Poetry and violence in the birth of the silent language: the case of Chaplin
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202048.304-324Keywords:
Charles Chaplin. Cinematigraphic poetry. Silent cinema. Violence. Cinema theory.Abstract
The career of Charles Chaplin, especially in his phase at Keystone, has a foundation in two forms of violence: the first, the physical violence of the thrusts and punches that his character Charlie throws at his antagonists; And the second, the motor violence, the incessant movement through the film field and through the shots. This work proposes an analysis of this double valence of violence in Chaplin as the founding principle of silent cinematographic poetry: how does this motor and physical forms of violence turn into ballet? Chaplin's trajectory in his short films will be analyzed through a narrative and historical reconstruction of cinema, searching for the birth of filmic poetry.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. A rosa do povo. Rio de Janeiro: Record, 2002.
BERGSON, Henri. Matéria e memória. Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
BOWSER, Eileen. The transformation of cinema. 1907-1915. Berkeley: University of California Press, 1990. (History of the American cinema; volume 2)
CHAPLIN, Charles. Minha vida. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1 - A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
EISENSTEIN, Sergei . Dickens & Griffith. Genèse du gros plan. Paris: Stalker Éditeur, 2007.
EVERSON, William. American silent film. New York: Da Capo Press, 1998.
JOHNSON, Christopher. Derrida:a cena da escritura. São Paulo: Editora UNESP, 2001. (Coleção Grandes Filósofos).
KOBEL, Peter. Silent movies: the birth of film and triumph of movie culture. New York: Hachette Book Group, 2008.
MALAND, Charles J. A star is born: american culture and the dynamics of Charlie Chaplin’s star image, 1913-1916. In: GRIEVESON, Lee; KRÄMER, Peter. (org.) The silent cinema reader. Routledge: New York, 2004.
METZ, Christian. A significação no cinema. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004. (Debates).
PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo hereje. Lisboa: Assírio e Alvim, 1982.
PUDOVKIN, Vsevolod. Os métodos do cinema. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2003.
SADOUL, Georges. História do cinema mundial: I volume. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1963.
XAVIER, Ismail . O discurso cinematográfico. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
ZAMBRANO, María. Filosofia y poesia. Cidade do México: FCE, 1996.
Imagens em movimento
A GARAGEM. Direção: Roscoe Arbuckle. Produção: Roscoe Arbuckle. Intérpretes: Roscoe Arbuckle, Buster Keaton e outros. Los Angeles: Comique, 1920. The garage.
CARLITOS e Mabel se casam. Direção: Charles Chaplin. Produção: Mack Sennet. Intérpretes: Charles Chaplin, Mabel Normand, e outros. Los Angeles: Keystone, 1914.
DOIS Heróis. Direção: Mack Sennet, Charles Avery. Produção: Mack Sennet. Intérpretes: Charles Chaplin, Roscoe Arbuckle e outros. Los Angeles: Keystone, 1914. The knockout.
EM BUSCA do ouro. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin. Intérpretes: Charles Chaplin, Georgia Hale, Mack Swain, Tom Murray e outros. Los Angeles: United Artists, 1925. The gold rush.
INTOLERÂNCIA. Direção: D.W. Griffith. Produção: D.W. Griffith. Intépretes: Mae Marsh, Robert Heron, Constance Talmadge, Lillian Gish e outros. Los Angeles: Triangle, 1916. Intolerance.
LUZES da cidade. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin. Intérpretes: Charles Chaplin, Virginia Cherril, Florence Lee, Harry Meyers e outros. Los Angeles: United Artists, 1931. City lights.
O CIRCO. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin. Intérpretes: Charles Chaplin, Al Ernest Garcia, Merna Kennedy, Henry Bergman. Los Angeles: United Artists, 1928. The circus.
O GAROTO. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin. Intérpretes: Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance e outros. Los Angeles: Charles Chaplin Productions, 1921. The kid.
O GRANDE ditador. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin. Intérpretes: Charles Chaplin, Paulette Goddard, Jack Oaki. Henry Daniel, Reginald Gardiner e outros. Los Angeles: Charles Chaplin Productions, 1940. The great dictator.
RUA da paz. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin, Henry P. Caulfield. Intérpretes: Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell. Los Angeles: Mutual, 1917. Easy street.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ciro Inácio Marcondes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).