SCHOOL CHAMPIONSHIP AND VISUAL IMPAIRMENT: THE DISCOURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Afonsa Janaína Silva Rua Pedro Vieira da Silva, 144 Apto D33 Jardim Santa Genebra - Campinas/SP Cep 13080570
  • Edison Duarte Faculdade de Educaçao Física Universidade Estadual de Campinas
  • José Julio Gavião Almeida

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.18897

Keywords:

Physical Education. Visually Impaired Persons . Sports.

Abstract

Physical Education is an important vehicle for the overall development of students with disabilities, since provides recognition of the limits and possibilities of the "body" in conjunction with the social life. The objective of this study was to analyze the concepts of Physical Education teachers about the participation of students with visual impairments in practices related to Physical Education. Although the teachers have conscience about of the inclusion process they have doubts about its implications and to articulate their knowledge to teach. A quality physical education is need to check, and empowering knowledge that permeates the teachers, thus providing an adequate performance for all students.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Afonsa Janaína Silva, Rua Pedro Vieira da Silva, 144 Apto D33 Jardim Santa Genebra - Campinas/SP Cep 13080570

Licenciada (2005) e Bacharel (2008) em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2008). Atualmente é professora de Pilates Estúdio e Taekwondo na Academia Harmonia ( Campinas) e Professor Auxiliar - Mestre da Universidade São Francisco de Bragança Paulista e Faculdades Integradas Einstein de Limeira. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Adaptada, Iniciação ao Esporte (Ginástica Artística e Taekwon-Do) e Educação Física Escolar. Atuando principalmente nos seguintes temas: pessoas com necessidades especiais, esporte educacional, deficiência visual, educação física escolar.

Edison Duarte, Faculdade de Educaçao Física Universidade Estadual de Campinas

possui graduação em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1976), mestrado em Biologia e Patologia Buco Dental pela Universidade Estadual de Campinas (1984) e doutorado em Anatomia Humana pela Universidade de São Paulo (1988). Atualmente é professor associado da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de saúde, com ênfase em Anatomia e Neuroanatomia, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão, "imagem corporal", deficientes, "educação física" e criança.

José Julio Gavião Almeida

Possui graduação em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1982), Mestrado em Educação Física pela Universidade Metodista de Piracicaba (1992) e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Atualmente é Professor Assistente Doutor da Universidade Estadual de Campinas; Coordenador da Comissão Científica da Academia Paraolímpica - CPB. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Adaptada, atuando principalmente nos seguintes temas: deficiência visual, orientação e mobilidade, educação física escolar e Lutas.

Published

2011-07-17

How to Cite

SILVA, A. J.; DUARTE, E.; ALMEIDA, J. J. G. SCHOOL CHAMPIONSHIP AND VISUAL IMPAIRMENT: THE DISCOURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS. Movimento, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 37–55, 2011. DOI: 10.22456/1982-8918.18897. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/18897. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles