Football industry and capitalist accumulation

a debate from the political economy of the Premier League

Authors

  • Fernando Mascarenhas Universidade de Brasília, Faculdade de Educação Física, Brasilia, DF
  • Nadson Santana Reis Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Salvador, BA, Brasil
  • Marcelo Resende Teixeira Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3679-9809

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.140847

Keywords:

Football, Industry, Economy, Capitalism

Abstract

The objective of this text is to debate the capitalist production of football in the context of its most developed league, the Premier League. Using the Marxist political economy method, the accumulation regime of the Football Industry is discussed. The league’s clubs are incapable of producing surplus value and profit, with their economy dominated by finance, in which accumulation takes place under the imperatives of property. In this way, It is concluded that the surplus value produced by the audiovisual sector, when distributed, guarantees income for the clubs. Spectacle football is sustained as a business by the convergence of processes involved in the production of game day and audience merchandise, making rent-seeking partners and media corporations dependent on advertising, which, as a sales function, acts to accelerate the rotation of external capital to the modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Mascarenhas, Universidade de Brasília, Faculdade de Educação Física, Brasilia, DF

Doutorado em Educação Física

References

BOLAÑO, César. Indústria cultural, informação e capitalismo. São Paulo: Hucitec; Polis, 2000.

BROHM, Jean Marie. Sociología politica del deporte. México: Fondo e Cultura Económica, 1982.

CHESNAIS, François. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

CHESNAIS, François. A mundialização financeira: gênese, custos e riscos. São Paulo: Xamã, 1998.

COSTA, Fernando Nogueira da. Economia do futebol. Texto para Discussão, n. 452, jun. 2023. Disponível em: https://www.eco.unicamp.br/images/arquivos/artigos/TD/TD452.pdf. Acesso em: 14 mai. 2024.

DELOITTE. Annual Review of Football Finance 2023. Londres: Deloitte, 2023. Disponível em: https://www.deloitte.com/uk/en/services/financial-advisory/research/annual-review-of-football-finance-europe.html. Acesso em: 20 mai. 2024.

HARVEY, David. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.

HARVEY, David. Os limites do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

KENNEDY, Peter; KENNEDY, David. Football in neo-liberal times. A Marxist perspective on the European football industry. New York: Routledge, 2016.

KENNEDY, Peter; KENNEDY, David. Football supporters and the commercialisation of football: comparative responses across Europe. Soccer & Society, v.13, n. 3, p. 327-340, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/14660970.2012.655503

KENNEDY, Peter; KENNEDY, David. Preserving and extending the commodification of football supporter relations: a cultural economy of supporters direct. Sociological Research Online, v. 12, n.1, p. 12-25, jan. 2007. DOI: https://doi.org/10.5153/sro.1479

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MARX, Karl. O capital. Livro I – O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl. O capital. Livro II – O processo de circulação do capital. São Paulo: Boitempo, 2014.

MARX, Karl. O capital. Livro III – O processo global da produção capitalista. São Paulo: Boitempo, 2017.

MARX, Karl. O rendimento e suas fontes (teorias da mais valia). In: MARX, Karl. Para a crítica da economia política; Do capital; O rendimento e suas fontes. São Paulo: Abril cultural, 1983. Coleção Os pensadores.

MATIAS, Wagner Barbosa. Futebol de espetáculo. Curitiba: Appris, 2020.

MORAGAS, Miquel; KENNETT, Chris; GINESTA, Xavier. Football and media in Europe: a new sport paradigm for the global era. In.: TOMLINSON, Alan; YOUNG, Christopher; HOLT, Richard (org.). Sport and the transformation of modern Europe: States, media and markets 1950-2010. Londres: Routledge, 2011. p. 128-149

MOURA, Denise. Capital financeiro e espetáculo: o controle do futebol por corporações mediáticas. In: DANTAS, Marcos et al. O valor da informação: de como o capital se apropria do trabalho social na era do espetáculo e da internet. São Paulo: Boitempo, 2022. p. 213-268.

PAULANI, Leda Maria. A crise do regime de acumulação com dominância da valorização financeira e a situação do Brasil. Estudos Avançados, v. 23, n. 66, p. 25-39, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142009000200003

PAULANI, Leda Maria. Acumulação e rentismo: resgatando a teoria da renda de Marx para pensar o capitalismo contemporâneo. Revista de Economia Política, v. 36, n. 3, p. 514-535, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-31572016v36n03a04

PAULO NETTO, José; BRAZ, Marcelo. Economia política: uma introdução crítica. 3.ed. São Paulo, Cortez: 2007.

PILATTI, Luiz Alberto. A lógica da produção do espetáculo: o esporte inserido na indústria do entretenimento. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação da Comunicação e da Cultura, n. 8, v. 2, mai./ago. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/eptic/article/view/278. Acesso em: 14 mai. 2024.

PORTET, Xavier Ginesta. El fútbol y el negocio del entretenimiento global. Los clubes como multinacionales del ócio. Comunicación y Sociedad, v. 24, n. 1, p. 141-166, 2011. Disponível em: https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36228. Acesso em: 14 mai. 2024.

PRONI, Marcelo Weishaupt. A metamorfose do futebol. Campinas: Unicamp, 2000.

REIS, Nadson Santana. Esboço da crítica da economia política do futebol. Curitiba: CRV, 2023.

REIS, Nadson Santana et al. O esporte no capitalismo tardio: imbricações entre cultura esportiva, economia e mercado. Educación Física y Ciencia, v. 22, n. 3, e143, jul./set. 2020. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e143

RIGAUER, Bero. Marxist theories. In: COAKLEY, Jay; DUNNING, Eric. Handbook of sports studies. Londres: Sage, 2000. p. 28-47.

ROBINSON, Joshua; DE CLEGG, Jonathan. A Liga: como a Premier League se tornou o negócio mais rico e revolucionário do esporte mundial. Rio de Janeiro: Versal, 2020.

ROWE, David; GILMOUR, Callum. Sport, media and consumption in Asia: a merchandized milieu. The American Behavioral Scientist, v. 53, n. 10, p. 1530–1548. 2010. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764210368083

SANTOS, Anderson David Gomes dos. Os três pontos de entrada da economia política do futebol. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 2, abr./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892014000200019

SANTOS, Anderson David Gomes dos. Os direitos de transmissão do Campeonato Brasileiro de Futebol. Curitiba: Appris, 2019.

SIMÕES, Irlan. A produção do clube: poder, negócio e comunidade no futebol. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2023.

SIMÕES, Irlan. Clientes versus rebeldes: novas culturas torcedoras nas arenas do futebol moderno. Rio de Janeiro: Multifoco, 2017.

ZOZZOLI, Jean-Charles Jacques. Publicidade. In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO. Enciclopédia INTERCOM de comunicação. São Paulo: Intercom, 2010. p. 980-982.

Published

2024-11-12

How to Cite

MASCARENHAS, F.; SANTANA REIS, N.; RESENDE TEIXEIRA, M. Football industry and capitalist accumulation: a debate from the political economy of the Premier League. Movimento, [S. l.], v. 30, p. e30049, 2024. DOI: 10.22456/1982-8918.140847. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/140847. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles