Three is too much? Problematizing the three-act structure while teaching scriptwriting

Authors

  • Alfredo Oliveira Suppia Doutor; Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.
  • Natasha Romanzoti Mestranda; Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201944.144-160

Keywords:

Screenplay. Dramatic structure. Brazilian film. Short film.

Abstract

This article aims to investigate the efficacy and the applicability of the “three-act structure model” - the “paradigm”, according to authors such as Syd Field. We also intend to problematize the influential concept of “the hero's journey” in its occasional combination with the paradigm. In order to do so, the following short films will be closely examined:  Abbas Kiarostami's Le pain et la rue, Álvaro Furlan's Hide and Seek, André Novais's Ghosts  and Gabriel Martins and Maurílio Martins's Contagem. Based on the analyses of these films, we demonstrate that the universal application of the “three-act structure” is more often problematic than it appears to be at a first glance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo Oliveira Suppia, Doutor; Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Professor do Depto. de Cinema (Decine) e do Programa de Pós-graduação em Multimeios da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

Natasha Romanzoti, Mestranda; Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Paraná, especialista em roteiro de ficção audiovisual pelo Centro Universitário Senac e mestranda em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas, Natasha Romanzoti pesquisa a cultura do roteiro no cinema brasileiro dos anos 1950.

References

BORDWELL, David. Neo-structuralist narratology abd the functions of filmimc storytelling. In: RYAN, Marie-Laure (Org.). Narrative across Media: the languages of storytelling. Lincoln: University of Nebraska Press, 2004. p. 203-219.

BROWN, Fredric. Knock. [S.l.]: Nerd pai, 14 mar. 2012. Disponível em: <http://nerdpai.com/ voce-sabia-que-knock-e-o-menor-conto-de-terror-que-existe/>. Acesso em: 7 nov. 2017.

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

CARRIÈRE, Jean-Claude; BONITZER, Pascal. Prática do roteiro cinematográfico. São Paulo: JSN, 1996.

CONTAGEM. Direção: Gabriel Martins e Maurílio Martins. Roteiro: Gabriel Martins. Beo Horizonte: Filmes de Plástico, 2010. 1 vídeo online, (18 min), color., 35 mm. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=2R5jKEMOD6A>. Acesso em: 7 nov. 2017.

ESCONDE-ESCONDE. Direção: Álvaro Furloni. Roteiro: Álvaro Furloni. Rio de Janeiro: Segunda-feira Filmes, 2007. 1 vídeo online (14 min), p&b, 16mm. Disponível em: <https://vimeo.com/22991375>. Acesso em: 7 nov. 2017.

FANTASMAS. Direção: André Novais Oliveira. Roteiro: André Novais Oliveira. Minas Gerais: Filmes de Plástico, 2010. 1 vídeo online (11 min), color., HDV. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Z8x4JQB32xU>. Acesso em: 7 nov. 2017.

FIELD, Syd. Manual do roteiro. 14. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

MARTINS, Gabriel; MARTINS, Maurílio. Diretores falam sobre o filme “Contagem”. Entrevista concedida ao Jornal Contramão do Centro Universitário UNA, jan. 2011. 1 vídeo online (7 min). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=2uLqw5trKYA>. Acesso em: 7 nov. 2017.

JULLIER, Laurent; MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: Senac, 2009.

LE PAIN et la rue. Direção: Abbas Kiarostami. Roteiro: Abbas Kiarostami. Teerã: [s.n.], 1970. 1 vídeo online (10 min), p&b, 35 mm. Nan va Koutcheh. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=yuFGsHDVCgc&t=462s>. Acesso em: 7 nov. 2017.

MAMET, David. Sobre direção de cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Curitiba: Arte & Letra, 2006.

MEHRING, Margaret. The screenplay: a blend of film form and content. Boston: Focal Press, 1990.

MONTERROSO, Augusto. Ficçõezinhas: o clã do dinossauro. São Paulo: UOL, dez. 2007. Disponível em: <http://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-cla-do-dinossauro/>. Acesso em: 7 nov. 2017.

SHANNON, Claude E. A mathematical theory of communication. The Bell System Technical Journal, New York, v. 27, p. 379-423, 1948.

THINGS that go bump in the night. Direção e roteiro: Joshua Beveridge. Flórida: [s.n.], 2005. 1 vídeo online (2 min.) DVD. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=7d8RaXbw6sU>. Acesso em: 7 nov. 2017.

VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

Published

2019-01-01

How to Cite

Suppia, A. O., and N. Romanzoti. “Three Is Too Much? Problematizing the Three-Act Structure While Teaching Scriptwriting”. Intexto, no. 44, Jan. 2019, pp. 144-60, doi:10.19132/1807-8583201944.144-160.

Issue

Section

Articles