COLLABORATIVE RESEARCH IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Samara Queiroz do Nascimento Florêncio Universidade de Pernambuco/Uinversidade Federal da Paraíba
  • Pierre Normando Gomes-da-Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.65305

Keywords:

Methodology. Qualitative Research. Physical Education.

Abstract

This study analyzes the contribution of collaborative research to the interconnection between Physical Education teachers’ daily tasks in approaching dance as content and the process of recognition and reconstructing new knowledge with scientific rigor. It used qualitative collaborative research. A total of 35 female Physical Education teachers were surveyed and three of them were observed in their daily school life. Hermeneutics was used to analyze the information collected from formation narrative, thematic workshops, focus groups, laboratories, reflective sessions, and ethnographic video. Collaborative research allowed advancing in the practice of science and in teachers’ pedagogical activities, and it revealed reflection as an essential element for that re-interpretation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara Queiroz do Nascimento Florêncio, Universidade de Pernambuco/Uinversidade Federal da Paraíba

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual da Paraíba (2008). Mestranda pelo Programa de pos-graduaçao em Educaçao fisica UPE/UFPB. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade, Cultura e Educação (lepec) da UFPB. Atua principalmente nos seguintes temas: Dança, educação, cultura, sociedade e escola

Pierre Normando Gomes-da-Silva, Universidade Federal da Paraíba

Nascido em 1966. Educador. Alguém que tem aprendido a brincar e faz disso seu ensino por onde passa, atualmente na graduação e pós-graduação em Educação Física/UFPB. Entende a vida como possibilidade para aprender a ser brincante. Vem sendo formado junto às diversas situações de movimento (educação física), à mística (teopoesia) e as ?ensinanças? e ?ignoranças? (pedagogia e psicanálise). Inspira parceiros para brincar e investigar as brincadeiras (laboratório de estudos e pesquisas em corporeidade, cultura e educação). Dos seus escritos, recomenda a leitura do livro: O jogo da cultura e a cultura do jogo: por uma semiótica da corporeidade. JP: Ed. UFPB, 2011 & do artigo: Pedagogia da corporeidade e seu epicentro didático, revista REBESCOLAR, v.1, n.1, 2015, p. 136-166. (Texto informado pelo autor)


Published

2017-03-29

How to Cite

FLORÊNCIO, S. Q. do N.; GOMES-DA-SILVA, P. N. COLLABORATIVE RESEARCH IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 325–338, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.65305. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/65305. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.