STUDENTS’ SELF-EFFICACY IN INITIAL UNIVERSITY TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • William das Neves Salles Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.
  • Juarez Vieira do Nascimento Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.
  • Júlio César Schmitt Rocha Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Departamento de Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.
  • Edison Roberto de Souza Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.54185

Keywords:

Efficacy. Students. Universities. Professional Competence.

Abstract

Students’ self-efficacy relations were analyzed, together with aspects of initial training of 385 Physical Education university students. The Higher Education Self-Efficacy Scale and the Academic Motivation Scale were applied to students, and results showed statistically significant differences between students’ self-efficacy, considering the variables of gender, major, participation in research and extension activities, Academic Achievement Index, and Self-Determination Index. Evidence shows the importance of thorough investigation of SE in Higher Education, which may contribute to students’ academic and professional development and to improving the quality of undergraduate courses offered.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William das Neves Salles, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Membro do Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte (NuPPE / CNPq), do Centro de Desportos (CDS/UFSC).

Juarez Vieira do Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.

Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/UFSC) e do Departamento de Educação Física (DEF/UFSC).

Júlio César Schmitt Rocha, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Departamento de Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.

Professor Associado do Departamento de Educação Física (DEF/UFSC).

Edison Roberto de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC, Brasil.

Professor Associado do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/UFSC) e do Departamento de Educação Física (DEF/UFSC).

Published

2015-08-25

How to Cite

SALLES, William das Neves; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; ROCHA, Júlio César Schmitt; SOUZA, Edison Roberto de. STUDENTS’ SELF-EFFICACY IN INITIAL UNIVERSITY TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 4, p. 1083–1097, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.54185. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/54185. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.