Silencing, controlled visibility or representativeness? What is this black in Guilhermina e Candelário

Authors

  • Renata Barreto Malta Universidade Federal de Sergipe
  • Roseli Pereira Nunes Bastos Universidade Federal de Sergipe
  • Cândida Santos de Oliveira Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202050.222-242

Keywords:

Representativeness. Race and ethnicity. Brazilian open TV. Guilhermina e Candelário. Narrative meaning.

Abstract

The social representativeness in vogue in audiovisual TV productions, especially in those produced in Brazil, has been elicited studies and debates. Despite the criticism to hegemonic pattern based on race and ethnicity, characterized more by absences than presences, which historically compose this alleged representativeness, it is still predominant the invisibility that, somehow, has been replaced by a controlled visibility. Against this context, the Colombian animation Guilhermina e Candelário, broadcasted in Brazil by TVE/TV Brasil, presents a series of stories experienced by black characters. Considering its exceptionality in Brazilian open TV, we propose to analyze the form social aspects are there portrayed. In this empirical path, we focus on the analysis of the four protagonist of this animation, searching for the narrative meanings, proposed by Bordwell and Thompson (2008). As a result, we highlight that the animation narrative, more than problematize racial issues, naturalizes the characters so that their relevance are not based on the fact that they are black. Ethnic aspects are subtly presented and they are not in the core of the narrative. Furthermore, we observed a hegemonic rupture concerning the gender structure that builds society, also in a natural form, but with more centrality, even if some character aspects contribute to the maintenance of patterns culturally naturalized.      

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Author Biographies

Renata Barreto Malta, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo

Pós doutorado em andamento na Universidad de Sevilla - Espanha.

Professora efetiva do departamento de comunicação da Universidade Federal de Sergipe

Professora permanente do programa de pós-graduação em Comunicação Strito Sensu da Universidade Federal de Sergipe (PPGCOM)

Roseli Pereira Nunes Bastos, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Rede Prodema/ Sergipe (UFS) e Mestranda em Comunicação Social pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Especialista em Escola e Comunidade (UFS), Graduada em Comunicação Social/Radialismo (UFS) e Graduada em Comunicação Social/ Jornalismo (UFS). Atuei como tutora e orientadora de pós-graduação em Educação Ambiental (UFS) por 2 anos. Também na UFS iniciei minhas atividades de pesquisa sobre Práticas Pedagógicas, Educação e Comunicação. Atualmente estou como Diretora de Revisão e Orientação da Dynami Consultoria Acadêmica, empresa responsável por revisão textual de trabalhos acadêmicos (Graduação e pós-graduação), tutora presencial da Universidade Cândido Mendes (UCAM) 

Cândida Santos de Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Mestranda em História na Universidade Federal de Sergipe (PROHIS/UFS), na linha de pesquisa Cultura, Identidade e Memória e graduada em História na mesma instituição. Graduada em Jornalismo pela Universidade Tiradentes (2005); Pós-graduada em Comunicação Digital pela Faculdade de Negócios de Sergipe (2008).

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Published

2020-08-31

How to Cite

Malta, R. B., R. P. N. Bastos, and C. S. de Oliveira. “Silencing, Controlled Visibility or Representativeness? What Is This Black in Guilhermina E Candelário”. Intexto, no. 50, Aug. 2020, pp. 222-4, doi:10.19132/1807-8583202050.222-242.

Issue

Section

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