Quality Physical Education and Critical Pedagogy in the Post-Pandemic Era
Reflections on European and Brazilian Production
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.144329Keywords:
Physical Education, Quality Physical Education, Critical Pedagogy, Educational PoliciesAbstract
Different organizations seek to regulate Physical Education internationally by providing guidelines to establish a hegemonic logic for Quality Physical Education. This article aims to explain the quality elements of the EFCool tool, which was developed based on European references, contrasting them with elements found based on Critical Pedagogy from the Global South. To this end, a thematic analysis was conducted to group the elements of the tool, and subsequently, an analysis of the content of Physical Education works based on Critical Pedagogy contrasted the elements found in both. By problematizing this evidence with the different political, social, cultural and economic factors that influence the teaching of Quality and Critical Physical Education in Latin America, it is concluded that it is essential to think of a theoretical, political and pedagogical framework, not subordinating oneself to political and economic guidelines with a Eurocentric view. It is suggested that this problem be reoriented by dialoguing with the knowledge produced in the Global South.
Downloads
References
ABREU, Samara Moura Barreto. Fotonarratividade e ensino remoto: revelações do corpo consciente no ensino médio integrado. Corpoconsciência, v. 26, n. 1, p. 104-117, jan./abr., 2022. DOI: https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13339
AGUIAR, Camila dos Anjos; NEIRA, Marcos Garcia. O ensino da Educação Física: dos métodos ginásticos à perspectiva cultural. In: NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural. São Paulo: Blucher, 2016. p. 69-86.
ASSOCIATION INTERNATIONALE DES ÉCOLES SUPÉRIEURES D’ÉDUCATION PHYSIQUE (AIESEP). Position statement on Physical Education teacher education background. 2014. Disponível em: https://aiesep.org/wp-content/uploads/2014/11/2014-AIESEP-Position-Statement-on-Physical-Education-Teacher-Education.pdf . Acesso em: 20 nov. 2024.
BENDRATH, Eduard Angelo; BASEI, Andréia Paula; RODRIGUES, Fagner Sene. Resenha da obra: UNESCO. Diretrizes em Educação Física de qualidade: para gestores de políticas. Práxis Educativa, v. 12, n. 2, p. 591-594, maio/ago. 2017 Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i2.0017. Acesso em: 19 nov. 2024.
BOSSLE, Fabiano. Algumas notas para a constituição de uma teoria pedagógica
crítico-libertadora da Educação Física Escolar: corpo do oprimido/corpo consciente/onto-episteme. In: BOSSLE, Fabiano; PRODÓCIMO, Elaine; MALDONADO, Daniel Teixeira. Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023. p. 52-79.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno Cedes, ano XIX, n. 48, p. 69-88, August 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005
BRACHT, Valter; GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Educação Física Escolar. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico de Educação Física. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Unijuí, 2014. p. 241-247.
DELORS, Jacques et al. Learning: the treasure within: report to UNESCO of the International Commission on Education for the twenty-first century. Paris: UNESCO Publishing, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed., rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GOMES, Rodrigo de Oliveira; TAVARES, Marie Luce; SILVA, Adriana Bitencourt Reis. A Educação Física no Instituto Federal de Minas Gerais: experiências docentes em tempos de pandemia. Curitiba: CRV, 2021.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.
LARA, Larissa Michele et al. Qualidade na Educação/Educação Física Escolar latino-americana: encontro de vozes nada dissonantes. Journal of Physical Education. v. 29, n. 1, p. 1-11, 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/35009/751375137540. Acesso em: 17 mar. 2025.
MALDONADO, Daniel Teixeira; FREIRE, Elisabete dos Santos. Produção curricular na área de Educação Física: possíveis apontamentos de uma virada epistemológica no cotidiano escolar. In: FREIRE, Elisabete dos Santos et al. Saberes de professores e professoras de Educação Física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022. p. 39-56.
MALDONADO, Daniel Teixeira; KAWASHIMA, Larissa. Educação Física Escolar na rede federal em tempos pós-pandêmicos e de reformas neoliberais. Corpoconsciência, v. 26, n. 1, p. 86-103, jan./abr., 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13398. Acesso em: 23 nov. 2024.
MALDONADO, Daniel Teixeira; NEIRA, Marcos Garcia. Resistências e transgressões na prática política-pedagógica da Educação Física. Currículo sem Fronteiras, v. 22, p. e1866, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v22.1866
MALDONADO, Daniel Teixeira et al. Educação Física no ensino médio integrado na educação profissional: práticas corporais e justiça social. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Maria Eleni Henrique; MARTINS, Raphaell Moreira. Educação Física Escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022. p. 193-218.
MONTIEL, Fabiana Celante; ANDRADE, Danielle Müller. Trilhas virtuais no ensino médio integrado: uma experiência pedagógica em Educação Física Escolar. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Maria Eleni Henrique; MARTINS, Raphaell Moreira. Educação Física Escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022. p. 237-252.
NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira; FREIRE, Elisabete dos Santos. A construção coletiva de princípios epistemológicos, políticos da Educação Física Escolar Libertadora. Revista Educação Popular, Edição Especial, p. 296-319, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2023-69138
NUNES, Mário Luiz Ferrari; RÚBIO, Kátia. O(s) currículo(s) da Educação Física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 55-77, 2008. Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2008/vol8/no2/4.pdf Acesso em: 23 nov. 2024.
PEREIRA, Ana Flávia Leão; LORENTE-CATALÁN, Eloisa. Educación Física de calidad: diseño y validación de una herramienta orientada a la reflexión e innovación en los procesos educativos. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, v. 51, p. 32–46, 2024. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/99745 . Acesso em: 30 nov. 2024.
PIMENTA, Selma Garrido. As ondas críticas da didática em movimento: resistências ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal (excertos do original publicado em 2019). In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PIMENTA, Selma Garrido; PUENTES, Roberto Valdés. Didática crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023. p. 17-49.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOCIETY OF HEALTH AND PHYSICAL EDUCATORS (SHAPE America). National Standards and Grade-Level Outcomes for K–12 Physical Education. Reston: SHAPE America, 2014.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo, justiça e inclusão. In: SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Quality Physical Education (QPE): guidelines for policy makers. Paris: UNESCO, 2015. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002313/231340S.pdf . Acesso em: 20 nov. 2024.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Kazan action plan. In: INTERNATIONAL CONFERENCE OF MINISTERS AND SENIOR OFFICIALS RESPONSIBLE FOR PHYSICAL EDUCATION AND SPORT, 6, 2017, Kazan (MINEPS VI). Kazan, 13-15 jul. 2017. Paris: UNESCO, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252725 Acesso em: 20 nov. 2024.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). INTERNATIONAL CONFERENCE OF MINISTERS AND SENIOR OFFICIALS RESPONSIBLE FOR PHYSICAL EDUCATION AND SPORT, 7, 2023, Baku (MINEPS VII). Final report… Baku (Azerbaijan), 26-29 Jun. 2023. Paris: UNESCO, 2023. Disponível em: https://library.olympics.com/Default/doc/SYRACUSE/3157786/seventh-international-conference-of-ministers-and-senior-officials-responsible-for-physical-educatio?_lg=en-GB. Acesso em: 20 nov. 2024.
VIEIRA, Luiz Renato Assunção. A constituição da identidade docente em Educação Física na Base Nacional Comum Curricular: limites e possibilidades à luz da pedagogia freireana. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/13825. Acesso em: 20 nov. 2024.
WHITTEMORE, Robin et al. Methods for knowledge synthesis: an overview. Heart & Lung, v. 43, n. 5, p. 453-461, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hrtlng.2014.05.014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
