Wandering paths on the margins of pop music
a sonic experience of differences
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.102775Keywords:
Experience, Otherness, Difference, Pop Music, SingularityAbstract
This text seeks differentiation processes from the margins of pop music. We take Walter Benjamin as a methodological starting point, his wandering journey (flânerie) through the modern metropolis, to propose an opening to the sound differences. The path leads us to the experience of the self, less mediated by dominant media regimes, because listening to music here approaches to the experiment proposed by Giorgio Agamben, which asserts itself as singularity. Then, in the sound of some works, the possibility of a radically open listening that shifts the paradigms of recognition of pop music in the media is identified. The result is a communicational experience of enjoyment permeated by differences and alterities, which reviews narrative inequalities in the globalization scenario.
Downloads
References
AGAMBEN, G. A experiência da língua. Rio de Janeiro: Circuito, 2018.
AGAMBEN, G. A comunidade que vem. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BCUC - Yinde (Glastonbury 2019). [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (5:58 min.). Publicado pelo canal BBC Music. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wXoGLlcXKdo. Acesso em: 05 ago. 2021.
BENJAMIN, W. Alegoria e drama barroco. In: BENJAMIN, W. Documentos de cultura, documentos de barbárie. São Paulo: Cultrix / Editora da Universidade de São Paulo, 1986, p. 17-40.
BENJAMIN, W. Obras Escolhidas III: Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BUCK-MORSS, S. Hegel e Haiti. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 30, n. 2, jul, p. 131-171, 2011.
CARLINHOS Brown - Agredido no Rock in Rio no ano de 2001. [S. l.: s. n.], 2001. 1 video (3:34 min.). Publicado pelo canal Tavinho003. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=tzusee-rHcg. Acesso em: 16 ago. 2021.
CUNHA JR, H. NTU: Introdução ao pensamento filosófico Bantu. Educação em Debate. Fortaleza, v. 1, n. 59, ano 32, p. 25-40, 2010.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. São Paulo: Paz e terra, 2018.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 2008.
FERREIRA, P. P. Música eletrônica e xamanismo: técnicas contemporâneas do êxtase. 2006. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Departamento de Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2006
GRUZINSKI, S. O pensamento mestiço. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2006.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
IFRIQIYYA Electrique – He Eh Lalla. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (3:50 min.). Publicado pelo canal GlitterbeatTV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nclDsJtA7ns. Acesso em: 10 ago. 2021.
LAPOUJADE, D. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: N-1 Edições, 2015.
LAZZARATO, M. Signos, máquinas e subjetividades. São Paulo: N-1 Edições, 2014.
LOTMAN, I. M. La semiosfera I. Semiótica da cultura y del texto. Madri: Ediciones Frónesis Cátedra Universitat de Valencia, 1996.
MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Comunicação, Cultura e Hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001.
MBEMBE, A. Crítica da razão negra. 2. ed. Lisboa: Antígona, 2017.
MBEMBE, A. Variations on the beautiful in the congolese world of sounds. Politique Africaine, Paris, v. 100, n. 4, p. 69-91, 2005.
M.I.A. - Borders. Direção: M.I.A. [S. l.]: Interscope Records, 2016. 1 vídeo (4:42 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=r-Nw7HbaeWY. Acesso em: 10 ago. 2021.
M.I.A. - Born Free. [S. l.: s.n.], 2010. 1 vídeo (9:06 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IeMvUlxXyz8&t=27s. Acesso em: 12 ago. 2021.
NKOSI, J. A physically, as well as emotionally moving style of expression. [S. l.: s.n.], [2020?]. Black Major. Disponível em: https://blackmajor.co.za/artist/bcuc/. Acesso em: 25 jul. 2021.
PATIFE Band - 28/03/2015 -"Show Completo" - Sesc Belenzinho - São Paulo. [S. l.: s.n.], 2015. 1 vídeo. Publicado pelo canal Bolivia & Cátia Rock.
REYNOLDS, S. Generation Ecstasy: into the world of techno and rave culture. New York: Routledge, 1999.
SARLO, B. Siete ensayos sobre Walter Benjamin. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 2007.
SESC POMPEIA. 40 anos de punk. [S. l.: s.n.], 1 nov. 2017. Facebook: Sesc Pompeia @sescpompeia. Disponível em: https://pt-br.facebook.com/sescpompeia/photos/-40-anos-de-punkpara-comemorar-os-40-anos-que-o-punkrock-completa-em-2017-o-sesc/1710765582301192/. Acesso em: 20 jun. 2020.
SID Moussa Iemanjá - DJ Tudo e sua gente de todo lugar. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (1:15 min.). Publicado pelo canal Selo Mundo Melhor. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IOxxphCrR4M. Acesso em: 4 set. 2021.
SILVEIRA, F. Rupturas Instáveis. Entrar e sair da música pop. Porto Alegre: Libretos, 2013.
STASI, C. O instrumento do “Diabo”: música, imaginação e marginalidade. São Paulo: Unesp, 2011.
STEVE Buscemi on The Clash and Grandmaster Flash. [S. l.: s.n.], 2013. 1 vídeo (0:32 seg.). Publicado pelo canal Andrey Milevskiy. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=695-EfHwDNc. Acesso em: 20 ago. 2021.
THE CLASH-Washington Bullets. [S. l.: s.n.], 2014. 1 vídeo (3:51 min.). Publicado pelo canal PunkFan77. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MT-LyKFvlFc. Acesso em: 15 ago. 2021.
VARGAS, H.; CARVALHO, N. F. Música de fronteira, música de memória: o experimentalismo de DJs pela Semiótica da Cultura. Galáxia, São Paulo, n. 41, p. 140-153, mai./ago. 2019.
VARGAS, H.; CARVALHO, N. F.; CHIACHIRI, R. Singularités et différences dans la musique pop: une révision de l’expression “world music”. Hermès, Paris, n. 86, v. 1, p. 128-135, 2020.
VIDEO Clip "É hoje, é hoje…" - DJ Tudo e sua gente de todo lugar com Dona Neta e Lucia. Produção de DJ Tudo. [S. l.: s. n.], 2016. 1 vídeo (4:08 min.). Publicado pelo canal Selo Mundo Melhor. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7lC7V82AfM0. Acesso em: 2 set. 2021.
VIVEIROS DE CASTRO, E. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: N-1 Edições, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nilton Faria de Carvalho, Herom Vargas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).