Entrepreneurship, childhood and celebrities: discourse analysis of entrepreneurship for children

Authors

  • Vander Casaqui Doutor, Universidade de São Paulo http://orcid.org/0000-0001-7823-9861
  • Fernando Matijewitsch Mestre, Escola Superior de Propaganda e Marketing - SP
  • Camila Brandão Simurro Figueiredo Mestra, Escola Superior de Propaganda e Marketing - SP

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201944.99-119

Keywords:

Communication. Entrepreneurial culture. Childhood. Celebrities. Discourse.

Abstract

The theme of this paper is the entrepreneurial culture, which corresponds to a process beyond economic activity: it refers to social practices, behavioral profiles, moral prescriptions and the market of ideas around the entrepreneur as a paradigmatic model of our time. In this spectrum, we interrelated entrepreneurship with two other themes: childhood and celebrities, based on the discourse analysis of entrepreneurship aimed at children. The theoretical framework that organizes our reflection is based on Dardot and Laval’s thesis on neoliberal society; Boltanski and Chiapello's new spirit of capitalism’s concept; on fundamental works that reflects about childhood and celebrities, among others. The corpus analysis methodology is based on social discourse’s theoretical-methodological proposal by Angenot.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vander Casaqui, Doutor, Universidade de São Paulo

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade
de São Paulo, com Pós-doutorado pela Universidade Nova de Lisboa.

Fernando Matijewitsch, Mestre, Escola Superior de Propaganda e Marketing - SP

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em
Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP.

Camila Brandão Simurro Figueiredo, Mestra, Escola Superior de Propaganda e Marketing - SP

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em
Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP.

References

ANGENOT, Marc. El discurso social: los limites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo XXI, 2010.

BERGSON, Henri. O sonho. Trans/Form/Ação, Marília, v. 27, n. 1, p. 93-109, 2004.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BRAGA, Davizinho. Os segredos para a felicidade. In: TEDxGOIÂNIA, 2015, Goiânia. [TEDxTalks]. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=CouZKzSl3B4>. Acesso em: 13 set. 2018.

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

BUONANNO, Milly. Histórias de vida exemplares. Biografias. MATRIZes, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 63-84, 2011.

CASAQUI, Vander. Abordagem crítica da cultura da inspiração: produção de narrativas e o ideário da sociedade empreendedora. E-Compós, Brasília, v. 20, n. 2, p. 1-18, 2017.

CASAQUI, Vander. A inspiração como forma comunicacional do capitalismo “cool”. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Intercom, 2016a.

CASAQUI, Vander. Esboços e projetos da sociedade empreendedora: mundo conexionista, sociabilidade e consumo. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 23, n. 3, 2016b.

COSTA, Alessandra de Sá Mello da; SARAIVA, Luiz Alex Silva. O consenso, o exemplo e a inexorabilidade: discursos hegemônicos acerca do empreendedorismo como mecanismo de reprodução do capital. In: ENCONTRO DA ANPAD, 35., 2011, Rio de Janeiro. [Trabalhos apresentados]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2011. Disponível em: <http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EOR695.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2017.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida: Idéias & Letras, 2010.

FRANÇA, Vera. Celebridades: identificação, idealização ou consumo? In: FRANÇA, Vera et al. Celebridades no século XXI: transformações no estatuto da fama. Porto Alegre: Sulina, 2014.

FREIRE FILHO, João. A nova mitologia esportiva e a busca da alta performance. Comunicação & Cultura, Lisboa, n. 13, p. 39-52, 2012.

FREIRE FILHO, João (Org.). Ser feliz hoje: reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2010.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

HOLLANDER, Paul. A cultura da celebridade Americana, a modernidade e a decadência. In: TORRES, Eduardo; ZÚQUETE, João Pedro (Org.). A vida como um filme: fama e celebridade no séc. XXI. Alfragide: Texto, 2011. p. 61-80.

MACEDO, Mônica Medeiros Kother; FALCÃO, Carolina Neumann de Barros. A escuta na psicanálise e a psicanálise da escuta. Psychê, São Paulo, v. 9, n. 15, p. 65-76, 2005.

MAJKOWSKI, Kylee. [Apresentação]. In: FÓRUM DA LIBERDADE, 28. 2015, Porto Alegre. Painel “Empreendedorismo”. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=xIg4qRGFKKQ>. Acesso em: 13 set. 2018.

MARÍN-DIAZ, Dora Lilia. Autoajuda e educação: uma genealogia das antropotécnicas contemporâneas. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

MARTINI, Felipe. Conheça Kylee Majkowski, a CEO mais jovem do mundo. Zero Hora, Porto Alegre, 13 abr. 2015. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2015/04/video-conheca-kylee-majkowski-a-ceo-mais-jovem-do-mundo-4739034.html>. Acesso em: 13 set. 2017.

PESCE, Bel. Aventuras da Bel Pesce. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2015. Disponível em: <http://www.aventurasdabel.com.br/hq/1>. Acesso em: 13 set. 2018.

PESCE, Bel. [Apresentação da obra Aventuras da Bel Pesce]. [2015?]. Disponível em: <http://www.aventurasdabel.com.br/>. Acesso em: 13 set. 2018.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 2012.

PRADO, José Luiz Aidar. Política da imagem na era da convocação. Significação, São Paulo, v. 39, n. 37, p. 167-187, 2012.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

SCHUMPETER, Joseph. Capitalism, socialism, and democracy. New York: Harper & Bros, 1942.

TED. Our organization. [2018?]. Disponível em: <https://www.ted.com/about/our-organization>. Acesso em: 13 set. 2018.

THRASH, Todd M.; ELLIOT, Andrew J. Inspiration as a psychological construct. Journal of Personality and Social Psychology, Washington, v. 84, n. 4, p. 871-889, 2003.

Published

2019-01-01

How to Cite

Casaqui, V., F. Matijewitsch, and C. B. S. Figueiredo. “Entrepreneurship, Childhood and Celebrities: Discourse Analysis of Entrepreneurship for Children”. Intexto, no. 44, Jan. 2019, pp. 99-119, doi:10.19132/1807-8583201944.99-119.

Issue

Section

Articles