The Expansion and Funding of Postgraduate Education in Brazil and the Goal 14 of the National Education Plan

Authors

Keywords:

Education Funding. National Education Plan. Postgraduate Studies. CAPES. CNPq.

Abstract

This study aims to investigate the compliance of the goal 14 of the National Plan of Education (PNE) and of the strategies 14.1 and 14.12, especially regarding the funding of post-graduate programs in Brazil, through the granting of scholarships to students by the country’s two major agencies: CAPES and CNPq. For such, it was analyzed official data obtained from the GEOCAPES, CNPq Investment Panel, SIGA BRASIL platforms, as well as MCTIC, CAPES, CNPq and IBGE websites. The goals to be investigated are presented, as well as the analysis and results of the proposed research. The conclusions of the research points to the difficulties in complying the investigated PNE goals and strategies, the need to expand postgraduate funding in Brazil, especially in relation to the budget of the development agencies, and the relevance of granting scholarships for postgraduate students to increase the titling rate and the resulting achievement of goal 14.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Eduardo Jardim, Universidade de Brasília (UnB), Brasília/DF

Caio Eduardo Jardim é mestre em Educação, na linha Política e Gestão da Educação, pela Universidade de Brasília (UnB), pós-graduado em Supervisão e Orientação Educacional e bacharel em Ciência Política (UnB). Possui atuação nas áreas de Ciência Política, Gestão Pública e Políticas Públicas, Participação Social e Democracia, Educação, Política e Gestão da Educação, Financiamento da Educação, e Pedagogia.

References

AMARAL, Nelson Cardoso. Com a PEC 241/55 (EC 95) haverá prioridade para cumprir as metas do PNE (2014-2024)?. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, e227145, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324782017000400200&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 jan. 2018.

AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; OLIVEIRA, João Ferreira de; CATANI, Afrânio Mendes. O Sistema Nacional de Pós-graduação (SNPG) e o Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024): regulação, avaliação e financiamento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, ANPAE, v. 32, n. 3, p. 783-803, dez. 2016. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/68576>. Acesso em: 10 jan. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/atividadelegislativa/legislacao/Constituicoes_Brasileiras/constituicao1988.html>. Acesso em: 10 out. 2018.

BRASIL. Lei 13.005, de 24 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 10 out. 2018.

CAPES. História e Missão. Brasília, 2018. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/historia-e-missao>. Acesso em: 10 out. 2018.

CAPES. Tabela de Evolução Orçamentária. Brasília, 2018. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/orcamento-evolucao-em-reais>. Acesso em: 10 out. 2018.

CHAVES, Vera Lúcia Jacob; AMARAL, Nelson Cardoso. Política de Financiamento da Educação Superior – Análise dos Planos Nacionais de Educação Pós-Constituição/1988. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, p. 43-55, 2014.

CNPq. Estatísticas e Indicadores. Brasília, 2018. Disponível em: <http://www.cnpq.br/web/guest/apresentacao3/>. Acesso em: 10 out. 2018.

CNPq. O CNPq. Brasília, 2018. Disponível em: <http://cnpq.br/apresentacao_institucional/>. Acesso em: 10 out. 2018.

DOURADO, Luiz Fernandes. Plano Nacional de Educação: política de Estado para a educação brasileira. Brasília: Inep, 2016.

GEOCAPES. Brasília, 2018. Disponível em: <https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/>. Acesso em: 10 out. 2018.

INDICADORES MCTIC. Brasília, 2018. Disponível em: <https://www.mctic.gov.br/mctic/opencms/indicadores/indicadores_cti.html>. Acesso em: 10 out. 2018.

KATO, Fabíola Bouth Grello; FERREIRA, Luciana Rodrigues. A política de expansão e financiamento da pós-graduação: as diretrizes do PNPG (2011-2020) e PNE (2014-2024). Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, ANPAE, v. 32, n. 3, p. 677-697, dez. 2016. ISSN 2447-4193.

PAINEL DE INVESTIMENTOS CNPq. Brasília, 2018. Disponível em: <http://estatico.cnpq.br/painel-investimentos>. Acesso em: 10 out. 2018.

SIGA BRASIL. Brasília, 2018. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/orcamento/sigabrasil>. Acesso em: 10 out. 2018.

Published

2020-02-11

How to Cite

Jardim, C. E. (2020). The Expansion and Funding of Postgraduate Education in Brazil and the Goal 14 of the National Education Plan. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 10. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/87919

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.