FEMININITIES AND MASCULINITIES IN THE CONTEMPORARY SCENE: ANALYSIS OF THE SPECTACLE CAMINHO DA SEDA - RAÇA DANCE COMPANY OF SÃO PAULO

Authors

  • Marília Del Ponte de Assis Universidade Estadual de Campinas, Programa de Pós-Graduação em Educação, Campinas, SP
  • Danieli Alves Pereira Marques Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, SC
  • Odilon José Roble Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física e Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, Campinas, SP
  • Maria do Carmo Saraiva Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.47882

Keywords:

Dance. Body. Femininity. Masculinity.

Abstract

The analysis of a dance spectacle, considered as a cultural manifestation that reflects aspects of a society, can be seen as continuity of the creation process. Based on Pavis (2010) and Siqueira (2006), this study examined the spectacle Caminho da Seda, Race Dance Company of St. Paul, focusing on representations of femininity and masculinity through video and photos. It were observed elements that kept traditional images and aesthetic standards of dance; however, pointed out different representations contrasting with some stereotypes of sexual roles, reflecting on stage a mix that introduces new constructions of body and movement of contemporary dance scene.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marília Del Ponte de Assis, Universidade Estadual de Campinas, Programa de Pós-Graduação em Educação, Campinas, SP

Doutoranda em Educação (UNICAMP); Mestre em Educação Física (UFSC); Especialista em Dança (PUCRS) e em Ginástica Rítmica (UNOPAR); Graduada em Educação Física (PUCCAMP). Membro do Laboratório de Estudos sobre Arte, Corpo e Educação (LABORARTE/FE/UNICAMP/CNPq) e do Grupo de Pesquisa em Filosofia e Estética do Movimento (GPFEM/FEF/UNICAMP/CNPq).

Danieli Alves Pereira Marques, Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, SC

Doutoranda e Mestre em Educação Física (UFSC); Especialista em Dança e Consciência Corporal (UGF) e em Educação Física Escolar (UNIGUAÇU); Graduada em Educação Física (UNIGUAÇU). Membro do Grupo de Estudos do Se-movimentar (GESEM/UFSC/CNPq) e do Núcleo de Estudos Pedagógicos em Educação Física (NEPEF/UFSC/CNPq).

Odilon José Roble, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física e Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, Campinas, SP

Doutor e Mestre em Educação (UNICAMP), Graduado em Filosofia (PUCCAMP) e em Educação Física (UNICAMP). Professor do Departamento de Educação Física e Humanidades na Faculdade de Educação Física (UNICAMP) e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena (dança, teatro e performance) do Instituto de Artes (UNICAMP). Líder do Grupo de Pesquisa em Filosofia e Estética do Movimento (GPFEM/UNICAMP/CNPq).

Maria do Carmo Saraiva, Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, SC

Doutora em Motricidade Humana (UTL); Mestre em Educação (UFSC); Graduada em Educação Física (UFSM) e em Letras (UNIJUÍ). Professora aposentada da UFSC, tendo atuado no Programa de Pós-Graduação em Educação Física. 

Caminho da Seda - Raça Cia de Dança de São Paulo

Published

2015-03-31

How to Cite

ASSIS, M. D. P. de; MARQUES, D. A. P.; ROBLE, O. J.; SARAIVA, M. do C. FEMININITIES AND MASCULINITIES IN THE CONTEMPORARY SCENE: ANALYSIS OF THE SPECTACLE CAMINHO DA SEDA - RAÇA DANCE COMPANY OF SÃO PAULO. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 449–461, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.47882. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/47882. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles