Silencing, controlled visibility or representativeness? What is this black in Guilhermina e Candelário
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202050.222-242Keywords:
Representativeness. Race and ethnicity. Brazilian open TV. Guilhermina e Candelário. Narrative meaning.Abstract
The social representativeness in vogue in audiovisual TV productions, especially in those produced in Brazil, has been elicited studies and debates. Despite the criticism to hegemonic pattern based on race and ethnicity, characterized more by absences than presences, which historically compose this alleged representativeness, it is still predominant the invisibility that, somehow, has been replaced by a controlled visibility. Against this context, the Colombian animation Guilhermina e Candelário, broadcasted in Brazil by TVE/TV Brasil, presents a series of stories experienced by black characters. Considering its exceptionality in Brazilian open TV, we propose to analyze the form social aspects are there portrayed. In this empirical path, we focus on the analysis of the four protagonist of this animation, searching for the narrative meanings, proposed by Bordwell and Thompson (2008). As a result, we highlight that the animation narrative, more than problematize racial issues, naturalizes the characters so that their relevance are not based on the fact that they are black. Ethnic aspects are subtly presented and they are not in the core of the narrative. Furthermore, we observed a hegemonic rupture concerning the gender structure that builds society, also in a natural form, but with more centrality, even if some character aspects contribute to the maintenance of patterns culturally naturalized.
Downloads
References
BARBOSA, Karina; SOUZA, Francielle. A solidão das meninas negras: apagamento do racismo e negação de experiências nas representações de animações infantis. Revista Eco Pós, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 75-96, 2018.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an introduction. New York: McGraw-Hill, 2008.
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
CAMPOS, Luiz; CANDIDO, Marcia; FERES JUNIOR, João. A Raça e o Gênero nas Novelas dos Últimos 20 Anos. Rio de Janeiro: UERJ, 2018.
COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 99-127, dez. 2016.
DENIS, Sébastien. O cinema de animação. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2010.
GILROY, Paul. O Atlântico Negro. Modernidade e dupla consciência, São Paulo/Rio de Janeiro: 34/Universidade Cândido Mendes – Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
HALL, Stuart. Cultura e representação. 1.ed. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2016.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte/Brasília: Editora UFMG/Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
LOPES, Ruy. SOCICOM Debate: a comunicação pública em questão: crise na EBC. 2. Ed. São Paulo: Socicom, 2016.
MALTA, Renata Barreto; SANTOS, Ruhan Victor Oliveira dos; REIS, Ana Alinny Cruz. Close de garota: a representação da mulher transexual em campanhas de beleza. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 20, n. 17, p. 73-91, 2017.
MOORE, Carlos. Racismo e sociedade:novas bases epistemológicas para a compreensão do racismo na história. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007.
NASCIMENTO, Elisa Larkin. O sortilégio da cor: identidade, raça e gênero no Brasil. São Paulo: Summus, 2003.
NASCIMENTO, Gisêlda. Grandes mães, reais senhoras. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Guerreiras da natureza: mulher negra, religiosidade e ambiente. São Paulo: Selo Negro, 2008.
QUINTÃO, Adriana. O que elas têm na cabeça?: o alisamento e o relaxamento de cabelo como performance identitária de mulheres cariocas brancas e negras. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE ANTROPOLOGIA, 29., 2014. Natal. Anais [...]. Natal: Associação Brasileira de Antropologia, 2014.
SARMENTO, Manuel. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da Infância. Revista de Ciência da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-78, 2005.
SÉRIE infantil destaca na TV o empoderamento do negro nos meios de comunicação. Governo do Brasil, Brasília, v. 11, 15 nov. 2015. Caderno Cidadania e Justiça. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/cidadania-e-justica/2015/11/serie-infantil-destaca-na-tv-o-empoderamento-negro-nos-meios-de-comunicacao. Acesso em: 01 set. 2018.
TV BRASIL. Guilhermina e Candelário: conheça os personagens do desenho. Portal EBC, Brasília, 06 out. 2015. Caderno Infantil. Disponível em: http://www.ebc.com.br/infantil/2015/10/guilhermina-e-candelario-conheca-os-personagens-do-desenho. Acesso em: 01 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Renata Barreto Malta, Roseli Pereira Nunes Bastos, Cândida Santos de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).