The empowered consumer: advertising, gender and feminism
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201842.114-134Keywords:
Advertising. Gender. Feminism. Post-feminism. Body.Abstract
Since the mid-1980s, advertisements, when developing gender representations, incorporate ideals broadly associated with feminism: freedom, autonomy and power. In this article, we present a case study about the advertising called Homenagem (tribute in English), created by Marisa Store, which is the target of intense protests by Femen Brazil and other feminist collectives. In response to protests, the brand broadcasted a video, but did not change its position, which displeased even more the consumers. We describe the narrative structure of the advertising; analyze the media coverage of the case, and the arguments of the protesters, in order to examine the contradictions and ambiguities of both the promotion of consumption and the logic of post-feminist criticism today. The research findings show how Brazilian feminist movements produced a relevant public debate by pointing out the existence of gender inequalities in the media and by creating a discussion about women's body, health, and diseases.
Downloads
References
BATISTA, Beatriz Beraldo. Por saias e causas justas: feminismo, comunicação e consumo na Marcha das Vadias. 2014. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2014.
BROOKS, Ann. Postfeminisms: feminism, cultural theory and cultural forms. London: Routledge, 2003.
D’ALAMA, Luna. Ativistas do Femen protestam em loja de roupas femininas em BH. G1, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: <http://g1.globo.com/minas-gerais/noticia/2012/11/ativistas-do-femen-protestam-em-loja-de-roupas-femininas-em-bh.html>. Acesso em 19 jan. 2018.
FEMINISTAS do Cariri. Ato de protesto - Grupo Feminista Casa 8 de Março. Facebook, [S.l.], 22 out. 2012. Disponível em: <https://www.facebook.com/feministasdocariri/photos/a.260269057417323.53080.236036689840560/292385347539027/?type=3&theater>. Acesso em: 19 jan. 2018.
FONTES, Leo. Garotas do Femen quebram Loja Marisa em BH contra comercial. Terra, [S.l.], 2012a.
FONTES, Leo. Imagem 27/52. In: IMAGENS do 11 de novembro de 2012. Uol, [S.l.], 2012b. Disponível em: <http://noticias.uol.com.br/album/album-do-dia/2012/11/11/imagens-do-dia---11-de-novembro-de-2012.htm#fotoNav=27>. Acesso em: 19 jan. 2018.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, Vozes, 1987.
FRIEDAN, Betty. Mística feminina. São Paulo: Vozes, 1971.
GENZ, Stephanie; BRABON, Benjamin. Postfeminism: cultural texts and theories. Edinburgh: Edinburgh University, 2009.
GILL, Rosalind. Advertising and Postfeminism. In: GILL, Rosalind. Gender and media. Cambridge: Polity, 2007. p. 73-112.
GOFFMAN, Erving. Gender advertisements. New York: Harvard University, 1979.
GOLDMAN, Robert; HEATH, Deborah; SMITH, Sharon. Commodity feminism. Critical Studies in Media Communication, London, v. 8, n. 3, p. 333-351, 1991.
HOMENAGEM. Direção: Felipe Mansur. Criação: Alessandra Pereira. Direção de criação: Luiz Sanches. Trilha sonora: A Voz do Brasil. São Paulo: AlmapBBDO, 2012. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=3iKNi8CSIEk>. Acesso em: 15 fev. 2016.
INSTITUTO BRASILEIRO DE EXECUTIVOS DE VAREJO E MERCADO DE CONSUMO. Ranking IBEVAR – 120 maiores empresas do varejo brasileiro [2015]. São Paulo: IBEVAR, 2015.
LAÍS como garota propaganda já. [S.l.]: Activism, 2012. Disponível em: <https://www.activism.com/pt_BR/peticao/lais-como-garota-propaganda-ja/40046>. Acesso em: 19 jan. 2018.
LIPOVETSKY, Gilles. A terceira mulher: permanência e revolução do feminino. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
MARISA. Institutional presentation 3Q17. São Paulo: Marisa, 2017. Disponível em: <http://ri.marisa.com.br/>. Acesso em: 19 jan. 2018.
MCROBBIE, Angela. Post-Feminism and Popular Culture. Feminist Media Studies, London, v. 4, n. 3, p. 255-264, set. 2004.
PANTENE. Don’t hate me because I'm beautiful. 1986. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=jssGyRoC-3w>. Acesso em 19 jan. 2018.
RIOS, Daniela Gil. Marisa – Homenagem. São Paulo: Conar, 2012. Disponível em: <http://www.conar.org.br/processos/detcaso.php?id=3314>. Acesso em: 27 dez. 2012.
ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 2010.
SANT’ANNA, Denise. A cultura na ponta do garfo: estética e hábitos alimentares na cidade de São Paulo –1890/1920. Cadernos Pagu, Campinas, v. 39, p. 77-200, 2012.
SANT’ANNA, Denise. Bom para os olhos, bom para o estômago: o espetáculo contemporâneo da alimentação. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 2, p. 41-52, maio/ago. 2003.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. New York: Columbia University, 1989.
SOARES-CORREIA, Maria Joana. “Homenagem” Marisa e o corpo na sociedade pós-moderna. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM, 4., 2013, Londrina. Anais... Londrina: UEL, 2013.
SOUZA, Carla Basílio. “De mulher para mulher”: representações de gênero em campanhas da varejista Marisa e sua repercussão em ambientes on-line. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
TAYLOR, Charles. The ethics of authencity. Cambridge: Harvard University, 1991.
TELARI, Riva. Marisa empenhada com slogan “De mulher pra mulher… machista!”. Escreva Lola Escreva, [S.l.], 11 nov. 2012. Disponível em: <http://escrevalolaescreva.blogspot.com.br/2012/11/guest-post-marisa-empenhada-com-slogan.html>. Acesso em: 19 jan. 2018.
TOLIPAN, Heloísa. Polêmica: pós-manifesto em BH, mulheres ainda criticam comercial da rede Marisa. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 12 nov. 2012. Disponível em: <http://www.jb.com.br/heloisa-tolipan/noticias/2012/11/12/polemica-pos-manifesto-em-bh-mulheres-ainda-criticam-comercial-da-rede-marisa/>. Acesso em: 5 mar. 2016.
VIGARELLO, George. Les métamorphoses du gras: histoire de l’obésité. Paris: Du Seuil, 2010.
VOU de Marisa. “Conversa” Marisa. Facebook, [S.l.], 2012. Disponível em: <https://www.facebook.com/voudemarisa/posts/298848736881841?comment_id=1355281¬%20if%20_t=like>. Acesso em: 19 jan. 2018.
WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).