Gay cinema in Brazil: the representation of gay men in Tatuagem and The Way He Looks
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.99876Keywords:
Representation, Cinema, Sexuality, Identity, Queer TheoryAbstract
This paper analyzes the representation of homosexuals in contemporary Brazilian cinema through the perspective of Queer Cinema, focusing on the films Tatuagem (2013) and The Way He Looks (2014). The analysis methodology used is the Culture Circuit proposed by Johnson (1999), mixed with the textual analysis according to the conceptions of Cassetti and Chio (1999). We realize from the analysis that there are two strands of representation of homosexuals in Brazilian gay cinema, one more concerned with following heteronormative patterns and another that seeks to deconstruct these norms, being characterized as queer.
Downloads
References
ALMEIDA, Miguel Vale de. A Teoria Queer e a Contestação da Categoria “Género”. In: CASCAIS, António Fernando (org.). Indisciplinar a Teoria. Estudos Gay, Lésbicos e Queer. Lisboa: Editora Fenda, 2004.
ARAUJO, Joana. Caso Crivella X Bienal do Livro: censura ou proteção ao menor? Estado de São Paulo, São Paulo, 12 set. 2019.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CASSETTI, Francesco; CHIO, Federico Di. Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós, 1999.
EXITOÍNA. Ancine volta atrás e retira apoio a filmes LGBT após ação de Bolsonaro. São Paulo, 16 set. 2019. Disponível em: https://exitoina.uol.com.br/noticias/cinema/ancine-volta-atras-e-retira-apoio-filmes-lgbt-apos-acao-de-bolsonaro.phtml. Acesso em: 24 out. 2019.
FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade 1: a vontade de saber. 1 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
G1 RS. Mostra Queermuseu é desmontada em Porto Alegre e deve sofrer uma pausa até ser reaberta. Rio Grande do Sul, 10 out. 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/mostra-queermuseu-e-desmontada-em-porto-alegre-e-deve-sofrer-uma-pausa-ate-ser-reaberta.ghtml. Acesso em: 24 out. 2019.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós–modernidade. 10 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
HERMANSON, Marcos. Relatório registra 420 vítimas fatais de discriminação contra LGBTs no Brasil em 2018. Brasil de Fato, São Paulo, 08 fev. 2019.
HOJE eu quero voltar sozinho. Direção de Daniel Ribeiro. Produção: Diana Almeida e Daniel Ribeiro. São Paulo: Lacuna Filmes, 2014. 1 DVD (96 min.).
JOHNSON, Richard. Estudos Culturais: Uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 07-131.
MISKOLCI, Richard. A Teoria Queer e a questão das diferenças. In: CONGRESSO DE LEITURA NO BRASIL, (COLE) 16, 2007, Campinas. Anais[...] Campinas: ALB Associação de Leitura do Brasil, 2007. v. 1, p. 1-19.
OCA ANCINE. Filmes Brasileiros e Estrangeiros Lançados - 2013. Brasília, 2015.
PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. 2 ed. São Paulo: n. 1 edições, 2015.
SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, jan./jun. 2007.
SILVA, Tomaz Tadeu; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Trad. E org.: Thomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 2014.
SOUZA, Alberto Carneiro Barbosa de. “Se ele é artilheiro, eu também quero sair do banco”: um estudo sobre a coparentalidade homossexual. mar. 2008. 71 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
TATUAGEM. Direção: Hilton Lacerda. Produção: João Vieira Jr. Recife: REC Produtores, 2013. 1 DVD (110 min.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rodrigo Quevedo Fagundes, Flavi Ferreira Lisbôa Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).