The scientific literature on Motor Praxeology
characteristics and tendencies
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.133120Keywords:
Motor action theory, Database, Pierre Parlebas, Bibliographic reviewAbstract
This study aimed to identify the profile of manuscripts on Motor Praxeology published in scientific-academic journals. As a bibliographical review, the study was carried out from three different search actions: a) electronic databases; b) thematic dossiers; c) consultation with Motor Praxeology researchers. Considering the selection criteria, 462 manuscripts were selected for analysis. Subsequently, this material was analyzed using descriptive statistics and content analysis, considering seven variables: year of publication, language, affiliation of authors, journals, country of authors, main themes addressed and type of research. The geographic distribution, the dominant languages, the design of the production (theoretical-conceptual or applied), as well as the motor situations studied, are part of the proposed analyses. In addition, the research enabled the creation of an open access database to expand and speed up searches by other interested researchers.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2015.
BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; RIBAS, João Francisco Magno; SARAVÍ, Jorge Ricardo. A praxiologia motriz e suas contribuições ao debate científico da educação física. Conexões, v. 18, p. e020032–e020032, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8661256
BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. La lógica interna de la gimnasia artística masculina (GAM) y estudio etnográfico de un gimnasio de alto rendimiento. Tese (Doutorado em investigación en la actividad física y deporte) - Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya, Universutat de Lleida, Lleida, 2004.
BORTOLOTTI, Alessandro. The motor praxeology: towards a new sport and physical activities epistemological vision. Formazione & insegnamento, v. 14, n. 3, p. 75–84, 2016. Disponível em: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2084. Acesso em: 10 abr. 2023.
BUSSAB, Wilton; MORETTIN, Pedro. Estatística básica. São Paulo: Saraiva, 2017.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DURING, Bertrand. La crisis de las pedagogías corporales. Málaga: Junta de Andalucia, 1993.
FAGUNDES, Felipe Menezes; FRIEDRICH, Eduardo Ivan; ROSA, Anco Márcio Urach da; DIAS, Otávio Figueiró; DAMIAN-SILVA, Sabrine; ZANINI, Uriel Tolfo; FOLLMANN, Natiele. Produção de conhecimento em Praxiologia Motriz no Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria. Kinesis, Dossiê CEFD 50 anos, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2316546454474
FAGUNDES, Felipe Menezes; RIBAS, João Francisco Magno. A decisão motriz do levantador no voleibol: revisão de literatura e sistematização para ensino-aprendizagem segundo a Praxiologia Motriz. Movimento, v. 23, n. 4, p. 1161–1176, 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.71854
FERREIRA, Lilian Aparecida; RAMOS, Glauco Nunes Souto. Contribuições ao ensino da Educação Física na escola: Análise das práticas corporais por meio da Praxiologia Motriz. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento (Dossiê: Possibilidades e Desafios da Educação Física no Ensino Médio), p. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.24979/4rjv3x84
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Barueri: Atlas, 2019.
LAGARDERA OTERO, Francisco. Contribución de los estudios praxiológicos a una teoría general de las actividades físico-deportivo-recreativas. Apunts: Educación Física y Deportes, v. 32, p. 10–18, 1993. Disponível em: https://revista-apunts.com/contribucion-de-los-estudios-praxiologicos-a-una-teoria-general-de-las-actividades-fisico-deportivo-recreativas/. Acesso em: 3 jun. 2023.
LAGARDERA OTERO, Francisco; LAVEGA-BURGUÉS, Pere. Introducción a la praxiología motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.
LAVEGA-BURGUÉS, Pere; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PIC, Miguel. Editorial: Traditional sporting games and play: enhancing cultural diversity, emotional well-being, interpersonal relationships and intelligent decisions. Frontiers in Psychology, v. 12, 2021. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.766625. Acesso em: 3 jun. 2023.
MAZZEI, Victor Reis; CAMARGO, Maria Cecília da Silva; MELLO, André da Silva. Produtivismo versus criatividade: a intensificação do trabalho docente universitário à luz do ócio criativo. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 22, n. 3, p. 623–646, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.15352
PANTANO, Sergio. Sharing data, sharing methods, sharing science. Methods X, v. 9, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.mex.2021.101607
PARLEBAS, Pierre. Contribution a un léxique commenté en science de l’action motrice. Paris: INSEP-Éditions, 1981.
PARLEBAS, Pierre. Jeux, sports et sociétés: lexique de praxéologie motrice. Paris: INSEP-Éditions, 1999.
PARLEBAS, Pierre. Juegos, deporte y sociedad: Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.
PARLEBAS, Pierre. La aventura praxiológica. Ciencia, acción y educación física. Málaga: Junta de Andalucia, 2017.
PARLEBAS, Pierre. The universals of games and sports. Frontiers in Psychology, v. 11, 2020. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.593877
PEREIRA, Fabiana Andrade. Mapeamento do uso do Google Scholar em estudos bibliométricos ou cientométricos: análise bibliométrica e revisão sistemática. 195f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-12042023-125534
PRIEGO, Laia Pujol; WAREHAM, Jonathan; ROMASANTA, Angelo Kenneth S. The puzzle of sharing scientific data. Industry and Innovation, v. 29, n. 2, p. 219–250, 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/13662716.2022.2033178
RAMOS, José Ricardo da Silva. A semiologia e a educação física: um diálogo com Betti e Parlebas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 21, n. 2, 2000. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/795. Acesso em: 3 jun. 2023.
RIBAS, João Francisco Magno. Contribuições da praxiologia motriz para a educação física escolar: ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2002.229171
SÁNCHEZ GARCÍA, Raul. Towards an epistemological critique of motor praxeology. Apunts: Educación Física y Deportes, v. 104, p. 11–20, 2011. DOI: https://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/2).104.01
SARAVÍ, Jorge Ricardo. Skate en el Gran La Plata: lógica interna, logica externa y educación física. Tese (Doutorado em Ciencias de la Educación) - Universidad Nacional de La Plata, La Plata, 2019. DOI: https://doi.org/10.35537/10915/87451
SERRANO-SÁNCHEZ, José Antonio; NAVARRO-ADELANTADO, Vicente. Revisión crítica y epistemológica de la praxiología motriz. Apunts: Educación Física y Deportes, v. 39, p. 7–30, 1995. Disponível em: https://revista-apunts.com/revision-critica-y-epistemologica-de-la-praxiologia-motriz/. Acesso em: 3 jun. 2023.
SEVERIANO JUNIOR, Ely; CUNHA, Diego de Oliveira Da; ZOUAIN, Deborah Moraes; GONÇALVES, Clayton Pereira. Produtivismo acadêmico e suas consequências para a produção científica na área de Administração. Revista Eletrônica de Administração, v. 27, n. 2, p. 343–374, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/103796. Acesso em: 3 jun. 2023.
SOUZA, Doralice Lange de; CUNHA, Andressa Caroline Portes da. O perfil da produção de artigos relacionados com o esporte nos programas de pós-graduação em Educação Física no Brasil (2010-2016). Movimento, v. 26, p. e26002, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.90546
TANI, Go; DREWS, Ricardo; CORRÊA, Umberto Cesar. Tendências da produção científica dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq da área de educação física. Movimento, v. 26, p. e26088, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.105434
TENOPIR, Carol; ALLARD, Suzie; DOUGLASS, Kimberly; AYDINOGLU, Arsev Umur; WU, Lei; READ, Eleanor; MANOFF, Maribeth; FRAME, Mike. Data sharing by scientists: practices and perceptions. PLOS ONE, v. 6, n. 6, p. e21101, 2011. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0021101
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
