Memory and Survival in L’Image Manquante

Authors

  • Rafael Tassi Teixeira PPGCOM\UTP

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201947.89-103

Keywords:

Memory. Cinema. Documentary.

Abstract

The article seeks to invest in the representation of the heinous and (in) translatability of representations of the genocide from the discussions around the film L'Image Manquante. It uses, as main methodology, filmic analysis in the context of the production of the cinematographic discourses and in the narrative of the author, Rithy Panh, in its process of constructing images elaborated by the unusual figurations. In the film, such developments establish a relationship with the issue of memory, drawing on the animation to follow the horror narrative in the Khmer camps and at the same time describe the individual experience of an autobiography on concentration detention. As main results obtained, the following notes stand out from the film analysis: (a) inseparability between the filmic flow and traumatic event; (b) cinematographic experience and personal narrative; (c) narrative construction and importance of the criticality of the image in the filmmaker's cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Tassi Teixeira, PPGCOM\UTP

Doutor em Sociologia pela Universidad Complutense de Madrid (UCM). Pós-Doutor em Estudos da Imagem (Universitat Autònoma de Barcelona - UAB). Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCOM\UTP). Professor Adjunto da UNESPAR, Campus Curitiba II (Sociologia da Arte, Estudos Culturais, Antropologia Audiovisual). Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) Desdobramentos Simbólicos do espaço Urbano nas Narrativas Audiovisuais (GRUDES). Seus estudos abrangem a área das mediações culturais, estudos diaspóricos, cinema ibero-americano, antropologia audiovisual, fotografia e memória, etc. E-mail: rafatassiteixeira@hotmail.com

References

ARFUCH, Leonor. Memoria y autobiografía. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2013.

AVELLAR, José Carlos. Le cinéma, c’est ce qui ne se voit pas. Revue Cinémas d'Amérique latine, Toulouse, n. 25, 2017.

COMOLLI, Jean-Louis. A Última Dança: como ser espectador de Memory of the Camps. Devires, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 8-45, jan./dez. 2006.

CONZE, Edward. El budismo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1988.

CRUZ, José. La inquietud del rostro: narrativas del aparecer del rostro cinematográfico. Madrid: Plaza y Valdés, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imágenes pese a todo: memoria visual del holocausto. Barcelona: Espasa, 2012.

GODARD, Jean-Luc. Histoire (s) du cinéma. Paris: Gallimard-Gaumont, 1998.

GODARD, Jean-Luc. Godard par Godard. Paris: Cahiers du Cinéma L'Etoile, 1985.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

JEUDY, Henri-Pierre. Memórias do social. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1990.

LEANDRO, Anita. A História na Primeira Pessoa: em torno do Método de Rithy Panh. Revista E-Compós, Brasília, v. 19, n. 3, 2016.

MATAMOROS, Carles. Historia (s) de Camboya. Caiman Cuadernos de Cine, Madrid, v. 77, n. 26, p. 14-15, 2014.

NANCY, Jean-Luc. Au found des images. Paris: Galilée, 2003.

PANH, Rithy. Rewinding Memory. Interview with Lekha Shankar. Thai Day, [s.l.], Fev. 2006.

L’IMAGE Manquante. Direção: Rithy Panh. França, 2013. Suporte: 35 mm (90min), som, cor.

PANH, Rithy. Entrevista: un artesano de la memoria. Caiman Cuadernos de Cine, v. 77, n. 26, p. 16-17, 2014.

PANH, Rithy; BATAILLE, Christophe. L’Élimination. Paris: Grasset, 2011.

RIAMBAU, Esteve. El cine francés 1958-1998. Barcelona: Paidós, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. Cine de historia, cine de memoria: la representación y sus límites. Madrid: Cátedra, 2006.

ZYLBERMAN, Lior. Ante la Imagen Ausente: exploraciones de la subjetividad en el cine de no ficción. Revista Doc On-line, Campinas, n. 17, p. 100-127. mar. 2015.

Published

2019-08-06

How to Cite

Tassi Teixeira, R. “Memory and Survival in L’Image Manquante”. Intexto, no. 47, Aug. 2019, pp. 89-103, doi:10.19132/1807-8583201947.89-103.

Issue

Section

Articles