O cinema do futuro: entre novas e tradicionais tecnologias, entre a morte e a reinvenção

Authors

  • Julio Bezerra Universidade Federal Fluminense

Keywords:

New medias. Contemporary cinema. Cinefilia.

Abstract

Cinema is no longer the main audiovisual experience in our “society of images”. This wide heterogeneous network of images and sounds is changing our perception in relation to the place of cinema along with other audiovisual experiences. The purpose of this article is to think of cinema in its relations to what we call the new medias. Our standpoint is based on Phillipe Dubois: affirming cinema as an essential reference to the whole audiovisual, with no resentments or pre-conceived opinions in relation to the new technologies. Along this path we go through some false questions, the melancholic idea of the “death of cinema”, the emergence of a new digital and rhizomatic cinefilia, and an impure contemporary.

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Author Biography

Julio Bezerra, Universidade Federal Fluminense

É doutorando em Comunicação pelo PPGCOM/UFF. Mestre em Comunicação e Cultura pela ECO-UFRJ (2008), é especialização em Cinema Documentário pela FGV (2006), e possui graduação em Comunicação pela PUC-Rio (2003). Atualmente é repórter e crítico de cinema na Revista de Cinema (www.revistadecinema.com.br), e editor de texto da Revista de História da Biblioteca Nacional (www.revistadehistoria.com.br). Escreve sobre cinema para a Cinética (www.revistacinetica.com.br) e mantém um blogue sobre a sétima arte, Kinos (www.cinekinos.blogspot.com). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: pensamento contemporâneo, estética, cinema, documentário e jornalismo.

Published

2010-03-12

How to Cite

Bezerra, J. “O Cinema Do Futuro: Entre Novas E Tradicionais Tecnologias, Entre a Morte E a reinvenção”. Intexto, no. 21, Mar. 2010, pp. 88-101, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/8578.

Issue

Section

Articles