a documental research, having as instruments the documental analysis and the method used was the qualitative one. As a result, the austerity policies implemented in the analyzed period, more specifically the constitutional amendment 95/2016, negatively affected student assistance on the analyzed campus, resulting in a decrease in the number of scholarships.
Downloads
References
ALMEIDA, Eliane Estevão. Gestão educacional e assistência estudantil: uma análise das práticas de gestão da assistência estudantil no Instituto Federal da Paraíba Campus João Pessoa. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da educação superior) – João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9370?locale=pt_BR. Acesso em: 17 jan. 2023.
AMARAL, Nelson Cardoso. PEC 241/55: a “morte” do PNE (2014‑2024) e o poder de diminuição dos recursos educacionais. RBPAE, v. 32, n. 3, p. 653-673 set./dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/70262/39677. Acesso em: 17 jan. 2023.
AMARAL, Nelson Cardoso. Com a PEC 241/55 (EC 95) haverá prioridade para cumprir as metas do PNE (2014-2024)? Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vwyZL8rxmfNwTB7pf9s9L8z/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 jan. 2023.
AMARAL, Nelson Cardoso. A Hora da Verdade para as Universidades Federais brasileiras: Metas do PNE (2014-2024) e 10 Mitos a serem debatidos e desvendados. São Paulo, 2021. Disponível em: https://souciencia.unifesp.br/contact/pesquisadores-associados/prof-dr-nelson-cardoso-amaral. Acesso em: 21 jan. 2023.
AUSTERIDADE E RETROCESSO: Finanças públicas e política fiscal no Brasil. São Paulo: Fórum, 21; Fundação Friedrich Ebert Stiftung (FES); GT de Macro da Sociedade Brasileira de Economia Política (SEP); e Plataforma Política Social, 2016. Disponível em: https://brasildebate.com.br/wp-content/uploads/Austeridade-e-Retrocesso.pdf/. Acesso em: 13 jan. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 05 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 03 jul. 2021.
BRASIL. Decreto nº 7234. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Diário Oficial da União, Brasília, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 06 jan. 2023.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm. Acesso em: 16 jan. 2023.
BRASIL. Estrutura organizacional da Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis, do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba. João Pessoa, 2016. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/prae/sobre/sem-titulo.jpg/view. Acesso em: 06 jan. 2023.
BRASIL. Plano de Desenvolvimento Institucional, do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba (PDI- 2020 a 2024). 2020. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/transparencia/documentos-institucionais/documentos/pdi_ifpb_2020-2024.pdf/view. Acesso em: 06 jan. 2023
CARDOSO JR., José Celso. Desmonte do Estado no governo Bolsonaro: menos república, menos democracia e menos desenvolvimento. In: AZEVEDO, Jose Sergio Gabrielli; POCHMANN, Marcio (Org.). Brasil: incertezas e submissão?. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2019.
DUTRA, Norivan Lustosa Lisboa; BRISOLA, Livia Santos. Impactos e rupturas na educação superior brasileira após a Emenda Constitucional 95/2016: o caso dos institutos federais. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 10, n. 7, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/79581. Acesso em: 13 jan. 2023.
FAGNANI, Eduardo. Política Social no Brasil (1964-2002) Entre a Cidadania e a Caridade. 2005. Tese (Doutorado em Ciências Econômicas) – Universidade Estadual de Campinas, 2005. Disponível em: http://www.democraciapopular.org.br/storage/app/media/biblioteca/2015/Cesit%20-%20Ciclo%20de%20debates/texto-02-prof-eduardo-fagnani-politica-social-no-brasil-1964-2002-entre-a-cidadania-e-a-caridade.pdf. Acesso em: 01 fev. 2023.
FAGNANI, Eduardo. O fim do breve ciclo da cidadania social no Brasil (1988-2015). Texto para Discussão, Campinas, n. 308, jun. 2017. Disponível em: https://www.eco.unicamp.br/images/arquivos/artigos/3537/TD308.pdf. Acesso em: 02 jan. 2023.
HARVEY, David. O neoliberalismo, história e implicações. São Paulo: Ed. Loyola, 2008.
HERMIDA, Jorge Fernando; LIRA, Jailton de Souza. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 13, n. 35, p. 38-63 set./dez. 2018. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/29e3/62ca986381f18ff5e3e3ca3aa551cb233862.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.
IFPB. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Resolução n.º 16. Dispõe sobre a convalidação da Resolução-AR nº 25, de 21/06/2018 que aprova a reformulação da Política de Assistência Estudantil do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. João Pessoa, 2018. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/orgaoscolegiados/consuper/resolucoes/2018/resolucoes- aprovadas-pelo-colegiado/resolucao-no-16/view. Acesso em: 22 jan. 2023.
LEITE, Harrisson. Manual de Direito Financeiro. 7. ed. rev. ampl. e atual. Salvador: Editora JusPodivm, 2018.
LIMA, Tatiane; CUNHA, Mauro. Iniciais. A educação superior no Brasil contemporâneo (1995-2016): uma análise dos Governos de Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva e Dilma Rousseff. Jornal de Políticas Educacionais, v. 14, n. 28, jun. 2020.
PERDAS no orçamento do conhecimento podem chegar a R$ 100 bilhões, em 2022. Observatório do Conhecimento, 16 maio 2022. Disponível em: https://observatoriodoconhecimento.org.br/perdas-no-orcamento-do-conhecimento-podem-chegar-a-r-100-bilhoes-em-2022. Acesso em: 22 jan. 2023.
ROSSI, Pedro; OLIVEIRA, Ana Luiza Matos; ARANTES, Flávio. DWECK, Esther. Austeridades Fiscal e Financiamento da Educação no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 40, 2019.
SANTOS, Carolina Cassia Batista; ABRANTES, Patricia Paulino Muniz; ZONTA, Rafael. Retrocessos da Assistência Estudantil: Os efeitos das limitações orçamentárias sobre as políticas de permanência da UNB. In: SINESPP, 3., 2020. Anais [...]. outubro, 2020.
SILVA, Ana Maria; REAL, Giselle Cristina Martins. As configurações das políticas para educação superior e as reformas do ensino superior brasileiro. Inter-Ação, v. 36, n. 1, p. 141-157, jan./jun., 2011.
SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, 2006.
VASCONCELOS, Natália. Programa Nacional de Assistência Estudantil: uma análise da assistência estudantil ao longo da história da educação superior no Brasil. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 399-411, 2010.
VELOSO, Tereza Christina Mertens Aguiar. Acesso e permanência na educação superior –análise da legislação e indicadores educacionais. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 224-250, jan./abr. 2015.
VIDAL, Francisco Baqueiro. Um marco do fundamentalismo neoliberal: Hayek e o caminho da servidão. 2006. Disponível em: http://centrocelsofurtado.com.br/arquivos/image/201108311504510.F_VIDAL1.pdf. Acesso em: 01 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html