Presence of Municipal Plans in Budgetary Instruments: systematic mapping of academic productions
DOI:
https://doi.org/10.22491/2236-5907136893Keywords:
Municipal education plans, Budget instruments, Education financingAbstract
This research aims to map and present academic productions on presence and absence of municipal education plans in municipalities' budgetary instruments from 2014 onwards. Regarding the methodology, with a qualitative approach, of an exploratory nature, we worked with a bibliographic survey following the procedures defined by the Systematic Literature Review (RSL, in Portuguese, like the other acronyms). Four databases were consulted, namely: Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD); Scientific Electronic Library Online (SciELO Brasil); Education Financing Magazine (Fineduca); and Periodical Portal of Coordination for Improvement of Higher Education Personnel (Capes). The results demonstrate a slight hint regarding the articulation of budgetary planning with educational plans, however, there is a need for more studies that demonstrate budgetary articulation practices to ensure public investment.
Downloads
References
ALMEIDA, Elenara Chaves Edler de; GUIMARÃES, Jorge Almeida; ALVES, Isabel Teresa Gama. Dez anos do Portal de Periódicos da Capes: histórico, evolução e utilização. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 7, n. 13, 2010. DOI: 10.21713/2358-2332. 2010. V. 7. 194. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/194. Acesso em: 9 abr. 2023.
ALVES, Andréia Vicência Vitor; REZENDE ALVES, Andrêssa Gomes de; VIEGAS, Elis Regina dos Santos. A gestão educacional nos planos de educação: do nacional ao municipal. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 1, p. 719-734, 2020. DOI: 10.21723/riaee.v15iesp.1.13345. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13345. Acesso em: 05 abr. 2023.
BORGES, Moacir Freitas; CONCEIÇÃO, Sérgio Henrique. Planos Municipais de Educação (PMEs): restrições políticas, econômicas e metodológicas no processo de elaboração e acompanhamento em municípios baianos. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo-RS, v. 21, p. 124-136, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 11 dez. 2021.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 3 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), 2014. Cadernos Planejando a Próxima Década – Alinhando os Planos de Educação. Brasília, DF: MEC/SASE, 2014b. Disponível em: www.pne.mec.gov.br. Acesso em: 15 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), 2014. Planejando a Próxima década: Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014c. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), 2014. O Plano Municipal de Educação: Caderno de Orientações. Brasília, 2014d. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
CARDOSO NETO, Odorico Ferreira; DE NEZ, Egeslaine. Plano municipal de educação (PME): valorização e desafios da carreira docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 1, p. 796-809, 2020. DOI: 10.21723/riaee.v15iesp.1.13350. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350. Acesso em: 04 abr. 2023.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault - Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução Ingrid Müller Xavier; revisão técnica Alfredo Veiga Neto e Walter Omar Kohan. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
DERMEVAL, Diego; COELHO, Jorge A. P. de M.; BITTENCOURT, Ig I. Mapeamento Sistemático e Revisão Sistemática da Literatura em Informática na Educação. In: JAQUES, Patrícia A.; SIQUEIRA, Sean; BITTENCOURT, Ig; PIMENTEL, Mariano (Org.). Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 2). Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-2. Acesso em: 24 set. 2022.
DOURADO, Luiz Fernandes. Plano nacional de educação: epicentro das políticas do estado para a educação brasileira. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária/ANPAE, 2017. 216 p.
FAZANI DA SILVA, Ana Caroliny; FÁBIO ANTUNES, Bruna; SIMPLÍCIO PEREIRA, Luana; PEDROSO, Thamara Coelho. A construção do Plano Municipal de Educação da cidade de São Paulo: conflito orçamentário, projetos políticos e atores. NAU Social, v. 9, n. 16, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.9771/ns.v9i16.31414. Acesso em: 05 abr. 2023.
FERREIRA, Jorgetânia da Silva; ANTUNES, Marina Ferreira de Souza; MENDES, Olenir Maria. O Plano Nacional de Educação: desafios a partir da construção do Plano Municipal de Educação de Uberlândia. Eccos Revista Científica (Online), v. 36, p. 29-47, 2015.
FINEDUCA. Estatuto Social da Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação. São Paulo. 2021. Disponível em: https://fineduca.org.br/sobre/. Acesso em: 05 abr. 2023.
FOUCAULT, Michel (1926-1984). A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 02 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24. ed. São Paulo: Loyola, 2014.
FOUCAULT, Michel. Estratégia saber e poder. Coleção: Ditos & Escritos v. VI. Organização e seleção de textos: Manoel Barros da Motta. Tradução Vera Lúcia Avelar Ribeiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes; Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, jan./mar. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/yPKRNymgtzwzWR8cpDmRWQr/. Acesso em: 05 abr. 2023.
GARCIA, Paulo Sérgio; BIZZO, Nélio. O Processo de Elaboração dos Planos Municipais de Educação na Região do Grande ABC. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, p. 337-362, 2018.
LASCOUMES, Pierre; LE GALÈS, Patrick. Sociologia da Ação Pública. Tradução e estudo introdutório: George Sarmento. Maceió: EDUFAL, 2012. 244 p.
MENEGHINI, Rogério. O projeto Scielo (Scientific Electronic Library on Line) e a visibilidade da literatura científica ‘Periférica’. Química Nova (Impresso), Brasil, v. 26, n. 2, p. 155-156, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/hQndsQRrWmbXGw9KXsBwKKp/?lang=pt. Acesso em: 08 abr. 2023.
NOVAIS, Gercina Santana; SOUZA, Tiago Zanquêta de. A elaboração do plano municipal de educação: experiência de educação popular? RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 1, p. 764-779, maio 2020. e-ISSN: 1982-5587.
OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução de David Wesley Amado Duarte; Revisão técnica e introdução de João Mattar. EaD em Foco, v. 9, n. 1, e748, 2019. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.748. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/748/359. Acesso em: 04 abr. 2023.
PEREIRA, Mauricio Gomes; GALVÃO, Taís Freire. Etapas de busca e seleção de artigos em revisões sistemáticas da literatura. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 2, p. 369-371, abr.-jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/JsrzXSjNydMpnBtCg4jNcJQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2023.
SANTOS, Kátia Gonçalves; SOUZA, Luciana Gonçalves Silva. A importância do IBICT para a divulgação científica brasileira. Bibl. Univ., Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 3-18, jul./dez. 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/17064. Acesso em: 08 abr. 2023.
SILVA, Leandro Vitoriano. Gestão e financiamento dos planos municipais de educação em Municípios Paulistas: novos/velhos desafios aos dirigentes municipais de educação. 2018. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2018. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/jspui/1169. Acesso em: 03 set. 2022.
SOARES, Relva Lopes Chaves; PEREIRA, Sandra Márcia Campos; SANTOS, José Jackson Reis dos. Reflexões sobre a Educação Infantil no Plano Nacional de Educação 2014-2024. In: PEREIRA, Sandra Márcia Campos; José Jackson Reis dos Santos. (Org.). Discursos e práticas sobre política e gestão educacional. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 81-101.
SOUZA, Donaldo Bello; ALCÂNTARA, Alzira Batalha. O Controle Social no Planejamento Municipal da Educação no Brasil. Archivos Analíticos de Políticas Educativas / Education Policy Analysis Archives, v. 25, p. 1-40, 2017.
UFSC. Biblioteca Universitária. Biblioteca Central. Competência em Informação e Suporte à Pesquisa. Tutorial para o gerenciador bibliográfico Mendeley. 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/179015/Mendeley_14-09-21.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 08 abr. 2023.
UNESP. Biblioteca Prof. Paulo de Carvalho Matos. Tipos de Revisão de Literatura. Faculdade de Ciências Agronômica. Campus de Botucatu, 2015. Ebook (não paginado). Disponível em: https://www.fca.unesp.br/Home/Biblioteca/tipos-de-evisao-de-literatura.pdf. Acesso em: 25 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (for example in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work. See: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html