Education and the formation of the neoliberal subject
critical analysis of the discourse of the MBA Kids extracurricular school
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.56.133242Keywords:
discourse, neoliberal subject, market, education, enterprisingAbstract
This article critically analyzes the neoliberal discourse that manifests itself in the proposal of the extracurricular school MBA Kids Brazil, from the statements present in its institutional website, and how these contribute to the formation of the neoliberal subject. It seeks to understand, inspired by Critical Discourse Analysis, the text, discursive practice and social practice, which are constituted in the discourses and the social context in which they are inserted. The results point to the transformation of education, formal or non-formal, into a product that acts in the formation of entrepreneurial subjects, based on a pedagogy of competencies.
Downloads
References
ALVES, A.; KLAUS, V.; LOUREIRO, C. Do sonho à realização: pedagogia empreendedora, empresariamento da educação e racionalidade neoliberal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147226115. Acesso em: 14 jun. 2023.
AMARAL, M. F. Educação e epistemologias: críticas à pedagogia das competências à luz da pedagogia histórico-crítica. Filosofia e Educação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 65-91, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668490. Acesso em: 14 jun. 2023.
BALDISSERA, R. Organizações como complexos de diálogos, subjetividades e significação. In: Kunsch, M. M. K. (org.). A comunicação como fator de humanização das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. v. 3, p. 61-76.
CATINI, C. de R. Para a crítica da educação neoliberal - Entrevista com Christian Laval. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 22, n. 4, p. 1031-1040, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8658365. Acesso em: 14 jun. 2023.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A fábrica do sujeito neoliberal. In: A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FÁVERO, A. A.; TREVISOL, M. G. Quando a educação se torna um negócio: ideologia neoliberal na educação e a cristalização do novo senso comum pedagógico. Educação Unisinos, São Leopoldo, v.24, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.19585. Acesso em: 14 jun. 2023.
MBA KIDS BRASIL. MBA Kids & Teens. São Paulo, [2022].
OLIVEIRA, I. L.; HENRIQUES, M. S.; LIMA, F. P. Um modelo analítico das práticas discursivas no contexto das organizações: proposta metodológica em construção. In: Encontro Anual da Compós, 28., 2019, Porto Alegre. Anais [...] Belo horizonte: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2019.
OLIVEIRA, I. L.; PAULA, C. F. C. Comunicação no contexto das organizações: produtora ou ordenadora de sentidos? In: OLIVEIRA, I. L.; SOARES, A. T. N. (org.). Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. 2. ed. São Caetano do Sul: Difusão, 2019.
SAVIANI, D. O Neoprodutivismo e suas variantes: neoescolanovismo, neoconstrutivismo, neotecnicismo. In: SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ivone de Lourdes Oliveira, Samuel Rubens, Adrielle Aparecida da Silva Ferreira, Fabrício Wagner do Nascimento Cavalcante, Marcus Túlio Oliveira Neto, Regiane de Freitas Nepomuceno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).