Karim Aïnouz's creative process: the movement of the image in creation
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202048.212-228Keywords:
Cinema. Filmmakers' Theory. Karim Aïnouz. Creative Process.Abstract
This research stems from Karim Aïnouz's testimonies to reflect on his vision about the creative act in his cinematographic production. By analyzing the book Conversas sobre uma Ficção Viva (2013) and the interviews conceded by Aïnouz — recorded and made available on YouTube by the São Paulo University - Paulo Emílio (CINEUSP), in 2013, as well as by the Centro Audiovisual Norte-Nordeste (Canne), in 2014 —, we consider him as an active participant in the whole process of filmmaking. The Brazilian director is a screenwriter, a casting director, a maker, a sound editor, and an assembler. He worries about keeping the creative process in pulse and makes of the script a map of a transforming flight. The movement of his images emerges from the vivacity of the creative journey, in which every step is seen with the emotion of what becomes urgent on behalf of its realization.
Downloads
References
AÏNOUZ, Karim. Roteiro: um mapa de voo. In: MUNHOZ, Marcelo; URBAN, Rafael (Org.). Conversas sobre uma ficção viva. Curitiba: Imagens da terra, 2013.
AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus Editora, 2004.
BACHELARD, Gaston. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
CANNE. Narrativas Audiovisuais Contemporâneas - Temp.01 Ep. 01 - Karim Aïnouz. 1 vídeo (19 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Bq-Xqgj_LXo. Acesso em: 26 jan. 2015.
CANNE. Narrativas Audiovisuais Contemporâneas - Temp.01 Ep.02 - Karim Aïnouz. 1 vídeo (20 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CnJTxb2z3s0. Acesso em: 26 jan. 2015.
CINUSP. Pré-Estréia - Debate "O Abismo Prateado" com Karim Aïnouz e Alessandra Negrini. 1 vídeo (68 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dejg_LKHqwQ. Acesso em: 26 jan. 2015.
GRAÇA, André Rui; BAGGIO, Eduardo Tulio; PENAFRIA, Manuela. Teoria dos cineastas: uma abordagem para a teoria do cinema. Revista Científica/FAP, Curitiba, v.12, p. 19-32, 2015.
GREIMAS, Algirdas Julius. Da Imperfeição. São Paulo: Hacker Editores, 2002.
GUMBRECHT, Hans. Pequenas crises: experiência estética nos mundos cotidianos. In: GUIMARAES, César; LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA, Carlos Camargos. (org.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
FISCHER, Sandra. Deslugar e deslocamento em O Palhaço: imagens de transe e trânsito. Revista Interin, Curitiba, v. 12, n. 2, 2012.
MADAME Satã. Direção: Karim Aïnouz. Brasil. 2002. DVD (105 min).
MUNHOZ, Marcelo; URBAN, Rafael. Conversas sobre uma ficção viva. Curitiba: Imagens da terra, 2013.
O CÉU de Suely. Direção: Karim Aïnouz. Brasil. 2006. DVD (88 min).
O ABISMO Prateado. Direção: Karim Aïnouz. Brasil. 2011. DVD (83 min).
PRAIA do Futuro. Direção: Karim Aïnouz. Alemanha; Brasil. 2014. DVD (106 min).
PRADO JÚNIOR, Tarcis; CARDOSO, Moises; IACOMINI JÚNIOR, Franco. Experiência estética no debate do filme Lakay numa universidade brasileira. In: Galáxia, São Paulo, n. 38, p. 140-153, 2018.
SEAMS. Direção: Karim Aïnouz. Brasil. 1993 (30 min).
SERTÃO de acrílico azul piscina. Direção: Karim Aïnouz; Marcelo Gomes. Brasil. 2004 (26 min).
VIAJO porque preciso, volto porque te amo. Direção: Karim Aïnouz; Marcelo Gomes. Brasil. 2009. DVD (75 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Aline Vaz, Tarcis Prado Júnior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).