Citation Networks: a study of researchers’ network in information literacy
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245212.181-202Keywords:
Social network analysis. Citation networks. Information literacy. Citation analysis.Abstract
In scientific communication, researchers have been using the methodology of Social Network Analysis (ARS) in order to seek an investigation between the relationship of researchers/educational institutions and research, organizations and documents. This research fits into this context: the goal was to map the network of the authors' citations who published papers on Information Literacy at the Scopus database in the year of 2012. The Social Network Analysis (ARS) was used in conjunction with the technical aspects of the citation analysis concerning the reaching of the proposed goal. The network analyzed presented a degree of very low density, in other words: there was a low indication of citation among the authors. Differently, the self-citations were observed to be quite higher in comparison to the latter. It was established that certain authors have a great scientific importance once they are often cited by peers. It was observed that in the case of the network studied, Christine Bruce was identified as the most cited by peers. New researches can be made if another periods and communication channels can be analyzed in order to establish comparison so it can thicken the knowledge of this area researchers' behavior.Downloads
References
AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Report of the Presidential Committee on information literacy: Final Report. Chicago, 1989. Disponível em: <http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html>. Acesso em: 01 fev. 2014.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. Normas para citações e referências Bibliográficas. São Paulo: ABNT, 2003.
DUDZIAK, E. A. A Information Literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. Dissertação (Mestrado em Ciência da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-30112004-151029/>. Acesso em: 21 jun. 2014.
GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, v. 2, n. 1, p. 5-9, 2013. Disponível em: <http://www.atoz.ufpr.br/index.php/atoz/article/view/44>. Acesso em: 10 jul. 2014.
GRIFFITH, B. C. Understanding science; studies of communication and information. Communication Research, Newbury Park, v. 16, n. 5, p. 600-614, Oct. 1989.
HATSCHBACH, M. H. L.; OLINTO, G. Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.4, n.1, p. 20-34, jan./jun. 2008. Disponível em: <http://www.febab.org.br/rbbd/ojs-2.1.1/index.php/rbbd/article/view/64/78>. Acesso em: 23 jul. 2014.
HANNEMAN, R. A. Introduction to social network methods. 2001. Disponível em: <http://faculty.ucr.edu/~hanneman/nettext/index.html>. Acesso em: 26 ago. 2013.
HATSCHBACH, M. H. L. Information literacy: aspectos conceituais e iniciativas em ambiente digital para o estudante de nível superior. 2002. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - IBICT, UFRJ, Rio de Janeiro, 2002.
HORTON JR.; F. W. Understanding information literacy: a primer. Paris: UNESCO, 2008.
JAN, R. Citation analysis of Library Trends. Webology, Iran, v. 6, n. 1, Mar, 2009. Disponível em: <http://www.webology.org/2009/v6n1/a67.html>. Acesso em: 15 abr. 2013.
KADUSHIN, C. Understanding social networks: theories, concepts and findings. Oxford: Oxford Univerty, 2012.
KNELLER, G. F. A ciência como atividade humana. Rio de Janeiro: Zahar, 1980.
LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para
a aprendizagem permanente. Boca Del Rio: IFLA, 2007. Disponível em: <http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-pt.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2014.
LEMIEUX, V; OUIMET, M. Análise estrutura das redes sociais. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
MARTELETO, R. M. Analise de Redes Sociais: aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v.30, n.1, p. 71-81, jan/abr. 2001.
MARTELETO, R. M.; TOMAÉL, M. I. A metodologia de Analise de Redes Sociais (ARS). In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (Org.). Métodos qualitativos de pesquisa em Ciência da Informação. São Paulo: Polis, 2005.
MONEREO, C.; BADIA, A. La competencia informacional desde una perspectiva psicoeducativa: enseñanza basada em la resolución de problemas prototípicos y emergentes. Revista española de Documentación Científica, v. 35, n. Monográfico, p. 75-99, 2012. Disponível em: < http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/745/826>. Acesso em: 30 jul. 2014.
MOREL, R. L. de M.; MOREL, C. M. Um estudo sobre a produção científica brasileira, segundo os dados do Institute for Scientific Information (ISI). Ciência da Informação, Brasília, v. 6, n. 2, p. 99-109, 1977. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/viewFile/1677/1283>. Acesso em: 15 abr. 2014.
ROMANCINI, R. O que é uma citação? A análise de citação na ciência. Intexto, Porto Alegre: UFRGS, v. 2, n. 23, p. 20-35, julho/dezembro 2010. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/15885>. Acesso em 10 set. 2014.
SILVEIRA, M. A. A.; BAZI, R. E. R. As referências nos estudos de citação:algumas questões para discussão. Datagramazero, Rio de Janeiro, v. 10, n. 4, ago. 2009. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/ago09/Art_04.htm>. Acesso em: 15 abr. 2013.
SOUSA, Paulo de Tarso Costa de. Metodologia de analise de redes sociais. In: MUELLER, S. P. M. (Org.) Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasilis: Thesaurus, 2007.
TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, Adriana Roseclér; DI CHIARA, Ivone Guerreiro. Das redes sociais à inovação. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 93-104, maio/ago. 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Marcos Moraes, Renata Lira Furtado, Maria Inês Tomaél

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.