Citation Networks: a study of researchers’ network in information literacy

Authors

  • Marcos Moraes Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Renata Lira Furtado Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Maria Inês Tomaél Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245212.181-202

Keywords:

Social network analysis. Citation networks. Information literacy. Citation analysis.

Abstract

In scientific communication, researchers have been using the methodology of Social Network Analysis (ARS) in order to seek an investigation between the relationship of researchers/educational institutions and research, organizations and documents. This research fits into this context: the goal was to map the network of the authors' citations who published papers on Information Literacy at the Scopus database in the year of 2012. The Social Network Analysis (ARS) was used in conjunction with the technical aspects of the citation analysis concerning the reaching of the proposed goal. The network analyzed presented a degree of very low density, in other words: there was a low indication of citation among the authors. Differently, the self-citations were observed to be quite higher in comparison to the latter. It was established that certain authors have a great scientific importance once they are often cited by peers. It was observed that in the case of the network studied, Christine Bruce was identified as the most cited by peers. New researches can be made if another periods and communication channels can be analyzed in order to establish comparison so it can thicken the knowledge of this area researchers' behavior.

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Author Biographies

Marcos Moraes, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Renata Lira Furtado, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Maria Inês Tomaél, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (ECI/UFMG). Professora associada do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

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Published

2015-09-17

How to Cite

MORAES, M.; FURTADO, R. L.; TOMAÉL, M. I. Citation Networks: a study of researchers’ network in information literacy. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 181–202, 2015. DOI: 10.19132/1808-5245212.181-202. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/47481. Acesso em: 25 jun. 2025.

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