Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245231.228-253Keywords:
Science and technology indicators. Bibliometrics. Scientific Production. Graduate Education. Engineering II.Abstract
The general purpose of this article comprises the elaboration and analysis of indicators based on data of National Graduate Education System (NGES) present on Indicators Notebooks of CAPES. The method used was the exploratory case study and the case unity was the knowledge area Engineering II: subarea Materials Engineering and Metallurgic. It was used bibliometrics as technique of information analysis in a sample of 5364 bibliographic records of scientific papers for the period 2007-2012. As result, bibliometric indicators were elaborated and analyzed on collaboration between PPGs and the evolution of publications. It is concluded that the CAPES's Indicators Notebooks consolidate themselves as a national and public source of information, with an easy access of national scientific production that enables the construction of suitable indicators to the decision making process in order to improve the NGES and the public politics of education, science and technologyDownloads
References
BALANCIERI, R. et al. A análise de redes de colaboração científica sob as novas tecnologias de informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 64-77, jan. 2005.
BAUMGARTEN, M. Avaliação e gestão de ciência e tecnologia: Estado e coletividade científica. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 70, p. 33-56, 2004.
BRYMAN, A. Research methods and organization studies. London: Unwin Hyman, 1989.
CALLON, M.; COURTIAL, J. P.; PENAN, H. La scientométrie. Paris: Presses Universitaires de France, 1993. (Coleção Que sais-je?).
CASTRO, E. J. R. Construção de conceitos de conversação assíncrona na colaboração científica apoiada por computador. 2005. Dissertação (Mestrado em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação)–Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2005.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Fundação CAPES. Brasília: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: <http://www.capes.gov.br>. Acesso em: 20 jun. 2016.
COSTA, T. et al. A bibliometria e a avaliação da produção científica: indicadores e ferramentas. In: CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 11., 2012, Lisboa. Anais... Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012.
CRESWELL, J. W. Research methods and organization studies. London: Sage, 1994.
CURY, C. R. J. Quadragésimo ano do parecer CFE nº 977/65. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 7-20, set./dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n30/a02n30>. Acesso em: 20 jun. 2016.
DOWBOR, L. Informação para a cidadania e o desenvolvimento sustentável. 2004. Disponível em: <http://dowbor.org/2004/10/informacao-para-a-cidadania-e-o-desenvolvimento-sustentavel-2.html/>. Acesso em: 20 jun. 2016.
EUROPEAN COMMISSION. Research & Innovation. Disponível em: <http://ec.europa.eu/research/index.cfm>. Acesso em: 20 jun. 2016.
FARIA, L. I. L.; GREGOLIN, J. A. R.; HOFFMANN, W. A. M. Análise da produção científica da UFSCar a partir de indicadores bibliométricos. In: ROCHA-FILHO, R. C.; KIMINAMI, C. S.; PEZZO, M. R. (Org.). 30 anos de pós-graduação na UFSCar: multiplicando conhecimento. São Carlos: EDUFSCar, 2007.
FARIA, L. I. L. Prospecção tecnológica em materiais: aumento da eficiência do tratamento bibliométrico: aplicação na análise de tratamentos de superfície resistentes ao desgaste. 2001. 187 f. Tese (Doutorado em Ciência e Engenharia de Materiais)–Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.
FIORIN, J. L. Internacionalização da produção científica: a publicação de trabalhos de ciências humanas e sociais em periódicos internacionais. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 263-281, 2007.
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2004. São Paulo, 2005. Disponível em: <http://www.fapesp.br/2060>. Acesso em: 20 jun. 2016.
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO.. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2010. São Paulo, 2011. Disponível em:<http://www.fapesp.br/6479>. Acesso em: 20 jun. 2016.
GEPHI. The open graph Viz Platform. 2016. Disponível em:<https://gephi.org/>. Acesso em: 20 jun. 2016.
GREGOLIN, J. A. R. et al. Análise da produção científica a partir de indicadores bibliométricos. In: FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2004. São Paulo, 2005. Disponível em: <http://www.fapesp.br/2060>. Acesso em: 20 jun. 2016.
ISHIKAWA, T. A carreira de engenharia de materiais e suas oportunidades. In: RODRIGUES, J. A.; LEIVA, D. R. (Org.). Engenharia de materiais para todos. São Carlos: EDUFSCar, 2010. p. 13-16.
KAY, L.; SHAPIRA, P. Developing nanotechnology in Latin America. Journal of Nanoparticle Research, Hudson, v. 11, n. 2, p. 259-278, 2008.
KOSTOFF, R. N.; KOYTCHEFF, R. G.; LAU, C. G. Y. Global nanotechnology research literature overview. Technological Forecasting and Social Change, New York, v. 74, n. 9, p. 1733-1747, 2007.
LIBARDI, W. Um curso de graduação em engenharia de materiais. In: RODRIGUES, J. A.; LEIVA, D. R. (Org.). Engenharia de materiais para todos. São Carlos: EDUFSCar, 2010. p. 17-22.
MILANEZ, D. H. et al. Assessing nanocellulose developments using science and technology indicators. Materials Research, São Carlos, v. 16, n. 3, p. 635-641, jun. 2013.
MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO. Indicadores nacionais de ciência e tecnologia. Brasília, 2015. Disponível em: <http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/740.html?execview=>. Acesso em: 20 jun. 2016.
MOREIRA, M. L.; VELHO, L. Pós-graduação no Brasil: da concepção "ofertista linear" para "novos modos de produção do conhecimento" implicações para avaliação. Avaliação, Campinas, v. 13, n. 3, p. 625-645, 2008.
NATIONAL SCIENCE FOUNDATION. Science and engineering indicators. Arlington, 2016. Disponível em: <https://www.nsf.gov/statistics/2016/nsb20161/#/> Acesso em: 20 jun. 2016.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO TECNOLÓGICA EM MATERIAIS. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2016. 6.2016. Disponível em: <http://www.nit.ufscar.br>. Acesso em: 20 jun. 2016.
NETBEANS. 2016. Disponível em: <https://netbeans.org/>. Acesso em: 20 jun. 2016.
OBSERVATOIRE DES SCIENCES ET DES TECHNIQUES. Science & technologie indicateurs. Paris: Economica, 2010.
OKUBO, Y. Bibliometric indicators and analysis of research systems: methods and examples. Paris: OECD, 1997. (STI Working Papers, 1997/1).
OLIVEIRA, C. M. B. A produção científica em sustentabilidade e a contribuição da ciência dos materiais. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade)–Programa de Pós-Graduação em Ciência Tecnologia e Sociedade, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
ORACLE. Technologies: Java. 2016. Disponível em: <http://www.oracle.com/us/technologies/java/jdk-7-netbeans-download-432126.html>. Acesso em: 20 jun. 2016.
POLL, R. Comparing the incomparable? performance measures for national libraries. Alexandria, Manchester, v. 20, n. 3, p. 163-170, 2008.
PORTER, A. L. et al. Refining search terms for nanotechnology. Journal of Nanoparticle Research, Dordrecht, v. 10, n. 5, p. 715-728, 2007.
SANTOS, A. L. F.; AZEVEDO, J. M. L. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, set./dez. 2009.
SCHWARTZMAN, S. Pesquisa universitária e inovação no Brasil. In: CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Avaliação de políticas de ciência, tecnologia e inovação: diálogo entre experiências internacionais e brasileiras. Brasília, 2008. p. 19-43.
SEVERINO, A. J. A avaliação no PNPG 2005-2010 e a política de pós-graduação no Brasil. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Líber Livro, 2006. p. 51-74.
SILVA, O. O. N. A cultura do produtivismo na área acadêmica: e como fica o rigor nas pesquisas qualitativas? Revista Espaço Acadêmico, Maringá, n. 129, p. 176-183, 2012.
VANZ, S. A. S.; STUMPF, I. R. C. A colaboração científica intra e inter-institucional no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 09., 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: USP, 2008. Disponível em: <http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/ixenancib/paper/viewFile/3111/2237>. Acesso em: 20 jun. 2016.
VELHO, L.; SOUZA-PAULA, M. C. Introdução. In: CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Avaliação de políticas de ciência, tecnologia e inovação: diálogo entre experiências internacionais e brasileiras. Brasília, 2008. p. 9-18.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e método. 2. ed. São Paulo: Bookman,
YOUTIE, J.; SHAPIRA, P.; PORTER, A. L. Nanotechnology publications and citations by leading countries and blocs. Journal of Nanoparticle Research, Dordrecht, v. 10, n. 6, p. 981-986, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.