Sacred-profane cruelty and eroticism in Lars von Trier’s depression trilogy

Authors

  • Leda Tenório da Motta Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Marcelo dos Santos Matos Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202050.74-89

Keywords:

Lars von Trier. Sacred-profane. Cruelty. Eroticism. Cinema.

Abstract

In this study, the Depression Trilogy by Danish filmmaker Lars von Trier was analyzed. This trilogy is composed of the movies Anticristo (Antichrist, 2009), Melancolia (Melancholia, 2011) and Ninfomaníaca (Nymphomaniac, 2013). More specifically, three aspects are analyzed in this corpus: the prologue role, the communion of the characters with nature, and the violence of the relationships. Hypothetically, some classical reflections concerning the sacred, the cruelty and the eroticism made by Mircea Eliade (2010), Antonin Artaud (2006) and Georges Bataille (2014) are lined up in order to be read under the elidian concept of Sacred-profane. This concept also suspends the difference that separates the black masses from the faith, thus, with the amalgams of paradox, sacred-profane is sustained in the fine line between interdictions and transgressions, between continuous and discontinuous, and in the epiphany of the image.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leda Tenório da Motta, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pesquisador do CNPq Nível 1. Pesquisador associado ao Reseau International Roland Barthes. Membro do grupo de pesquisa em Humanidades e Mundo Contemporâneo à testa do projeto ?Aceleração do Tempo e Pós-Democracia- Violência e Comunicação? no Instituto de Estudos Avançados da USP. Possui graduação em Letras Modernas pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Semiologia Literária pela École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (1978) e doutorado em Semiologia Literária pela Université de Paris VII (1983). Fez pós-doutorados na Université de Paris VII (1986-1988) e no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995-1997), sobre Celine e Francis Ponge. Estudou com Roland Barthes, Gérard Genette e Julia Kristeva. É hoje professor assistente doutor do quadro de carreira do PEPGCS/PUC/SP, onde vem se dedicando aos objetos da comunicação, entendidos como fatos de linguagem e à psicanálise dos discursos midiáticos. Sob o amparo do CNPq,especializou-se nas relações de Lacan com as vanguardas.Realiza pesquisa sobre as relações entre as literaturas de vanguarda e as infopoéticas e hipertextos contemporâneos e sobre a questão dos paradigmas da crítica, inclusive, da crítIca cultural. Nesse âmbito, publicou um balanço internacional da obra de Haroldo de Campos e o primeiro estudo de fôlego sobre a obra de Roland Barthes a sair no Brasil. Dedica-se ultimamente às relações entre a revolução crítica dos Cahiers du Cinéma e a nouvelle critique.

Marcelo dos Santos Matos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutorando em Comunicação e Semiótica - PUC/SP (2016-19); Coordenador do curso de Jornalismo das Faculdades Integradas de Fernandópolis (2014-2019);Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Paulista (2004);Graduado em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo - pela Universidade Estadual de Londrina - PR (1995).  

References

ANTICRISTO. Direção Lars von Trier. França: Califórnia Filmes, 2009. DVD (108 min.), color. e p & b.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva,1995.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes,2006.

BADLEY, Linda. Lars von Trier. Chicago: Illinois, 2010.

BATAILLE, Georges. A literatura e o mal. Porto Alegre: L&PM, 1989.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

MELANCOLIA. Direção Lars von Trier. França: Califórnia Filmes, 2011. DVD (136 min.), color.

NINFOMANÍACA. Direção Lars von Trier. Dinamarca: Califórnia Filmes, 2013. DVD (ca. 325 min.), color. e p & b.

STEVENSON, Jack. Lars Von Trier. World Directors Coletion. Londres: British Film Institute, 2002.

Published

2020-08-31

How to Cite

Motta, L. T. da, and M. dos S. Matos. “Sacred-Profane Cruelty and Eroticism in Lars Von Trier’s Depression Trilogy”. Intexto, no. 50, Aug. 2020, pp. 74-89, doi:10.19132/1807-8583202050.74-89.

Issue

Section

Articles