Altmetric indicators in Brazilian journals in Information Science: a research landscape

Authors

  • Vildeane da Rocha Borba Universidade Federal de Pernambuco
  • Sônia Elisa Caregnato Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245273.275-302

Keywords:

Altmetric indicators, Reference Manager, Social media platforms, Brazilian journals in Information Science.

Abstract

This study aims to analyze altmetric indicators in Brazilian journals in Information Science. With descriptive character and qualitative nature, it used, as a method, the literature review and, as a technique, data collection via Altmetric API and Mendeley data with the Webometric Analyst software. As a result, it was found that the journal Transinformação presented the largest number of articles with altmetric data for the entire analyzed corpus, that is, 98.7%, and Brajis the smallest, with 37.8%. The Informação & Sociedade, A1 in Qualis, presented the lowest percentage of altmetric records among the journals in its category, with 61.3%, while the Perspectiva em Ciência da Informação, in the same Qualis stratum, presented a high percentage, with 97 %. The journal Em Questão presented the highest number of altmetric data in the A2 strand of Qualis, with 84.8% of the articles receiving mentions, standing out in relation to the other two journals in this qualification - the Encontros Bibli, with 79.7%, and Informação & Informação, with 73.4%. Of the journals with Qualis B1, the INCID presented the largest number of articles with altmetric data, with 81.8%, closely followed by the RDBCI, which presented 80.9%. The reference manager and the social media platforms that presented altmetric records for the studied journals were: Mendeley, Twitter, Facebook, and Blogs, emphasizing the prevalence of data in Mendeley for all analyzed journals. The article understands that there is no single solution to the challenge of evaluating the results of journals in scientific communication, but understands the importance of digital ways of disseminating and sharing scientific information and that such practices can contribute to the complement of indicators and visibility of journals on referral managers and social media platforms.

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Author Biographies

Vildeane da Rocha Borba, Universidade Federal de Pernambuco

Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco (DCI/UFPE), pesquisadora do Laboratório de Tecnologia do Conhecimento (LIBER/UFPE) e pesquisadora do Grupo SABER Tecnologias Educacionais e Sociais da UFPE (SABER/UFPE). Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2019), Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (2009), Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (2006). Atua em pesquisas nos seguintes temas: Organização da Informação, Curadoria Digital, Repositórios Digitais, Gestão Documental, Digitalização de documentos, Estudos métricos, Altmetria, Mídias Sociais.

Sônia Elisa Caregnato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

ossui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), mestrado em Information Management pela University of Sheffield e doutorado em Information Studies também pela University of Sheffield. É professora associada da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação (FABICO) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação (PPGCOM) da UFRGS. Foi presidente do Comitê Gestor do LUME - Repositório Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordenou o GT7 - Produção e Comunicação de Informação em CT&I, da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação ? ANCIB, do qual faz parte. Atualmente, é coordenadora do Grupo de Pesquisa em Comunicação Cientifica da UFRGS e diretora substituta do CEDAP - Centro de Documentação e Acervo Digital da Pesquisa, órgão auxiliar da FABICO/UFRGS. Tem experiência nas áreas de Ciência da Informação e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação científica, bibliometria, periódicos científicos, produção científica, repositórios digitais e acesso aberto a dados de pesquisa.

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Published

2021-06-30

How to Cite

BORBA, V. da R.; CAREGNATO, S. E. Altmetric indicators in Brazilian journals in Information Science: a research landscape. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 3, p. 275–302, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245273.275-302. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103826. Acesso em: 24 jun. 2025.

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