Technical and aesthetic relations between post-World War II cinemas and digital cinema based on the film Timecode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.99843

Keywords:

Cinema. Digital cinema. Hypermedia. Multiple screens. Timecode.

Abstract

The technical and aesthetic relations between modern cinema, whose currents were propelled in the post-World War II period, and digital cinema produced in the mid-1990’s is the subject of this article. The objective is to identify the characteristics of the film Timecode (2000) and relate them, in an evolutionary line, through convergences and divergences, to the main currents of modern cinema – experimental, direct and disnarrative. In addition, we approach the specificities of hypermedia and contemporary digital cinema. Among the conclusions, we highlight that digital cinema of the 1990’s was a development of the innovations brought by modern cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo de Carvalho dos Reis e Cunha, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Graduado em Cinema pela Fundação Armando Álvares Penteado (Faap). Graduado em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Sorocaba (Uniso). Pós-graduação lato sensu (especialização) em Design Gráfico pelo Centro Universitário Senac. Mestrando em Comunicação e Cultura pela Universidade de Sorocaba (Uniso).

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Doutora em Comunciação e Semiótica pela PUC/SP e pós-doutora pela ECA/USP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade  de Sorocaba - Uniso - Sorocaba, SP.

References

CONFIDÊNCIAS à meia-noite. Direção: Michael Gordon. Produção: Ross Hunter; Martin Melcher e Edward Muhl. Intérpretes: Rock Hudson, Doris Day, Tony Randall; Thelma Ritter; Nick Adams; Julia Meade; Allen Jenkins; Marcel Dalio; Lee Patrick et al. Roteiro: Stanley Shapiro e Maurice Richlin. Música: Frank De Vol. EUA: Arwin Productions, 1959. 1 DVD (102 min), mono, widescreen, color.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: Cinema 2. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DOGME95.dk. A tribute to the official Dogme95, Copenhague, 2019. Disponível em: http://www.dogme95.dk. Acesso em: 20 nov. 2019.

FESTA de família. Direção: Thomas Vinterberg. Produção: Birgitte Hald. Intérpretes: Ulrich Thomsen; Henning Moritzen; Thomas Bo Larsen; Paprika Steen et al. Roteiro: Thomas Vinterberg e Mogens Rukov. Música: Lars Bo Jensen. Dinamarca/Suécia: Nimbus Film Productions, 1998. 1 DVD (105 min.), estéreo, fullscreen, color.

FONTANARI, Rodrigo. Nouveau cinéma e o cinema experimental de Alain Robbe-Grillet. Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 276-292, 2017.

GRILHÕES do passado. Direção: Orson Welles. Produção: Orson Welles e Louis Dolivet. Intérpretes: Orson Welles; Michael Redgrave; Patricia Medina; Akim Tamiroff et al. Roteiro: Orson Welles. Música: Paul Misraki. França/Espanha/Suíça: Mercury Productions, 1955. 1 DVD (93 min.), mono, fullscreen, p&b.

HANSON, Matt. The end of celluloid: film futures in the digital age. 1. ed. Mies: RotoVision, 2003.

HISTÓRIA imortal. Direção: Orson Welles. Produção: Micheline Rozan. Intérpretes: Jeanne Moreau; Orson Welles; Roger Coggio; Norman Eshley e Fernando Rey. Roteiro: Orson Welles e Louise de Vilmorin. França: Office de Radiodiffusion Télévision Française, 1968. 1 DVD (58 min), mono, widescreen, color.

JANELA indiscreta. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: Alfred Hitchcock. Intérpretes: James Stewart; Grace Kelly; Wendell Corey; Thelma Ritter; Raymond Burr et al. Roteiro: John Michael Hayes. Música: Franz Waxman. EUA: Alfred J. Hitchcock Productions, 1954. 1 DVD (112 min.), mono, fullscreen, color.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. 6. ed. Campinas: Papirus, 1997. E-book.

MANOVICH, Lev. The language of new media. 1. ed. Cambridge: MIT Press, 2001.

NAPOLEÃO. Direção: Abel Gance. Produção: Henri de Cazotte; Hugo Stinnes e Wengoroff. Intérpretes: Albert Dieudonné; Vladimir Roudenko; Edmond Van Daële; Alexandre Koubitzky; Antonin Artaud; Gina Manès; Suzanne Bianchetti et al. Roteiro: Abel Gance. Música: Arthur Honegger. França: Films Abel Gance, 1927. 330 min. silencioso, fullscreen, p&b.

O JOGO com o fogo. Direção: Alain Robbe-Grillet. Produção: Georges Dybman. Intérpretes: Jean-Louis Trintignant; Philippe Noiret; Anicée Alvina; Sylvia Kristel et al. Roteiro: Alain Robbe-Grillet. Música: Michel Fano. França/Itália: Arcadie Productions; Madeleine Films e Cinecompany, 1975. 1 DVD (112 min.), mono, widescreen, color.

OS IMORAIS. Direção: Stephen Frears. Produção: Robert A. Harris; Jim Painter e Martin Scorsese. Intérpretes: Anjelica Huston; John Cusack; Annette Bening et al. Roteiro: Donald E. Westlake. Música: Elmer Bernstein. EUA/Canadá: Cineplex Odeon Films, 1990. 1 DVD (110 min.), estéreo, widescreen, color.

PARENTE, André. Narrativa e modernidade: os cinemas não-narrativos do pós-guerra. 1. ed. Campinas: Papirus, 2000.

TIMECODE. Direção: Mike Figgis. Produção: Mike Figgis e Annie Stewart. Intérpretes: Stellan Skarsgård; Jeanne Tripplehorn; Salma Hayek; Saffron Burrows; Holly Hunter; Richard Edson et al. Roteiro: Mike Figgis. Música: Mike Figgis e Anthony Marinelli. EUA: Columbia TriStar Home Video, 2000. 1 DVD (97 min.), estéreo, widescreen, color.

TRANS-EUROP-EXPRESS. Direção: Alain Robbe-Grillet. Produção: Samy Halfon. Intérpretes: Jean-Louis Trintignant, Marie-France Pisier, Christian Barbier et al. Roteiro: Alain Robbe-Grillet. Música: Michel Fano. França: Como Films, 1966. 1 DVD (105 min.), mono, widescreen, p&b.

UM HOMEM com uma câmera. Direção: Dziga Vertov. Roteiro: Dziga Vertov. URSS: Vseukrainske Foto Kino Upravlinnia (VUFKU), 1929. 1 DVD (68 min.), silencioso, fullscreen, p&b.

Published

2021-07-13

How to Cite

dos Reis e Cunha, J. P. de C., and M. O. Drigo. “Technical and Aesthetic Relations Between Post-World War II Cinemas and Digital Cinema Based on the Film Timecode”. Intexto, no. 52, July 2021, p. 99843, doi:10.19132/1807-8583202152.99843.

Issue

Section

Articles