THE PERCEPTIONS AND THE MEANINGS FOR THE TRAINEES OF PHYSICAL EDUCATION REGARDING THE INDISCIPLINE IN THE SCHOOL

Authors

  • Ivan Luis Santos Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Heitor Andrade Rodrigues Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Fábio Tomio Fuzii Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Ricardo Simões Oliveira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Mateus Kerr Oliveira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Daniela Fernanda Peluqui Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Suraya Cristina Darido Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.2976

Keywords:

Behavior. Physical Education. Education, primary and secondary.

Abstract

Abstract: This research investigated the perceptions
and the meanings for the trainees of Physical Education
regarding the indiscipline in the school. The
methodology used was from qualitative nature, having
as participants 16 students of a public course of
Physical Education. The indiscipline was pointed by
the trainees while a present problem in their practices
and connected to different difficulties. Therefore, as
methodological procedures more mentioned, appeared
the blackmail, the agreements and the dialogue, being
the school institution, outstanding while informative of
the rules, of the rights and of the students’ duties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Luis Santos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006). Foi aluno de iniciação científica, atuando na área de Comportamento e Controle Motor (2004-2006). Atualmente é professor da rede pública de Ensino Básico e mestrando da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, na área de Pedagogia da Motricidade Humana. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar. Atua principalmente nos seguintes temas: Práticas Pedagógicas em Educação Física; Sexualidade e Orientação Sexual na escola; Pensamento Reichiano; Atletismo; Formação Profissional em Educação Física. Departamento de Educação Física. Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Membros do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Heitor Andrade Rodrigues, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestrando em Ciências da Motricidade. Departamento de Educação Física. Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Membros do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Fábio Tomio Fuzii, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestrando em Ciências da Motricidade. Departamento de Educação Física. Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Membros do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Ricardo Simões Oliveira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Graduado no curso de Licenciatura em Educação Física. Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Membros do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Mateus Kerr Oliveira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Graduado no curso de Licenciatura em Educação Física. Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Membros do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Daniela Fernanda Peluqui, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Graduada no curso de Licenciatura em Educação Física. Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Membros do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Suraya Cristina Darido, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutora em Educação Física. Professora do Departamento de Educação Física do Instituto de Biociências – UNESP – Campus de Rio Claro. Coordenadora do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Published

2008-11-20

How to Cite

SANTOS, I. L.; RODRIGUES, H. A.; FUZII, F. T.; OLIVEIRA, R. S.; OLIVEIRA, M. K.; PELUQUI, D. F.; DARIDO, S. C. THE PERCEPTIONS AND THE MEANINGS FOR THE TRAINEES OF PHYSICAL EDUCATION REGARDING THE INDISCIPLINE IN THE SCHOOL. Movimento, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 117–137, 2008. DOI: 10.22456/1982-8918.2976. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2976. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.