From the needle to the microchip: a brief review of reception studies

Authors

  • Nilda Aparecida Jacks UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.236-254

Keywords:

Reception studies. Communication theory. Cultural Studies.

Abstract

This study reviews the trajectory of reception studies to point out the narrative character of such theories, depending on the point of view of the narrator. There are theoretical and ideological linkages, which result in different ways of conceiving the history of the field, with distinctive inclusions and exclusions of theories and trends that vary from author to author over time. Nomenclatures which entered the field from the the beginning of its activities, in the early years of the last century are indicated – a critical factor in this moment of transition of the status of the receptor, which, in many cases, becomes a producer, a producer-receiver. We present some of the criticism regarding the scope of reception studies to understand the contemporary communication processes, which have reached a high degree of complexity. The study is closed with some possibilities of analytical confrontation that arise from the very tradition of the reception studies anchored in cultural studies, with possible arrangements with cybercultural studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilda Aparecida Jacks, UFRGS

Professora e pesquisadora do PPGCOM/UFRGS

References

ALSINA, Miquel Rodrigo. Los modelos de la comunicación. Madrid: Tecnos, 1995.

ANDERSON, Chris. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

AQUINO, Maria Clara. Convergência entre televisão e web: proposta de categorização analítica. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

CALETTI, Sergio. La recepción ya no alcanza. In: CORTÉS, Carlos Luna; SOLIS, Beatriz; NUÑEZ, Luis (Org.). Generación de conocimientos y formación de comunicadores. Colômbia: FELAFACS, 1992.

CLOUTIER, Jean. A era de emirec ou a comunicação áudio- scripto-visual na hora dos self-media. 2. ed. Lisboa: Ministério da Educação e Investigação Científica, Instituto de Tecnologia Educativa, 1975.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Anotações para pensar o sujeito nos estudos culturais. Animus, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 69-79, 2003.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Quando a recepção já não alcança: os sentidos circulam entre a produção e a recepção. E-COMPÓS, Brasília, v. 12, n.1, jan./abr. 2009.

FAUSTO NETO, Antonio. As bordas da circulação. ALCEU, Rio de Janeiro, v. 10, n. 20, p. 55-69. jan./jun. 2010.

GOMES, Itania Maria Mota. Efeito e recepção: a interpretação do processo receptivo e duas tradições de investigação sobre os media. Rio de Janeiro: E-Papers, 2004.

GRIMSON, Alejandro; VARELA, Mirta. Audiencias, cultura y poder: estudios sobre televisión. Buenos Aires: EUDEBA, 1999.

HERRÁN, Claudia. Un salto no dado: de las mediaciones al sentido. In: OROZCO, Guillermo. Televidencia: perspectivas para el análisis de los procesos de recepción televisiva (Org.). Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, 1994. (Cuadernos de comunicación y prácticas sociales, n. 6).

JACKS, Nilda; ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Comunicação e recepção. São Paulo: Hacker, 2005.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

JENSEN, Klaus Bruhn; ROSENGREN, Karl. Five traditions in search of the audience. European Journal of Communication, v. 5, n. 2/3, p. 207-38, 1990.

JENSEN, Klaus Bruhn. La Semiótica Social de la Comunicación de Masas. Barcelona: Bosch, 1997.

LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Pesquisa em Comunicação. Formulação de um modelo metodológico. São Paulo: Loyola, 1990.

LOPES, Maria Immacolata; OROZCO, Guillermo (Org.). Convergências e transmidiação da ficção televisiva: OBITEL 2010. São Paulo: Globo, 2010

LOPES, Maria Immacolata. Qualidade na ficção televisiva e participação transmidiática das audiências: OBITEL 2011. São Paulo: Globo, 2011.

MAIGRET, Éric. Sociología de la comunicación y de los medios. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2005

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gilli, 1987.

MARTINO, Luis Mauro Sá. Teoria da Comunicação: idéias, conceitos e métodos. Petrópolis: Vozes, 2009.

MORAGAS, Miguel de. Teorías de la comunicación. Barcelona: Gustavo Gilli, 1981.

O`REILLY, Tim. What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software. 2005. Disponível em: <http://www.oreillynet.com/lpt/a/6228>. Acesso em: 22 fev. 2010.

OROZCO, Guillermo. Televisión y audiencias: un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de la Torre, 1996.

OROZCO, Guillermo. Comunicação social e mudança tecnológica: um cenário de múltiplos desordenamentos. In: MORAES, Dênis de. (org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

OROZCO, Guillermo. Televisión y producción de interacciones comunicativas. In: Comunicación y Sociedad, Guadalajara, n. 18, p. 39-54, jul./dic. 2012.

OROZCO, Guillermo. La condición comunicacional contemporánea. Desafíos latinoamericanos de la investigación de las interacciones en la sociedad red. In: JACKS, Nilda et al. Análisis de recepción en América Latina: un recuento histórico con perspectivas al futuro. Quito: CIESPAL, 2011.

PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, Brasília, v. 9, p. 1-21, 2007.

PRIMO, Alex. A cobertura e o debate público sobre os casos Madeleine e Isabella: encadeamento midiático de blogs, Twitter e mídia massiva. Galáxia, São Paulo, v. 16, 2008.

RINCÓN, Omar. No más audiencias, todos devenimos productores. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, Andalucía, v. 15, n. 30, mar. 2008.

SAINTOUT, Florencia, FERRANTE, Natália. La recepción no alcanzó: aportes para pensar una nueva agenda de comunicación. In: JACKS, Nilda et al. (Org.). Análisis de recepción en América Latina: un recuento histórico con perspectivas al futuro. Quito: Quipus, CIESPAL, 2011.

SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SCHRØDER, Kim C. Audiences are inherently cross-media: audiences studies and the cross-media challenge. Centar za usmeravanje komunikacija. n.18. 2011.

SHANNON, Claude; WEAVER, Warren. The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois, 1949.

SOUSA, Mauro Wilton de. A recepção sendo reinterpretada. Novos Olhares: revista de estudos sobre práticas de recepção a produtos mediáticos, v. 1, n. 1, 1998.

TILBURG, João Luis van. Televisão e audiência. In: FAUSTO NETO, Antonio; BRAGA, José Luis; PORTO, Sérgio. Brasil: comunicação, cultura e política. Rio de Janeiro: Diadorim, 1994.

TOALDO, Mariângela; JACKS, Nilda. Consumo midiático: uma especificidade do consumo cultural, uma antessala para os estudos de recepção. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 22., Salvador, 2013. Anais... Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2013. Disponível em: <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_2115.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2015.

TOFFLER, Alvin. A terceira onda. São Paulo: Record, 2007.

WOLF, Mauro. Los efectos sociales de los media. Barcelona: Paidós Ibérica, 1994.

WOLF, Mauro. Teorias da comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 1987.

Published

2015-12-17

How to Cite

Jacks, N. A. “From the Needle to the Microchip: A Brief Review of Reception Studies”. Intexto, no. 34, Dec. 2015, pp. 236-54, doi:10.19132/1807-8583201534.236-254.