The empowered consumer: advertising, gender and feminism

Authors

  • Lígia Campos de Cerqueira Lana Doutora; Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Carla Basílio de Souza Bacharela; Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201842.114-134

Keywords:

Advertising. Gender. Feminism. Post-feminism. Body.

Abstract

Since the mid-1980s, advertisements, when developing gender representations, incorporate ideals broadly associated with feminism: freedom, autonomy and power. In this article, we present a case study about the advertising called Homenagem (tribute in English), created by Marisa Store, which is the target of intense protests by Femen Brazil and other feminist collectives. In response to protests, the brand broadcasted a video, but did not change its position, which displeased even more the consumers. We describe the narrative structure of the advertising; analyze the media coverage of the case, and the arguments of the protesters, in order to examine the contradictions and ambiguities of both the promotion of consumption and the logic of post-feminist criticism today. The research findings show how Brazilian feminist movements produced a relevant public debate by pointing out the existence of gender inequalities in the media and by creating a discussion about women's body, health, and diseases.

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Author Biographies

Lígia Campos de Cerqueira Lana, Doutora; Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Pesquisadora de Pós-Doutorado (Capes-Faperj) no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da PUC-Rio. Doutora (2012) e mestre (2007) em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais. Realizou estágio sanduíche de doutorado na e des Hautes Études en Sciences Sociales (2009-2010) com bolsa do CNPq, e pesquisa de Pós-Doutorado Júnior (PDJ/CNPq) na Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012-2014). 

Carla Basílio de Souza, Bacharela; Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Bacharela em Publicidade e Propaganda, Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

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Published

2018-04-25

How to Cite

LANA, Lígia Campos de Cerqueira; SOUZA, Carla Basílio de. The empowered consumer: advertising, gender and feminism. Intexto, Porto Alegre, n. 42, p. 114–134, 2018. DOI: 10.19132/1807-8583201842.114-134. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/74446. Acesso em: 28 aug. 2025.

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