Three is too much? Problematizing the three-act structure while teaching scriptwriting
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201944.144-160Keywords:
Screenplay. Dramatic structure. Brazilian film. Short film.Abstract
This article aims to investigate the efficacy and the applicability of the “three-act structure model” - the “paradigm”, according to authors such as Syd Field. We also intend to problematize the influential concept of “the hero's journey” in its occasional combination with the paradigm. In order to do so, the following short films will be closely examined: Abbas Kiarostami's Le pain et la rue, Álvaro Furlan's Hide and Seek, André Novais's Ghosts and Gabriel Martins and Maurílio Martins's Contagem. Based on the analyses of these films, we demonstrate that the universal application of the “three-act structure” is more often problematic than it appears to be at a first glance.
Downloads
References
BORDWELL, David. Neo-structuralist narratology abd the functions of filmimc storytelling. In: RYAN, Marie-Laure (Org.). Narrative across Media: the languages of storytelling. Lincoln: University of Nebraska Press, 2004. p. 203-219.
BROWN, Fredric. Knock. [S.l.]: Nerd pai, 14 mar. 2012. Disponível em: <http://nerdpai.com/ voce-sabia-que-knock-e-o-menor-conto-de-terror-que-existe/>. Acesso em: 7 nov. 2017.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
CARRIÈRE, Jean-Claude; BONITZER, Pascal. Prática do roteiro cinematográfico. São Paulo: JSN, 1996.
CONTAGEM. Direção: Gabriel Martins e Maurílio Martins. Roteiro: Gabriel Martins. Beo Horizonte: Filmes de Plástico, 2010. 1 vídeo online, (18 min), color., 35 mm. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=2R5jKEMOD6A>. Acesso em: 7 nov. 2017.
ESCONDE-ESCONDE. Direção: Álvaro Furloni. Roteiro: Álvaro Furloni. Rio de Janeiro: Segunda-feira Filmes, 2007. 1 vídeo online (14 min), p&b, 16mm. Disponível em: <https://vimeo.com/22991375>. Acesso em: 7 nov. 2017.
FANTASMAS. Direção: André Novais Oliveira. Roteiro: André Novais Oliveira. Minas Gerais: Filmes de Plástico, 2010. 1 vídeo online (11 min), color., HDV. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Z8x4JQB32xU>. Acesso em: 7 nov. 2017.
FIELD, Syd. Manual do roteiro. 14. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
MARTINS, Gabriel; MARTINS, Maurílio. Diretores falam sobre o filme “Contagem”. Entrevista concedida ao Jornal Contramão do Centro Universitário UNA, jan. 2011. 1 vídeo online (7 min). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=2uLqw5trKYA>. Acesso em: 7 nov. 2017.
JULLIER, Laurent; MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: Senac, 2009.
LE PAIN et la rue. Direção: Abbas Kiarostami. Roteiro: Abbas Kiarostami. Teerã: [s.n.], 1970. 1 vídeo online (10 min), p&b, 35 mm. Nan va Koutcheh. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=yuFGsHDVCgc&t=462s>. Acesso em: 7 nov. 2017.
MAMET, David. Sobre direção de cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Curitiba: Arte & Letra, 2006.
MEHRING, Margaret. The screenplay: a blend of film form and content. Boston: Focal Press, 1990.
MONTERROSO, Augusto. Ficçõezinhas: o clã do dinossauro. São Paulo: UOL, dez. 2007. Disponível em: <http://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-cla-do-dinossauro/>. Acesso em: 7 nov. 2017.
SHANNON, Claude E. A mathematical theory of communication. The Bell System Technical Journal, New York, v. 27, p. 379-423, 1948.
THINGS that go bump in the night. Direção e roteiro: Joshua Beveridge. Flórida: [s.n.], 2005. 1 vídeo online (2 min.) DVD. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=7d8RaXbw6sU>. Acesso em: 7 nov. 2017.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).