Incipient reflections about the study of epistemology of Physical Education

Authors

  • João Paulo Marques Universidade Estadual de Maringá (UEM). Departamento de Educação Física (DEF), Maringá, PR https://orcid.org/0000-0001-8499-5997

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.136534

Keywords:

Epistemology, Physical Education, Science, Movement

Abstract

The article presents reflections that foster the debate about the epistemology of Physical Education. For this, turn to the answer to the following question: what qualifies scientific knowledge and what theoretical models help to understand the scientific organization of Physical Education? The delineation of the possible answer is based on the theoretical-conceptual dialogue with the metatheories of Karl Popper and Thomas Kuhn, as well as with theories of authors of Physical Education whose proposed models contribute to elucidate issues affecting the subject. By activating categories that put in perspective the scientific posture, the text highlights founding elements of the organization of fields and knowledge systems. Specifically regarding to the field of Physical Education, it problematizes the myth of the context and the lexical diversity arising from the proposed models, inviting to the knowledge of the multiple epistemologies that constitute it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Paulo Marques, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Departamento de Educação Física (DEF), Maringá, PR

Mestre e doutorando em Educação Física Pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Pesquisas focalizando os seguintes temas: subjetivação corporal, processos de saúde-adoecimento, estudos ciscursivos foucaultianos, Estudos Culturais Físicos, gênero e sexualidade.

References

BUNGENSTAB, Gabriel Carvalho. Epistemologia da Educação Física brasileira: (re) descrições da atividade epistemológica no século XXI. Movimento, v. 26, p. 1-14, 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.100551

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, v. 19, n. 48, p. 69-88, ago. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. A crise da racionalidade moderna e a Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 1, p. 29-38, set. 2000. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/751. Acesso em: 27 dez. 2022.

KUHN, Thomas Samuel. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Editora perspectiva, 1969.

MARTINES, Isabel Cristina; FUGI, Nataly de Carvalho; SOUZA, Juliano de. O programa de pesquisa de José María Cagigal para o campo da Educação Física. Movimento, v. 26, jan./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.92691

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PARLEBAS, Pierre. Contribution à un lexique commenté en science de l’action motrice. Paraná: INSEP, 1981.

PARLEBAS, Pierre. Educación Física y Praxiología Motriz. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, v. 18, p. 1-8, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659657

POPPER, Karl Raimund. O mito do contexto: em defesa da ciência e da racionalidade. Portugal: Edições 70, 1994.

REIS, Rafael Augusto Marques dos et al. Go Tani and his influence on the Kinesiology field in the Brazilian scientific context. Journal of Physical Education, v. 33, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v33i1.3333

SÉRGIO, Manuel. A ciência da motricidade humana e sua lógica social. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 17, n. 3, mai. 1996. Disponível em: http://www.revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/857/512. Acesso em: 31 out. 2023.

SILVA, Christian Giulianno de Lara Souza; ANDRIEU, Bernard; NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. A psicocinética de Jean Le Boulch e o conhecimento do corpo na Educação Física. Movimento, v. 24, n. 3, p. 1041-1054, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.85386

SOUZA, Juliano de. Do homo movens ao homo academicus: rumo a uma teoria reflexiva da Educação Física. São Paulo: LiberArs, 2021.

SOUZA, Juliano de. Movência: um elogio à Educação Física e ao esporte. Movimento, v. 29, p. e29004, 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.121546

Published

2024-09-18

How to Cite

MARQUES, J. P. Incipient reflections about the study of epistemology of Physical Education. Movimento, [S. l.], v. 30, p. e30029, 2024. DOI: 10.22456/1982-8918.136534. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/136534. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Essays

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.