On Isolated Bodies in the Image: The Mise en scène in There Will Be Blood (2007), By Paul Thomas Anderson

Authors

  • Thiago da Silva Rabelo Universidade Federal de Goiás - Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM)
  • Rosana Maria Ribeiro Borges Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202050.178-198

Keywords:

Cinema. Mise en scène. There Will Be Blood. Film Style. Paul Thomas Anderson.

Abstract

The article aims to investigate elements of mise en scène present in There will be blood (2007), directed by Paul Thomas Anderson, associating them with the functions of film style described by Bordwell (2008). From a qualitative approach and using film analysis as a method, the research was based on three moments of the movie, chosen from our interest in studying how Anderson leads the positioning and movement of actors within the frame. As a result, we observe that the filmmaker, based on a constant interest in the minimum aspects of the two-dimensional image, bets on a recurring game of watching and unveiling in which not only bodies and faces are concealed and assumed but also important subjective representations that act towards a better understanding of the narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago da Silva Rabelo, Universidade Federal de Goiás - Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM)

Aluno do Programa de Pós-Graduação, nível Mestrado, da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) da Universidade Federal de Goiás. Graduado em Comunicação Social/Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás. Atua nas áreas de fotografia, cinema, comunicação, audiovisual, crítica cinematográfica e análise fílmica.

Rosana Maria Ribeiro Borges, Universidade Federal de Goiás

Pós-Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018), Doutora em Geografia pelo Instituto de Estudos Socioambientais da Universidade Federal de Goiás (2013), Mestre em Educação Brasileira pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (2000), Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Radialismo pela Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás (1996). É professora com dedicação exclusiva vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM - Linha Mídia e Cultura) e ao Curso de Jornalismo da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás, onde atualmente coordena o Curso e o Laboratório de Produções Audiovisuais e Televisivas Integradas (Telalab) e a Linha de Pesquisa em Mídia e Cultura do PPGCOM. Possui atuação no ensino (de graduação e de pós-graduação), na extensão universitária e na pesquisa nas áreas de Jornalismo e Comunicação Social, com ênfase na História da Imprensa, Pesquisa História do Jornalismo e da Comunicação, Jornalismo e Comunicação, Mídia e Cultura, Discursos Jornalísticos e Produção de Sentidos.

References

AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Lisboa: Texto & Grafia, 2006.

BAECQUE, Antoine de. Cinefilia. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. São Paulo: Papirus, 2008.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin; SMITH, Jeff. Film art: an introduction. 11th. ed. Wisconsin: University of Wisconsin, 2017.

BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. São Paulo: Unicamp, 2013.

CARO, Mark. Abundance of symbols in `Magnolia' has filmgoers looking for clues. Chicago Tribune, Chicago, 23 Jan. 2000. Disponível em: https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-2000-01-23-0001230275-story.html. Acesso em: 9 dez. 2018

IMDB. Paul Thomas Anderson. [S. l.], [2018a]. Disponível em: https://www.imdb.com/name/nm0000759/?ref_=tt_ov_dr. Acesso em: 25 out. 2018.

IMDB. Paul Thomas Anderson: awards. [S. l.], [2018b]. Disponível em: https://www.imdb.com/name/nm0000759/awards. Acesso em: 10 dez. 2018.

KING, Geoff. Independent American Cinema. Indiana: Indiana University Press, 2005.

OLIVEIRA JÚNIOR, Luiz Carlos. A mise en scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo. São Paulo: Papirus, 2013.

SANGUE negro. Direção: Paul Thomas Anderson. Produção: Paul Thomas Anderson, Daniel Lupi e Joanne Sellar. Roteiro: Paul Thomas Anderson. Los Angeles: Paramount Vantage, 2007. 1 disco blu-ray (158 min), son., color.

SHER, Benjamin. Shklovsky and the revolution. In: SHKLOVSKY, Viktor. Theory of prose. 2nd. ed. Illinois: Dalkey Archive Press, 1991. Introdução, p. 15-21.

SHKLOVSKY, Victor. Art as technique. In: Russian Formalist Criticism: Four Essays. 2. ed. Nebrasca: University of Nebraska Press, 2012.

SHKLOVSKY, Victor. Theory of prose. 2 nd. ed. Illinois: Dalkey Archive Press, 1991.

TAFOYA, Scout. NYFF 2014: Paul Thomas Anderson’s “inherent vice”. [S. l.]: Festivals and Awards, 5 Oct. 2014. Disponível em: https://www.rogerebert.com/festivals-and-awards/nyff-2014-paul-thomas-andersons-inherent-vice. Acesso em: 9 dez. 2018.

THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor: neoformalist film analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988.

TOLES, George. Paul Thomas Anderson. Urbana: University of Illinois Press, 2016.

WÖLFFLIN, Heinrich. Renascença e Barroco: estudo sobre a essência do estilo barroco e a sua origem na Itália. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

Published

2020-08-31

How to Cite

Rabelo, T. da S., and R. M. R. Borges. “On Isolated Bodies in the Image: The Mise En scène in There Will Be Blood (2007), By Paul Thomas Anderson”. Intexto, no. 50, Aug. 2020, pp. 178-9, doi:10.19132/1807-8583202050.178-198.

Issue

Section

Articles