Research areas as input to characterize institutional activities

Authors

  • Rosangela Galdino Universidade Federal de São Carlos
  • Roniberto Morato do Amaral UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245271.286-307

Keywords:

Area of expertise. Lattes curriculum. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

Abstract

Bibliometric studies are used in the evaluation of scientific activity. They may gather data from databases such as Web of Science and Scopus, and, in Brazil, the Lattes Platform. This case study aimed to help describe the performance of science, technology and innovation institutions through bibliometric procedures, and, specifically, to outline the performance of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) using data about the areas of activity of its teachers-researchers available on the Lattes Plataform. The analyzed sample comprised 1997 Lattes curricula vitae of –teachers-researchers active in the period from 2010 to 2018. he institute’s academic output was found to be multidisciplinary, and some activity between campuses was found to be clustered. The results of this study could contribute to the bibliometric study of science, technology and innovation institutions by profiling one such institution, through analysis of the research interests of its researchers, and pointing areas in which its researchers would be most likely to collaborate.

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Author Biographies

Rosangela Galdino, Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal de São Carlos (2019). Especialista em Gestão de Biblioteca Escolar pela Unyleya (2018) e em Neurosicopedagogia pela FAB (2014). Graduação em Ciências da Informação e da Documentação pela Universidade de São Paulo (USP/FFCLRP). Desde 2014 atua como bibliotecária-documentalista no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP).

Roniberto Morato do Amaral, UFSCar

Professor Associado da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), vinculado ao Departamento de Ciência da Informação. Pesquisador do Núcleo de Informação Tecnológica em Materiais da UFSCar (NIT/Materiais). Doutor (2010) e Mestre (2006) em Engenharia de Produção e Bibliotecário (2003) pela UFSCar. Atuo na investigação da atividade de Inteligência Competitiva com base na abordagem das competências e sua aplicação à gestão tecnológica e inovação, por intermédio da elaboração e análise de indicadores de produção científica e tecnológica.

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Published

2020-12-22

How to Cite

GALDINO, R.; AMARAL, R. M. do. Research areas as input to characterize institutional activities. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 286–307, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245271.286-307. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98632. Acesso em: 24 jun. 2025.

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